رئیس سازمان غذا و داروی کشور تصریح کرد: هزینه سالانه دارویی کل بیماران خاص و صعب العلاج در کشور حدود 4500 میلیارد تومان است.

هزینه دارویی بیماران خاص سالانه 4500 میلیارد تومان است

سلامت نیوز: رئیس سازمان غذا و داروی کشور تصریح کرد: هزینه سالانه دارویی کل بیماران خاص و صعب العلاج در کشور حدود 4500 میلیارد تومان است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، دکتر رسول دیناروند شامگاه چهارشنبه در کنگره بین المللی ترومبوز و هموستاز ایران در دانشکده پزشکی شهید بهشتی تهران در سخنانی با بیان اینکه، در حال حاضر حدود 10 هزار بیمار هموفیلی در کشور وجود دارد افزود: به عبارتی در حال حاضر بیماران خاص و صعب العلاج ازجمله بیماران هموفیلی، تالاسمی، سرطان و ام اس حدود 30 درصد از هزینه دارویی کشور را به خود اختصاص داده اند.
وی با تاکید براینکه، در واقع این بیماران خاص هستند که نیازمند کمک های بودجه ای دولت می باشند اظهارکرد: هزینه های دارو و درمان بیماران خاص کمر شکن است و اگر کمک دولت نباشد همانند بیماران کشورهای بسیار فقیر بدون درمان از بین خواهند رفت و یا اینکه متحمل فشار اقتصادی ناشی از تهیه دارو می شوند چراکه بیماران اندکی تنها قادر به پرداخت هزینه های درمانی از جیب خود هستند.
معاون وزیر و رییس سازمان غذا و داروی کشور در ادامه اظهارکرد: خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران سیاست حمایت از بیماران خاص و صعب العلاج را بصورت جدی در پیش گرفته است و وزارت بهداشت و درمان نیز وظیفه خود می داند که این حمایت ها را ادامه دهد.
دیناورند در ادامه با اشاره به اینکه، در سال های اخیر خوشبختانه آرامش خوبی در بازار دارویی و تامین دارو مورد نیاز بیماران بوجود آمده است، تاکید کرد: با صرفه جویی ارزی و ریالی که داشته ایم و با وجود اینکه اعتبار یارانه دارویی کشور کاهشی بوده و حدود 15 درصد در سال 96 نسبت به سال 1392 کاهش یارانه دارویی مواجه بوده ایم اما حمایت های ما از بیماران کاسته نشده است.
وی در ادامه همچنین اظهارکرد: خوشبختانه در دولت یازدهم حتی بیماران خاص و صعب العلاج از پوشش دارویی بیشتری بهره مند شده اند و این خدمت در دولت دوازدهم نیز ادامه خواهد داشت.
دیناروند همچنین با بیان اینکه، در حال حاضر حدود 10 هزار تن بیمار هموفیلی در کشور وجود دارد افزود: البته بیشتر این بیماران نیازمند فاکتور 8 هستند اما بیمارانی نیز وجود دارند که نیازمند فاکتورهای 9 و 7 و 13 می باشند که داروهای مختلفی مصرف می کنند که جدا از هزینه های درمانی امسال حدود 300 میلیارد تومان هزینه دارویی این بیماران است.
وی افزود: یعنی هر بیمار هموفیلی سالانه 30 میلیون تومان هزینه دارویی دارد و یارانه ای که دولت در این بخش اختصاص می دهد تقریبا دو درصد کل بازار دارویی است، بعبارتی این تعداد بیماران هموفیلی حدود دو درصد هزینه دارویی کشور را به خود اختصاص داده اند.
دیناروند همچنین در خصوص بیماران فاکتور 8 نیز با بیان اینکه، گروه بیماران هموفیلی هستند که بیشترین آنها نیازمند فاکتور 8 هستند گفت: این فاکتور عمدتا از نوع پلاسمایی در ایران مصرف می شود و البته یک نوترکیب از آن شبیه فاکتور 7 در داخل کشور تولید و از سال گذشته وارد بازار شده است و به تدریج سهمیه مصرف آن بالا خواهد رفت.
وی با بیان اینکه، نوع پلاسمایی فاکتور 8 نیز از پلاسمای تولید داخل استخراج می شود گفت: البته درحال حاضر فاقد پالایشگاهی هستیم که بتواند فاکتور 8 را درداخل کشور تولید کند و هم اکنون پلاسمای ایرانی به خارج ارسال و در آنجا فاکتور 8 و آی وی آی جی، آلبومین و فاکتور 9 آن جدا شده و بصورت دارو وارد کشور می شود که این خود صرفه جویی حدود 30 درصدی را بدنبال خواهد داشت.
معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و داروی کشور همچنین سالم تر بودن پلاسمای ایرانی را یک تضمین محکم برای عرضه فاکتوری با کیفیت و سلامت بهتر در بازار دانست و گفت: البته این توصیه سازمان جهانی بهداشت نیز می باشد که کشورها پلاسمای منشاء کشور خود را استفاده کنند و در ایران عمدتا این موضوع رعایت می شود.
اول تا هفتم مردادماه به عنوان هفته حمایت از بیماران هموفیلی نامگذاری شده است و در این هفته با هدف درک بیشتر این بیماری و اختلالات خونی ارثی و به منظور حمایت از این گروه از بیماران در سراسر کشور برنامه‌هایی تدارک دیده می شود که برگزاری کنگره بین المللی ترومبوز و هموستاز ایران که عصر امروز چهارشنبه در دانشکده پزشکی شهید بهشتی تهران برگزار شد از آن جمله است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha