ذرات آلاینده و تركیبات زیان‌آور در هوای آلوده از طریق تنفس، بلع یا پوست جذب بدن می‌شوند. مونواكسید كربن موجب سردرد، كاهش هوشیاری و مشكلات سیستم تنفسی و عصبی می‌شود.

سلامت نیوز:یك متخصص تغذیه گفت: مصرف غذاهای چرب و سرخكرده، سوسیس و كالباس و تنقلات باعث تحمیل بار اضافی بر متابولیسم بدن و قلب و عروق می‌شود و عوارض آلودگی هوا را افزایش می‌دهد.

عل شمس نورایی در گفت‌و‌گو با  فارس، افزود: در شرایط ناسالم هوا، انسان ناخواسته، آلاینده‌های هوا شامل مونواكسید‌كربن، دی‌اكسید‌كربن، اكسید‌های گوگرد و نیتروژن، سرب، ذرات معلق و تركیبات سمی مانند بنزن و فرمالدئید را استنشاق می‌كند.

وی گفت: ذرات آلاینده و تركیبات زیان‌آور در هوای آلوده از طریق تنفس، بلع یا پوست جذب بدن می‌شوند. مونواكسید كربن موجب سردرد، كاهش هوشیاری و مشكلات سیستم تنفسی و عصبی می‌شود.

این متخصص تغذیه افزود: سرب موجود در هوای آلوده كاهش توانایی ذهنی و قدرت یادگیری را به دنبال دارد. ذرات معلق در هوا دی‌اكسید نیتروژن گوگرد و دی‌اكسید كربن موجب ایجاد علائم تنفسی، كاهش ظرفیت ریه، سرفه، افزایش آلرژی، آسم و بالاخره عوارض نامطلوب در سیستم قلبی و عروقی و افزایش مرگ و میر می‌‌شود.

شمس نورایی اضافه كرد: در این شرایط، برای كاهش عوارض ناشی از آلودگی هوا ضروری است مایعات فراوان، سبزی‌ها و میوه مصرف شود و توصیه می‌شود روزانه حداقل 2 لیوان شیر، 4 تا 6 لیوان آب، یك تا 2 لیوان آبمیوه 200 تا 300 گرم انواع سبزی‌ها، 400 تا 500 گرم انواع میوه‌ها به ویژه انار، لیموشیرین و مركبات مصرف شود.

وی گفت: مصرف زیاد آب، آبمیوه، سبزی و میوه سبب افزایش متابولیسم سلول‌های بدن و دفع سریع‌تر سموم از بدن می‌شود. توصیه می‌شود از مصرف غذاهای چرب و سرخكرده، سوسیس و كالباس، انواع سس‌های چرب و سایر غذاها و تنقلات پركاری پرهیز شود.

این متخصص تغذیه اضافه كرد: این مواد می‌تواند باعث تحمیل بار اضافی بر متابولیسم بدن و عملكرد قلب و عروق و سایر اعضای حیاتی بدن شده و باعث افزایش عوارض ناخواسته آلودگی هوا شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha