در چهارماهه اول امسال 264 تن مواد افیونی در کشور کشف شد که مربوط به همه دستگاه‌های عضو ستاد مبارزه با مواد مخدر است‌.

اما و اگر های فراوان در طرح توزیع مواد مخدر دولتی

سلامت نیوز: چند روزی است بحث توزیع مواد مخدر دولتی و در واقع توزیع تریاک، از سوی افراد مختلف مسوول در این حوزه عنوان می‌شود و خبر به صورت گسترده در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی بازتاب داشته است‌.

به گزارش سلامت نیوز، جهان صنعت نوشت: در این میان مسوولان مختلف اظهار نظرهای متفاوتی در این زمینه داشته‌اند‌. رییس کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر از این طرح دفاع و عنوان کرده باید به دوره توزیع مواد مخدر دولتی قبل از انقلاب بازگردیم و مفید بودن این طرح را بیان کرده است‌. وی همچنین عنوان کرده قرار است به چه افراد خاصی پس از بررسی‌های دولتی تریاک داده شود و گفته مثلا این توزیع دولتی شامل هرویین به صورت گسترده یا مواد مخدر صنعتی نمی‌شود‌. همین جا یکی از تناقض‌های این مساله روشن می‌شود‌. اگر هدف از این طرح کاهش تعداد معتادان و کوتاه شدن دست قاچاقچیان و ضرر کردن آنها باشد، نیمی از جمعیت معتادان کشور جوانانی هستند که مخدر صنعتی استفاده می‌کنند و این طرح هیچ نفعی به حال آنها نخواهد داشت‌. از سویی دیگر افشار، سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر عنوان کرده این طرح باعث افزایش تعداد معتادان می‌شود‌. اما در این بین جانشین رییس پلیس کشور گفته بهتر است طرح کاهش مجازات‌های قاچاقچیان بار دیگر مورد بازنگری قرار گیرد. وی همچنین طرح توزیع مواد مخدر دولتی را مناسب نمی‌داند‌. 


سردار اسکندر مومنی در حاشیه برگزاری کمیسیون مبارزه با مواد مخدر درجمع خبرنگاران با اشاره به رشد 11 درصدی کشفیات مواد مخدر گفت: در چهارماهه اول امسال 264 تن مواد افیونی در کشور کشف شد که مربوط به همه دستگاه‌های عضو ستاد مبارزه با مواد مخدر است‌. 
این مقام ارشد انتظامی با بیان اینکه طرح کاهش میزان جریمه قاچاقچیان مواد مخدر و توزیع دولتی موادمخدر بین معتادان در مرکز در حال بررسی است، گفت: هر چه تصویب شود ملزم به اجرای آن هستیم اما باید در تصویب این‌گونه طرح‌ها، با دقت همه جوانب آن سنجیده و نظرات کارشناسی اخذ شود تا دچار آزمون و خطا نشویم‌. درخصوص توزیع دولتی مواد مخدر توصیه ما این است که حتما بررسی دقیق‌تری صورت گیرد چراکه موضوع مواد مخدر تک مولفه‌ای نیست زیرا یک طرف قاچاقچیان بین‌المللی هستند که از این راه سود هنگفتی به جیب می‌زنند و طرف دیگر مصرف‌کنندگان هستند و در صورت قانونی شدن توزیع مواد مخدر، قبح و زشتی آن در بین مردم شکسته خواهد شد‌. وی تاکید کرد: موضوع مواد مخدر موضوع پیچیده‌ای است و شگرد قاچاقچیان بین‌المللی در هر مرحله متنوع و پیچیده‌تر می‌شود و روش‌های جدیدی را در پیش می‌گیرند‌. 


سردار مومنی همچنین با بیان اینکه کلیات طرح کاهش میزان جریمه قاچاقچیان مواد مخدر تصویب شده و جزییات آن در کمیسیون‌ها در حال بررسی است، گفت: نیروی انتظامی نیز در این کمیسیون نظرات خود را ارائه خواهد کرد. آنچه اهمیت دارد افزایش مجازات و بازدارندگی قوانین است، به عبارتی هزینه قاچاق مواد مخدر در کشور باید افزایش پیدا کند تا افراد به سمت قاچاق نروند‌. این اظهارنظرها درحالی است که کارشناسان حوزه اعتیاد و پژوهشگران این حوزه و آگاهان امر هر یک نظرات متفاوتی در این خصوص دارند‌. مراکز ترک اعتیاد از فضاهایی هستند که احتمالا از این طرح بسیار متضرر خواهند شد‌. شاید بتوان گفت تا حدود زیادی طبیعی است که روان‌درمان‌گران هم آن را طرحی باطل و قصه بدانند‌. یک روانپزشک و درمانگر اعتیاد با طرح سوالات متعدد درخصوص چگونگی اجرای طرح «توزیع موادمخدر دولتی» و نگرانی از نشت آن به بازار آزاد همچون ترامادول گفت: در صورت آزادسازی تریاک، مجازات‌های قاچاق تریاک نیز نیازمند بازنگری خواهد بود‌. هر چند معتقدم طرح چنین موضوعی به نوعی آزمون‌سنجی اذهان عمومی است‌. 


هومان نارنجی‌ها در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به طرح «توزیع مواد مخدر دولتی» در کشور گفت: مواد مخدر دولتی آنقدر بند و تبصره دارد که باید به‌طور دقیق مشخص شود که جزییات این طرح چیست؟ منظور از توزیع مواد مخدر دولتی در این طرح کدام دسته از مواد است؟ تریاک؟ یا شیشه و مواد صنعتی هم شامل این دسته از مواد می‌شود؟ نارنجی‌ها در حالی این پرسش را مطرح کرده که گویا اظهارات برخی مسوولان را مطالعه نکرده است‌. زیرا عنوان شده فقط تریاک و نه مواد مخدر صنعتی‌. 
وی ادامه داد: در خبرهایی که درخصوص این طرح منتشر شده به توزیع تریاک و مشتقات آن تحت عنوان مخدرهای دولتی اشاره شده است‌. سوال من این است که آیا در این طرح «سوخته» هم می‌دهید؟ هرویین چطور؟ زیرا هرویین هم از مشتقات تریاک است‌. لازم به ذکر است تبصره توزیع هرویین و اینکه به چه کسانی تعلق می‌گیرد نیز توسط رییس کمیته مستقل مواد مخدر عنوان شده است‌. 


نارنجی‌ها ادامه داد: آیا در این طرح قرار است آمپول مرفین را هم در صورت تقاضا به افراد ارائه کرد؟‌. 
وی ادامه داد: اگر در کشور قصد تهیه شربت تریاک را دارند، باید مشخص کنند تریاک را از کجا تامین می‌کنند‌. از افغانستان که تمام تریاک آن سرب دارد؟ همینطور ادعاهایی مبنی بر کشت خشخاش را مطرح می‌کنند که سوال من این است که آیا مجوز بین‌المللی کشت خشخاش را کسب کرده‌اید؟ چقدر زمین را برای کشت تریاک اختصاص خواهید داد؟
نارنجی‌ها ادامه داد: از کجا معلوم در صورت کشت خشخاش در کشور پس از مدتی تریاک ایران به سایر کشورها قاچاق و صادر نشود؟
وی تاکید کرده: اگر دو میلیون و 800 هزار نفر مصرف‌کننده مستمر در کشور داشته باشیم،‌ یک میلیون و 400 هزار نفر به آنها در جمعیت 60 میلیون نفری 16 تا 64 ساله کشور مصرف‌کننده تریاک هستند؛ در چنین شرایطی آیا منطقی است که به‌خاطر این جمعیت تریاک را آزاد کنیم؟ اگر 10 میلیون نفر تریاکی در کشور داشتیم می‌توانستیم مدعی ارائه تریاک کوپنی باشیم و این قابل درک بود‌ اما وقتی تعداد مصرف‌کنندگان تریاک به حد هشدار نرسیده است، چرا باید این آزادسازی صورت گیرد؟


این روانپزشک تاکید کرد: دست‌اندرکاران این طرح باید جزییات طرح را به‌طور دقیق مشخص کنند‌. شرایط و سن متقاضی را تعیین کنند؛ محل عرضه و نوع مواد را به‌طور دقیق مشخص کنند تا بتوانیم بررسی‌های بیشتری در این زمینه داشته باشیم اما اینکه یک عضو مجلس شورای اسلامی بیاید نظر خود را در این سطح مطرح کند نمی‌توان مبنای تصمیم‌گیری قرار گیرد‌. 
نارنجی‌ها خطاب به موافقان این طرح گفت: سوال من از کسانی که از این طرح دفاع می‌کنند آن است که دقیقا از چه دفاع می‌کنید و موافق چه چیزی هستید وقتی هنوز آیین‌نامه‌ای وجود ندارد و جزییاتی مشخص نیست‌. مطمئن باشید وقتی برای تدوین جزییات این طرح جمع شوید با موانع جدی آن برخورد خواهید کرد‌. 
با این اوصاف باید دید در نهایت بررسی و مخالفت‌های این طرح به کجا می‌انجامد و آیا کمیته مبارزه با موادمخدر تمام‌قد پشت این طرح ایستاده است یا فشارها و لابی‌های مختلف مانع از تصویب این قانون خواهند شد‌.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha