چهارشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۹
کد خبر: 219183

گاهی آن‌قدر اعصاب‌تان به هم می‌ریزد که دست به کارهای اشتباه و زیان‌آوری می‌زنید، یعنی با گوش‌پاک‌کن به جان گوشتان می‌افتید، داخل آن خودسرانه روغن می‌ریزید و با نیرویی در جهت مخالف به گوشتان ضربه می‌زنید.

راه و رسم خانه تکانی گوش

سلامت نیوز:گوشتان گرفته، کمی هم فشار و درد در داخل حفره شنوایی‌تان احساس می‌کنید .در چنین وضعیت عذاب‌آوری نه‌تنها به سختی می‌شنوید بلکه دلتان می‌خواهد با وسیله‌ای هر چه زودتر از شر عاملی که داخل حفره گوشتان را مسدود کرده و مسبب چنین وضعیتی است، خلاص شوید.

به گزارش سلامت نیوز، جام جم نوشت: گاهی آن‌قدر اعصاب‌تان به هم می‌ریزد که دست به کارهای اشتباه و زیان‌آوری می‌زنید، یعنی با گوش‌پاک‌کن به جان گوشتان می‌افتید، داخل آن خودسرانه روغن می‌ریزید و با نیرویی در جهت مخالف به گوشتان ضربه می‌زنید.

در حالی که گرفتگی گوش دلایل مشخصی دارد که معمولا با مراجعه به متخصص براحتی قابل رفع است. توجه داشته باشید گرفتگی گوش چه همراه با درد یا بدون درد باشد نیاز به معاینه و مراجعه به متخصص را رفع نمی‌کند.

 

اگر می‌خواهید از دلایل گرفتگی گوش و راهکارهای درست و موثر رفع آن بیشتر بدانید گفت‌وگوی ما را با دکتر بهرام جلائی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران و عضو هیات مدیره انجمن علمی شنوایی شناسی ایران بخوانید.

 

چرا گوش‌مان کیپ می‌شود؟

 

تجمع جرم طبیعی گوش در مجرای گوش خارجی و مسدود کردن کانال گوش خارجی یکی از دلایل گرفتگی گوش است.

 

دلیل دیگر گرفتگی گوش، انسداد مجرای شیپور استاش است که ارتباط هوایی گوش میانی با فضای حلق را برقرار می‌کند که در صورت انسداد این مجرا و کاهش فشار هوای درون گوش میانی، بتدریج پرده صماخ به سمت گوش میانی کشیده می‌شود و انتقال اصوات به درستی انجام نمی‌شود و احساس فرد در این شرایط کیپ‌شدگی گوش است. البته در کاهش شنوایی ناگهانی نیز بیماران احساس کیپ شدن گوش را گزارش می‌کنند که به دلیل کاهش شنوایی است.

 

شست‌وشوی گوش توسط پزشک آسیب زننده است؟

 

خیلی‌ها معتقدند جرم‌گیری و شست‌وشوی داخلی گوش توسط پزشک بتدریج به سیستم شنوایی آسیب می‌زند. در حالی که این اعتقاد نادرستی است و جرم گوش در صورت تجمع در گوش باید توسط متخصص یا در صورت کهنه بودن با شست‌وشو بیرون آورده شود.

 

البته جرم گوش به طور طبیعی به بیرون از مجرای گوش خارجی رانده می‌شود، اما در بعضی افراد به دلیل وجود ذرات جسم خارجی در مجرای گوش، تجمع جرم گوش در اطراف آن، ورود آب به مجرا یا به دلیل شکل مجرا و رویش موی زیاد در درون مجرای گوش، خروج جرم گوش به طور طبیعی انجام نمی‌گیرد‌. بی‌شک در این موارد نیاز به خروج یا شست‌وشوی گوش ضروری است.

 

با جرم گرفتگی گوش چه کنیم؟

 

در چنین شرایطی فرد بدون داشتن درد یا سابقه خاصی از بیماری احساس گرفتگی گوش را گزارش می‌کند. نکته مهم اینجاست که حتی در چنین مواردی استفاده از گوش‌پاک‌کن توصیه نمی‌شود، مگر آن که افراد با آموزش کاربرد گوش‌پاک‌کن، تحت نظر متخصص آشنا شوند.

 

انتخاب اندازه یا سایز گوش‌پاک‌کن در ارتباط با قطر کانال گوش است و پس از انتخاب گوش‌پاک‌کن با سایز مناسب باید وارد کردن گوش‌پاک‌کن به درون گوش خارجی از سمت دیواره فوقانی مجرا صورت گیرد. همچنین پس از ورود 5/1 سانتی‌متر از گوش‌پاک‌کن به درون مجرا فقط با یک بار چرخش و تمیز کردن دیواره‌های جلویی، کف و دیواره پشتی باید گوش‌پاک‌کن بیرون آورده شود.

 

چه وقت نیاز به شست‌وشوی دوره‌ای گوش داریم؟

 

شست‌وشوی گوش در پاره‌ای موارد برای خروج اجسام خارجی در گوش است که البته در پاره‌ای مشاغل نیز اتفاق می‌افتد و البته در این افراد، تجمع جرم گوش نیز دیده می‌شود. همچنین در افرادی که شکل مجرا به گونه‌ای است که جرم گوش را به سمت خارج هدایت نمی‌کند، شست‌وشوی دوره‌ای ضرورت پیدا می‌کند.

 

آیا گوش برخی افراد مستعد جرم‌گیری است؟

 

گوش برخی افراد، مستعد تجمع جرم گوش است و این افراد باید از ورود اجسام خارجی به گوش ممانعت به عمل آورند یا از ورود آب به گوش جلوگیری کنند. البته باوجود مراقبت‌ها باز هم این امکان وجود دارد که جرم گوش در مجرا تجمع یابد. در چنین مواردی، مراجعه دوره‌ای به متخصص بهترین و اصولی‌ترین کار است.

 

داخل گوش‌مان گلیسیرین بریزیم؟

 

ریختن روغن بچه در گوش باید با تجویز پزشک باشد و به همین ترتیب ریختن گلیسیرین نیز نیاز به مجوز پزشک دارد. ریختن گلیسیرین در گوش زمانی انجام می‌شود که پزشک متخصص پس از معاینه گوش وجود تجمع جرم قدیمی در مجرای گوش را تشخیص داده و برای بیرون آوردن جرم ابتدا با تجویز گلیسیرین برای نرم کردن آن و سپس با انجام شست‌وشو اقدام به استخراج جرم گوش می‌کند.

 

چه کنیم گوشمان جرم نگیرد؟

 

تقریبا در تمام افراد، جرم گوش یا سرومن ترشح می‌شود که اولا موجب چرب نگهداشتن پوست مجرا می‌شود و همچنین اثر محافظتی برای گوش دارد و حتی حشرات در برخورد با این ماده هلاک می‌شوند. نبود جرم طبیعی گوش موجب ایجاد خارش و اگزما در گوش خارجی می‌شود، اما در بعضی افراد ترشح آن بیش از حد بوده که بیشتر در ارتباط با نوع تغذیه و مصرف زیاد چربی و قند است و در واقع، اصلاح عادات غذایی می‌تواند در میزان ترشح جرم گوش موثر باشد. جلوگیری از ورود ذرات گرد و غبار و بخصوص اجسام خارجی توصیه دیگری است که باید رعایت شود. همچنین مراقبت‌های دوره‌ای روش مناسب دیگری است که افراد مستعد باید آن را مدنظر داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha