قرار است وزارت بهداشت طرح «پذیرش دانشجوی پرستاری در بیمارستان‌ها» را در 15 بیمارستان دولتی و خصوصی اجرا كند.

سلامت نیوز:قرار است وزارت بهداشت طرح «پذیرش دانشجوی پرستاری در بیمارستان‌ها» را در 15 بیمارستان دولتی و خصوصی اجرا كند. طبق این طرح بیش از هزار و 300 پرستار بدون تحصیلات آكادمیك و صرفاً پس از انتخاب رشته در دفترچه كنكور جذب بیمارستان‌ها خواهند شد؛ این طرح مناقشه‌برانگیز شده است.

 
به گزارش سلامت نیوز، جوان نوشت: «كمبود پرستار در كشور كاملاً جدى است و كمبود حداقل ١٠٠ هزار نفرى مطرح است كه در حال حاضر اكثر پرستاران در بخش دولتى با خواهش وزارت بهداشت اضافه‌كار اجبارى انجام مى‌دهند.» این بخشی از سخنان قائم مقام وزیر بهداشت درباره كمبود پرستار در كشور است. واقعیت كمبود پرستار یا مدیریت نادرست منابع انسانی در كشور اما اوضاع نامناسبی از پرستاری در بیمارستان‌های دولتی را به تصویر می‌كشد به گونه‌ای كه گاهی اوقات برای یك بخش بیمارستان تنها دو پرستار وجود دارد و همین مسئله هم موجب شده تا یا همراهان بیمار به عنوان پرستار ناگزیر باشند در كنار بیمارشان بمانند و از او پرستاری كنند یا در بیمارستان دولتی پرستار خصوصی استخدام كنند. این در حالی است كه در برخی بیمارستان‌های دولتی كارت‌هایی برای تبلیغ پرستار خصوصی توزیع می‌شود.
 

بر اساس یافته‌های پژوهشی شورای بین‌المللی پرستاری، تعداد پرستار به بیمار در بخش عمومی در وضعیت مطلوب یك پرستار به چهار بیمار است و افزایش تعداد بیماران به شش نفر با احتمال ۱۴ درصد بیماران را در معرض خطر مرگ طی ۳۰ روز بعد از پذیرش قرار می‌دهد و افزایش هشت بیمار در برابر چهار بیمار با افزایش حدود ۳۱ درصد مرگ و میر همراه است. 
میزان بالاتر پرسنل پرستاری باعث كاهش میزان عفونت‌های ادراری، پنومونی، خونریزی دستگاه گوارش فوقانی و شوك در بیماران طبی و كمبود آنها سبب شكست در عملیات احیا و عفونت مجرای ادرار در بیماران جراحی می‌شود.  اما حتی در بیمارستان‌های خوب ایران این نسبت فقط در آی سی یو پیاده می‌شود؛ در باقی بخش‌های بیمارستانی نسبت پرستار به بیمار یك به ۱۴ یا ۱۵ است به عنوان مثال بخش ۳۶ تخته را سه پرستار می‌چرخانند. 

  

وزیر بهداشت درباره كمبود پرستار می‌گوید: «در حال حاضر نسبت پرستار به تخت بیمارستانی در ایران و در بعضی از مراكز درمانی كشور 6/0 و در مجموع 4/1 است كه این رقم بسیار كم است. در حالی كه باید به رقم بیش از دو نفر نیروی پرستاری به ازای هر تخت بیمارستانی برسد. البته این عدد در هر كشوری متفاوت است. برای مثال در ژاپن نسبت پرستار به تخت بیمارستانی ۱۴، در اروپا هشت و در كشورهای منطقه مانند تركیه 3/2 است.» بنا به تأكید وی در حال حاضر ۱۱۰ هزار نیرو در تمام بخش‌های حوزه سلامت داریم كه قراردادی هستند. به گفته هاشمی «نیازمند ۷۰ تا ۱۰۰ هزار پرستار جدید در مراكز درمانی و بیمارستان‌های كشور هستیم.»

  
استخدام پرستار خصوصی از سوی بیمار

برای لمس بهتر این كمبودها اما كافی است تا سری به بیمارستان‌ها به خصوص بیمارستان‌های دولتی بزنید. همراهان یكی از بیماران بیمارستان لقمان درباره وضعیت پرستاری در این بیمارستان به خبرنگار ما می‌گوید: رسیدگی چندان مناسبی در بیمارستان وجود ندارد، البته نیرو هم كم است. آنطور كه وی توضیح می‌دهد كارت ویزیت پرستاران خصوصی در بین بیماران توزیع شده بود و آنها از آنجایی كه خودشان توانایی و شرایط حضور بالای سر بیمارشان و مراقبت از وی را ندارند، برای این منظور پرستار خصوصی استخدام كرده‌اند و شبی 150 هزار تومان هم بابت حضور پرستار خصوصی به عنوان همراه بیمارشان هزینه می‌پردازند.  به بخش جراحی مردان بیمارستان شهدای تجریش می‌رویم. در گفت‌وگو با همراهان بیماران این بیمارستان هم به وضعیت مشابهی می‌رسیم. همراهان می‌گویند كل بخش توسط دو پرستار می‌چرخد و آنها مجبورند خودشان مانند یك پرستار بالای سر بیمارشان باشند تا مبادا اتفاق بدی بیفتد. 

  
تربیت پرستار با وجود 20 هزار فارغ‌التحصیل بیكار

«طرح تربیت پرستار بیمارستانی» اما تدبیری است كه وزارت بهداشت برای كمبود پرستار داشته است؛ ‌طرحی مناقشه‌برانگیز كه صدای اعتراض این صنف را بلند كرده است.  وزارت بهداشت امسال برای نخستین بار قرار است طرح «پذیرش دانشجوی پرستاری در بیمارستان‌‌ها» را در 15 بیمارستان دولتی و خصوصی تهران اجرا كند. یعنی حدود بیش از هزار و 300 پرستار بدون تحصیلات آكادمیك و پس از انتخاب رشته در دفترچه كنكور جذب بیمارستان‌ها خواهند شد.  فعالان صنفی پرستاران این طرح را نابودی پرستاری آكادمیك می‌دانند و می‌گویند: در شرایطی كه تعداد زیادی از فارغ‌التحصیلان پرستاری بیكارند و رقم بالایی از پرستاران در بیمارستان‌های خصوصی و با شرایط نامناسب مشغول به كار هستند، طرح تربیت پرستار بیمارستانی به ضرر قطعی جامعه پرستاری است.  این فعالان در عین حال طرح تربیت پرستار بیمارستانی را در تعارض با ارائه خدمات بهداشتی و درمانی با كیفیت به مردم می‌دانند و نسبت به پایین آمدن سطح خدمات درمانی در صورت اجرای این طرح انتقاد كردند. 20 هزار فارغ‌التحصیل بیكار رشته پرستاری نشان می‌دهد بر خلاف ادعای وزارت بهداشت مشكل كمبود پرستار در تعداد فارغ‌التحصیلان نیست در مدیریت نیروی انسانی و استخدام آنهاست. 

  
تصویری دیگر از بی‌عدالتی در سلامت

انگار تفاوت فقیر و غنی حتی به بیمارستان‌های دولتی هم راه یافته و تفاوت و تبعیض میان پولدار و بی‌پول را در اینجا هم می‌توان مشاهده كرد. حالا در بیمارستان‌های دولتی هم پرستار خصوصی با دقت ویژه از بیمار پرستاری می‌كند و در برابر این رسیدگی ویژه، دستمزدی ویژه نیز می‌گیرد. در گوشه‌ای دیگر بیماری خوابیده كه از تأمین هزینه‌های بیمارستان هم ناتوان است، چه رسد به اینكه بخواهد هزینه همراه را بپردازد. پس باید به امید آن باشد كه پرستار بخش به او هم سری بزند و این تصویر ناخوشایندی از عدالت در سلامت است كه سیاستگذاران سلامت كشور را به چالش می‌كشد. 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha