چهارشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۷
کد خبر: 219268

گزارش «فناوری‌های موردنیاز برای ارتقای بهره‌وری آب آبیاری» که به همت کمیسیون آب، محیط زیست و اقتصاد سبز اتاق ایران تهیه شده، روش‌های افزایش بهره‌وری آب و فناوری‌های این حوزه را معرفی کرده است.

روش‌های کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی

سلامت نیوز:گزارش «فناوری‌های موردنیاز برای ارتقای بهره‌وری آب آبیاری» که به همت کمیسیون آب، محیط زیست و اقتصاد سبز اتاق ایران تهیه شده، روش‌های افزایش بهره‌وری آب و فناوری‌های این حوزه را معرفی کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری صدا و سیما؛ کمیسیون آب، محیط زیست و اقتصاد سبز اتاق ایران در گزارش اخیر خود با عنوان «فناوری‌هایموردنیاز برای ارتقای بهره‌وری آب آبیاری» به مشکل دیرینه کم‌آبی در کشور پرداخته است و تأکید دارد مصرف بیش از حد آب کشاورزی و عدم استفاده بهینه از منابع آبی موجود به عنوان چالشی جدی مطرح است.


در این گزارش به مهم‌ترین دلایل پایین بودن بهره‌وری آب در کشور اشاره شده است؛ طراحی نامناسب سیستم‌های آبیاری، نامناسب بودن روش آبیاری، مدیریت غیر صحیح آب در مزرعه، استفاده نکردن از بذر‌ها و ارقام اصلاح‌شده، استفاده از تجهیزات و لوازم نامناسب آبیاری، فقر آموزش و اطلاع‌رسانی به کشاورزیان، ضعف در مدیریت اغذیه و مدیریت ضعیف مکانیزاسیون در عملیات داشت، کاشی و برداشت از این جمله هستند.


بر اساس مطالعه انجام شده افزایش بهره‌وری آب آبیاری به همراه کاهش مصرف آب در اراضی کشاورزی برای مقابله با مسئله کم‌آبی یک ضرورت است.
در این بخش علاوه بر توجه به فناوری‌های روز دنیا، طراحی مناسب سیستم‌ها آبیاری، انتخاب مناسب روش آبیاری، مدیریت صحیح آب در مزرعه، استفاده از بذر‌ها و ارقام اصلاح شده، استفاده از تجهیزات و لوازم مناسب آبیاری و آموزش و اطلاع‌رسانی به کشاورزان نیز مورد تأکید قرار می‌گیرد.
کمیسیون آب اتاق ایران در این اقدام پژوهشی سعی دارد روش‌ها و تکنیک‌های روز دنیا برای بهبود وضعیت بهره‌وری آب را معرفی کند.
در واقع پایداری در ارتقای بهره‌وری آب از اهمیت بالایی برخوردار است. پیامدهای اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی استفاده از فناوری‌های ارتقای بهره‌وری آب باید مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد.
در جمع‌بندی این گزارش بر ضرورت بررسی پایداری استفاده از فناوری‌های ارتقای بهره‌وری آب تأکید شده و ضمن اشاره به لزوم کنترل کیفی لوازم آبیاری، استفاده از بذرهای اصلاح شده در افزایش بهره‌وری آب، موضوعی مهم و اساسی شناخته شده است.
مصرف ۹۲ درصد‌ی آب کشور در بخش کشاورزی صحت ندارد
 
صرفه جویی حداکثری مصرف آب از موارد مهم در تدوین برنامه ششم توسعه و اقتصاد مقاومتی برای بخش کشاورزی است، اما بخش مورد نظر به دلیل نبود آمار و اطلاعات کافی همیشه به مصرف بالای آب کشاورزی در کشور متهم است.
سید محمد موسوی مدیر گروه پژوهشی و برنامه ریزی موسسه پژوهش‌های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به این پرسش که آیا مصرف ۹۲ درصد‌ی آب کشور در بخش کشاورزی صحت دارد، افزود: تاکنون هیچ مدرک و سند علمی معتبر این اظهار نظر را اثبات نکرده است.
وی در ادامه اظهارداشت: طبق برآورد کارشناسان موسسه تحقیقات آب و خاک کشور ۶۰ تا ۶۵ درصد آب کشور سالانه در بخش کشاورزی به مصرف می‌رسد.
مدیر گروه پژوهشی و برنامه ریزی موسسه پژوهش‌های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی وزارت جهاد کشاورزی گفت: این براورد طبق آخرین تکنولوژی‌های موجود، تصاویر ماهواره ای، محاسبه تبخیر و تعرق گیاهان و فضای سبز موجود در کشور انجام شده است.
وی افزود: با توجه به تغییر اقلیم و خشکسالی تمامی تلاش‌ها باید به سمت صرفه جویی حداکثری منابع آب موجود در مملکت معطوف شود.
موسوی اضافه کرد: به عنوان نمونه وزارت جهاد کشاورزی در عین اینکه برای خوداتکایی یا خودکفایی گندم تلاش می‌کند همزمان در حد قابل ملاحظه‌ای سطح زیر کشت این محصول را در کشور کاهش داده است.
وی گفت: وزارتخانه مربوطه در عمل سیاست صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی را با تاکید بر بهره وری عوامل تولید در پیش گرفته است.
مدیر گروه پژوهشی و برنامه ریزی موسسه پژوهش‌های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی وزارت جهاد کشاورزی افزود: خوشبختانه با اجرای این راهبرد تولید محصول گندم به رغم کاهش سطح زیر کشت در کشور روند صعودی داشته است.
وی یادآور شد: این وزارتخانه به جهت صرفه جویی و ارتقای بهره وری آب در بخش کشاورزی توسعه شبکه‌ها و سامانه‌های نوین آبیاری را در سطح کشور به شدت دنبال‌
می‌کند.


علی کیانی راد معاون پژوهشی موسسه پژوهش‌های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی وزارت جهاد کشاورزی هم در برنامه «چشم انداز» رادیو اقتصاد گفت: تامین امنیت غذایی در اسناد بالا دستی، اصل سوم و چهل و سوم قانون اساسی، سند چشم انداز ۱۴۰۴، سیاست‌های کلی نظام در بخش آب، کشاورزی، سلامت و بهداشت مورد تاکید قرار گرفته است.
وی در پاسخ به این جمله که برخی‌ها می‌گویند «برای تامین امنیت غذایی چه لزومی دارد که به بحث خودکفایی توجه شود با واردات هم می‌توان به این مهم رسید» افزود: متاسفانه این اشتباه برداشت در سطح عامه مردم و حتی در برخی از رده‌های برنامه ریزی، تصمیم گیری و سیاست گذاری در کشور وجود دارد.
معاون پژوهشی موسسه پژوهش‌های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی وزارت جهاد کشاورزی در ادامه ضمن اشاره به ایجاد شورای عالی سلامت و امنیت غذایی بر اساس برنامه ششم توسعه اظهار داشت: وظیفه این شورا سیاست گذاری، برنامه ریزی، پایش و نظارت بر شاخص‌های سلامت و امنیت غذایی در جامعه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha