چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۸۹ - ۱۴:۰۷
کد خبر: 21908

در چند روز اخیر كه آلودگی از مرز هشدار گذشت 18 درصد مراجعان بیماران قلبی و 30 درصد مراجعان بیماران ریوی افزایش داشته است البته مورد فوتی بر این اساس گزارش نشده است.

سلامت نیوز:وزیر بهداشت گفت: دستور رئیس جمهوری برای استخدام پرستاران همین امسال اجرا می‌شود اما مجوز استخدام پرستاران هنوز به وزارت بهداشت نرسیده است.

به گزارش  فارس، مرضیه وحید دستجری در نشست شورای عالی اخلاق پزشكی كه صبح امروز در محل وزارت بهداشت برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: صندوق رسیدگی به شكایات وزارت بهداشت وجود دارد و اگر مركزی شكایات زیادی داشته باشد اعتبارات و درآمدهای آن كاهش می‌یابد و ممكن است منجر به بسته شدن آن مركز نیز بشود.

وی درباره توصیه‌هایی به افرادی كه نذری پخش می‌كنند یا غذاها را برای مدت طولانی نگهداری می‌كنند افزود: نباید مواد غذایی را به مدت طولانی نگهداری كرد و باید از ظرف‌های بهداشتی برای توزیع غذاهای نذری در ماه محرم استفاده كرد چرا كه در غیر این 2 صورت عفونت به راحتی وارد غذا شده و سلامت مصرف كنندگان را به خطر می‌اندازد.

وحید دستجردی ادامه داد: در چند روز اخیر كه آلودگی از مرز هشدار گذشت 18 درصد مراجعان بیماران قلبی و 30 درصد مراجعان بیماران ریوی افزایش داشته است البته مورد فوتی بر این اساس گزارش نشده است.

وی افزود: طی امروز و فردا براساس گزارش‌ها تغییرات آب و هوایی ایجاد خواهد شد و آب‌ و هوای تهران نیز بهتر می‌شود. مردم باید موضوع آلودگی هوا را جدی بگیرند و در خیابان‌ها و معابر تردد نداشته باشند چرا كه همه در معرض خطر هستند.

وی گفت: سوزش چشم، گلو و سر درد این روزها بیشتر شده است و باید همه توجه داشته باشند كه ماسك‌ها جلوی ورود آلاینده‌ها به دستگاه تنفسی را نمی‌گیرد.

وزیر بهداشت با بیان اینكه مصرف مایعات باید در زمان آلودگی هوا افزایش یابد گفت: طرح زوج و فرد اتومبیل‌ها برای كاهش آلودگی هوا نسبتاً مؤثر بوده است و در زمینه آب‌پاشی نیز باید گفت كه اگر این آب‌پاشی حجم وسیعی باشد مؤثر است ولی با حجم كم اثری نخواهد داشت.

وی در مورد بیمه ایرانیان نیز یادآور شد: برای افرادی كه تا به حال بیمه تأمین اجتماعی و خدمات درمانی نشده‌اند این بیمه قابل انجام است اما باید در نظر داشته باشند كه اگر روز حادثه یا مراجعه به بیمارستان به علت یك بیماری، بیمار بیمه ایرانیان نباشد خدمات بیمه ایرانیان شامل او نمی‌شود. این موضوع در صورت تعطیل بودن پشت سر هم نیز ادامه خواهد داشت لذا توصیه می‌شود مردم قبل از تعطیلات یا مراجعت به بیمارستان خود را بیمه كنند.

* مجوز استخدام پرستاران هنوز نرسیده است

وزیر بهداشت در خصوص استخدام 23 هزار پرستار نیز یادآور شد: استخدام پرستاران دستور اكید رئیس جمهور است كه حتما از زمانی كه مجوز داده شود این استخدام صورت خواهد گرفت تا دانشگاه‌های علوم پزشكی هم آمادگی اعلام فراخوان پرستاران برای استخدام را داشته باشند.

وحید دستجردی با بیان اینكه مجوز استخدام پرستاران هنوز از سوی معاونت نظارت راهبردی به وزارت بهداشت نرسیده است در زمینه تجمع پرستاران خاطرنشان كرد: بعید می‌دانم پرستاران چنین كاری را انجام دهند همین روزهاست كه استخدام پرستاران آغاز خواهد شد و این كار همین امسال انجام می‌شود.

وی گفت: در حال حاضر مجلس نیز روی این موضوع كار می‌كند. ممكن است تمام 23 هزار نفر را امسال استخدام نكنیم اما برنامه این است كه بر اساس كمبودهای هر استان كه قبلاً تعیین شده اعلام فراخوانی صورت گیرد.

وحید دستجری افزود: ظرف كمتر از یك ماه پس از اعلام استخدام آن را انجام می‌دهیم.

وی در پاسخ به این سؤال كه آیا قانون هدفمند كردن یارانه‌ها در افزایش قیمت خدمات دولت و ویزیت پزشكان اثر دارد گفت: تعرفه‌های پزشكان امسال به هیچ وجه تغییر نمی‌كند همچنین یارانه‌ها در حال انجام است هیچ مشكلی در زمینه دارو نخواهیم داشت و هیچ پزشكی هم نباید به بهانه هدفمندی یارانه‌ها ویزیت را افزایش دهد.

وی درباره نیروهای شركتی در وزارت بهداشت یادآور شد: به معاونت سرمایه انسانی ریاست جمهور نامه نوشتیم كه آیا می‌توانیم نیروهای شركتی را تغییر وضعیت دهیم كه قرار است جواب دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha