یک سال پس از معرفی پای روباتی شرکت سایبرداین در ژاپن، این روبات در مقیاس گسترده‌ای برای کمک به راه‌رفتن افراد ناتوان و فلج مورد استفاده قرار گرفته و نتایج بسیار خوبی به همراه داشته است.

پای روباتی برای راه رفتن دوباره بیماران سکته‌ای
 آسیب‌های مغزی، تصادفات و سکته بسیاری از انسان‌ها را برای همیشه از نعمت راه رفتن محروم می‌کند. اما اکنون یک شرکت ژاپنی روشی را طراحی کرده که امیدهای بسیاری را برای بیماران فلج زنده می‌کند.

به گزارش بی‌بی‌سی سلامت نیوز به نقل از بی بی سی ، در این روش روباتی مانند یک جفت شلوار مکانیکی به دور کمر و پاها قرار می‌گیرد و به بیمار ناتوان کمک می‌کند بایستد و روی پاهای خود راه برود.

یکی از بیمارانی که از این روش استفاده کرده بود، خانم نوبوکو نیشی است که توانسته با این روش برای همیشه با ویلچر خداحافظی کند. وی ماه گذشته دچار سکته شد و بعد از آن نیمه راست بدنش به شدت ضعیف شد. او یکی از افرادی است که این پاهای روباتی را که برای کمک به بیماران فلج طراحی شده، امتحان می‌کند.

از مفصل لگن، یک سری میله و پایه فلزی در کنار ران‌های او کشیده شده که تا مفاصل زانو امتداد دارند. بعد از زانو این میله‌های فلزی تا پشت پاهای او ادامه پیدا می‌کنند و در آن‌جا به کفش‌های مخصوصی متصل می‌شوند که نوبوکو با کمک‌ آن‌ها می‌تواند روی پای خود بایستد. این دو عضو آهنی توسط یک کمربند پهن به یکدیگر متصل می‌شوند. حسگرهایی که روی پوست نصب می‌شوند، سیگنال‌های الکتریکی را دریافت می‌کنند. به این ترتیب زمانی که یک بیمار پای خود را حرکت می‌دهد، این روبات هماهنگ با پاها حرکت می‌کند. این وسیله بیش‌تر شبیه به ماهیچه‌های اضافی است که به افراد ناتوان در راه رفتن کمک می‌کند.

خانم نیشی در این باره می‌گوید: «من قبلا بدون مشکل می‌توانستم راه بروم، اما بعد از یک سکته مجبور شدم تمام مراحل راه رفتن را از اول شروع کنم. روی دو پا ایستادن برای من بسیار مشکل است، اما اکنون با کمک این روبات می‌توانم دوباره حرکت کنم. در واقع فقط چند دقیقه بعد از متصل کردن این روبات به بدنم موفق شدم حرکت کنم و حتی از پله‌ها بالا و پایین بروم! »

البته انواع دیگری از این روبات هم وجود دارد که تمام بدن را پشتیبانی می‌کند. با استفاده از آن‌ها می‌توان بیمارانی را که به طور کامل فلج شده‌اند، در بیمارستان‌ها و حتی در زمان‌هایی که بحران‌های طبیعی رخ داده است حرکت داد.

 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha