چهارشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۹
کد خبر: 219236

افراد سالمند و کودکان در ساعت های بسیار گرم در منزل بمانند و همه افراد هنگام خروج از منزل در فصول گرم مقدار مناسبی آب همراه داشته باشند.

چه کسانی بیشتر گرمازده می شوند؟

سلامت نیوز:افراد سالمند و کودکان در ساعت های بسیار گرم در منزل بمانند و همه افراد هنگام خروج از منزل در فصول گرم مقدار مناسبی آب همراه داشته باشند.
به گزارش  سلامت نیوز به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان؛ ایرج خسرو‌نیا متخصص داخلی در خصوص نشانه های گرمازدگی در افراد اظهار کرد: اگر به فرد گرمازده آب، مایعات و آبمیوه برسانیم و قبل از آن او را به جای خنک منتقل کنیم، بهبود می‌یابد. اگر این فرد اصرار داشته باشد در گرما فعالیت کند، ممکن است دچار تهوع، اسهال، استفراغ، ضعف و بی‌حالی، سرگیجه و تاری دید شود. کم‌کم عرق نمی‌کند، بی‌جان می‌شود، تکان نمی‌خورد و ضربان قلبش تند می‌شود. خون رسانی به قلب نیز کاهش می‌یابد و حتی می‌تواند منجر به مرگ شود. البته مسمومیت، گزش مار، مسمومیت دارویی، گزش حشرات و بسیاری موارد دیگر در تشخیص افتراقی با گرما‌زدگی قرار می‌گیرند.

وی در پاسخ به این پرسش که کمک‌های اولیه گرما‌زدگی کدام است؟، گفت: پزشک با انجام آزمایش‌هایی که میزان سدیم و پتاسیم خون را می‌سنجد و کاهش سدیم و پتاسیم و افزایش غلظت هموگلوبین را مشاهده می‌کند، به تشخیص می‌رسد و با سرم درمانی و رساندنِ مایعات به بیمار کمک می‌کند‌. البته قرار دادن بیمار در وانِ آب سرد هم از روش‌های پیشنهادی است.

خسرونیا در خصوص بیشترین افرادی که در معرض گرمازدگی هستند، عنوان کرد: نوازدان و شیرخواران به علت تکامل نیافتن سیستم‌های خنک‌کننده بدن مستعد گرما‌زدگی هستند. افراد سالمند هم به علت سختی رگ‌ها، آترواسکلروز و تنگی عروق که در آنها وجود دارد، تبادل حرارتی کمتری انجام می‌دهند. این افراد احساس تشنگی کمتری هم دارند. در نتیجه این گروه افراد هم مستعد ابتلا به گرما‌زدگی هستند.

وی ادامه داد: افرادی که مجبورند مدت زیادی در مقابل نور آفتاب کار کنند، مانند کارگران ساختمانی، افراد پلیس و راننده‌های تاکسی، بیش از دیگران به‌گرما زدگی دچار می‌شوند.

این  متخصص داخی افزود: افراد برای پیشگیری از گرما‌زدگی هنگام تردد در خیابان در هوای گرم از لباس رنگ روشن استفاده کنند و کلاه لبه‌دار داشته باشند. افراد سالمند و کودکان و شیر‌خواران در ساعت بسیار گرم در منزل بمانند و همه افراد هنگام خروج از منزل چه در فصول گرم و چه در سایر فصول سال مقدار مناسبی آب همراه داشته باشند.

خسرونیا تصریح کرد: بهتر است این افراد به پزشک مراجعه کنند و از نظر غدد داخلی مثل تیروئید بررسی شوند. اگر عملکرد تیروئید‌شان طبیعی است، تعریق مشکلی ایجاد نمی‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha