چهارشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۴
کد خبر: 219176

صبح روز جمعه با اختلال در سامانه رأی‌گیری و نهایتا اعلام لغو انتخابات آنلاین در ساعت دو ظهر، عملا حجم کثیری از رأی‌دهندگان که به اعتماد سامانه آنلاین اخذ رأی در شهر محل رأی‌گیری حضور نداشتند، نتوانستند رأی خود را به صندوق بیندازند.

بازی جوانمردانه در انتخابات نظام پزشکی

سلامت نیوز_*دکتر علیرضا مقدسی: انتخابات نظام پزشکی جمعه گذشته در سراسر کشور برگزار شد، انتخاباتی که از ماه‌ها قبل وعده انجام آن به صورت آنلاین داده شده بود و در هفته‌های قبل رأی‌دهندگان در سامانه اخذ رأی، مشخصات خود را ثبت کرده بودند.

به گزارش سلامت نیوز، شرق نوشت: صبح روز جمعه با اختلال در سامانه رأی‌گیری و نهایتا اعلام لغو انتخابات آنلاین در ساعت دو ظهر، عملا حجم کثیری از رأی‌دهندگان که به اعتماد سامانه آنلاین اخذ رأی در شهر محل رأی‌گیری حضور نداشتند، نتوانستند رأی خود را به صندوق بیندازند. همین امر باعث سلب یکی از اساسی‌ترین حقوق شهروندی یعنی سلب حق رأی شد. در کنار افرادی که در شهر حضور نداشتند، آن دسته از دستیاران مقیم در بیمارستان‌ها و پزشکان عمومی کشیک به دلیل نبود صندوق سیار و سایر کسانی که به دلیل دو روز تعطیلی به حومه شهر رفته بودند و ترافیک مبادی شهر اجازه بازگشت در موعد مقرر رأی‌گیری را نداده بود نیز از شرکت در این انتخابات محروم شدند. این انتخابات که به مدد فضای مجازی در هفته‌های قبل شور و هیجان خاصی داشت و امید آن می‌رفت که باشکوه‌ترین انتخابات تاریخ نظام پزشکی سال‌های اخیر باشد، به دلایلی که گفته شد با سلب رأی بسیاری از رأی‌دهندگان به‌خصوص در تهران و شهرهای بزرگ باعث سرخوردگی و ناامیدی پزشکان شده است.

تعداد آرای پزشکان در تهران چهارهزارو ٥٣١ و رأی نفر اول دوهزارو ٢١٨ بوده است. اگر مقایسه‌ای با انتخابات سال ۸۳ و ۸۷ یعنی ۱۳ سال و ۹ سال قبل داشته باشیم، با وجود افزایش درخورتوجه جمعیت پزشکان کاهش مشارکت در شهر تهران بارز است، به این صورت که در سال ۸۳ تعداد آرای پزشکان چهارهزارو ٩١٢ و در سال ۸۷ این تعداد پنج‌هزارو ٩٧٧ بوده است. نکته جالب‌تر اینکه منتخب اول و منتخب آخر (دهم) سال ۸۷ نسبت به منتخبان اول و دهم امسال هریک ۵۰۰ رأی بیشتر! داشته‌اند. این مسئله را در کنار افزایش فارغ‌التحصیلان این سال‌ها که بگذاریم، این کاهش مشارکت ناگزیر بیشتر رخ می‌نماید و همین مسئله منجر به بحران مشروعیت در منتخبان شده است، منتخبانی که بسیاری از آنان استادان علم و اخلاق بوده‌اند.

حال هنوز این استادان پشت به صندلی هیئت‌مدیره نزده، مسئولیتشان آغاز شده است. دفاع از حقوق و مصالح پزشکان که هفته‌های گذشته نقل فهرست‌های انتخاباتی بود، اکنون به مطالبه جدی پزشکانی بدل شده که معتقدند لغو انتخابات آنلاین باعث تغییر ترکیب آرا و از همه مهم‌تر کاهش مشارکت و به دنبال آن کاهش مشروعیت شده است. در کنار مسائلی که در اجرای انتخابات اتفاق افتاد، مشکلاتی نیز در نظارت بر انتخابات مشهود بود. وجود تراکت‌های تبلیغاتی ائتلاف‌ها و فهرست‌های مختلف در روز رأی‌گیری بر در و نرده و شیشه ماشین‌های پارک‌شده، حضور دائم بسیاری از کاندیداها از اولین ساعات رأی‌گیری تا آخرین ساعات آن در دسته‌های چندنفری و معانقه و تبلیغ این عزیزان در اطراف در ورودی سالن رأی‌گیری که با وجود اطلاعیه هیئت نظارت -مبنی بر ممنوعیت حضور کاندیداها پس از اخذ رأی- هیچ اقدام عملی‌ای برای جلوگیری از این تخلف انجام نشده بود. حضور رأی‌دهنده‌هایی که ساعت‌ها در سالن رأی‌گیری پرسه می‌زدند و له یا علیه برخی کاندیداها تبلیغات زیرگوشی می‌کردند. چاپ تعرفه‌های رأی با شماره سریال که ناقض مخفی‌بودن آرای هر فرد است و... .

به‌هرحال بازی انتخابات تمام شد و به دلیل مصدومیت بسیاری از بازیکنان این عرصه، توپ زیر پای دیگر بازیکنان افتاده است. حال این بازیکنان می‌توانند موقعیت را هنگام زمین‌خوردن حریفان تبدیل به گل کنند یا بازی جوانمردانه –fair play- کرده، توپ را به اوت بزنند و فرصتی برای رقابت برابر مهیا کنند. 

* چشم پزشک

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha