طی سال‌ها اخیر مرگ بر اثر بیماری آسم در کشور ۲۵ درصد افزایش یافته و هر سال بیش از ۲۶۰۰ ایرانی بر اثر این بیماری ناشی از آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.

افزایش مرگ ناشی از آسم در ایرانیان بالای ۵۰ سال

سلامت نیوز:طی سال‌ها اخیر مرگ بر اثر بیماری آسم در کشور ۲۵ درصد افزایش یافته و هر سال بیش از ۲۶۰۰ ایرانی بر اثر این بیماری ناشی از آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.

به گزارش سلاتمت نیوز به نقل از  مهر ، مریم نادری مدیر واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: در سال های اخیر دانشمندان ثابت کرده اند که آلودگی هوای ناشی از ماشین ها و کارخانه ها، دلیل عمده شروع حملات آسم است. ۳۰ درصد از آسم های کودکان به دلیل آلودگی هوای شهری شروع می شود. مطالعات نشان می دهد آلودگی هوا باعث ایجاد بیماری آسم در افراد سالم می شود.

نادری تصریح کرد: تمام گروه­های سنی، اعم از زن و مرد در جهان بر اثر بیماری آسم جان خود را از دست داده اند و هیچ گروهی از این بیماری در امان نیست. پیک  ابتلا به آسم طی دهه های اخیر در ایران در سال ۱۳۹۲ اتفاق افتاده که بیش ۴۷۰هزار نفر بودند. از سال ۱۳۹۰ تاکنون نیز مرگ بر اثر آسم در ایران رو به افزایش است. از سویی تعداد مرگ و میر در مردان بیشتر از زنان بوده است. همچنین از سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۴ شاهد افزایش مرگ و میر در آقایان و کاهش مرگ و میر در میان زنان هستیم. به علاوه تعداد مرگ و میر در اثر بیماری آسم در میان افراد پیر و بالای ۷۰ سال بیشتر از رده های سنی دیگر است.

به گفته این کارشناس شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، آسم یک بیماری مزمن است که در بیشتر موارد درمان قطعی ندارد. این بیماری باعث مشکلاتی برای سلامت کودکان و بزرگسالان می شود. در جهان بزرگسالان سالانه ۱۴ میلیون فرصت شغلی خود را به خاطر این بیماری از دست می دهند. این بیماری سالانه ۲ میلیون نفر را به طور اورژانسی روانه بیمارستان می کند. به گفته نادری، عواملی که باعث شروع آسم در ایران می شوند شامل این موارد می‌شوند:‌

ذرات ریز معلق

برخی از ذرات ریز می توانند در ریه ها تجمع کرده و باعث شروع آسم شوند. مطالعات نشان می دهد بین تعداد افراد بستری در بیمارستان ها به خاطر حملات آسم و این ذرات معلق رابطه‌ای مستقیم وجود دارد یعنی در مناطقی که این ذرات بیشتر شده اند تعداد این بیماران هم بیشتر شده است. به عنوان مثال نیروگاه‌های برقی که از سوخت زغال سنگ استفاده می کنند، کارخانه و خودروهای دیزل منبع اصلی تولید این ذرات معلق هستند.

 ازن سطح زمین

ازن باعث شروع حملات آسم شده و آن را بدتر و شدیدتر می سازد. همچنین می تواند باعث گسترش و تشدید آسم در کودکان شود. ازن معمولا زمانی تشکیل می شود که آلاینده های ماشین ها، کارخانه ها و واحدهای صنعتی با اکسیژن و نور خورشید واکنش می دهند. ازن سطح زمین یکی از مشکلات جدی در شهرهای پرترافیک است.

سولفور دی اکسید (SO۲)

یک محرک تنفسی در شروع آسم سولفور  ‌دی اکسید است. این ماده هنگام سوختن زغال سنگ و نفت خام تولید می شود. نیروگاه هایی که از زغال سنگ به عنوان سوخت استفاده می کنند بدترین منبع تولید سولفور دی اکسید هستند. پالایشگاه های نفتی و موتورهای دیزلی خودروهای سنگین مانند اتوبوس ها نیز مقدار زیادی سولفور دی اکسید وارد هوا می کنند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha