با این‌که هواپیماهای آب‌پاش بر فراز آسمان تهران پرواز کرده و مأموریت خود را انجام داده‌اند، اما هوای تهران نسبت به گذشته هیچ تغییری نکرده است و هنوز در مرحله هشدار قرار دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین روز از زمانی که افزایش آلاینده‌های هوا  از طریق اطلاعیه مرکز پایش آلودگی استان تهران اعلام شد می گذرد و هنوز هوای تهران در مرز هشدار قرار دارد. نه تعطیلی پایتخت و طرح زوج و فرد ماشین ها تاثیری بر غول آلودگی هوا گذاشت و نه آب پاشی مصنوعی.

برای همین سید امیر وحدتی مدیر مرکز پایش آلودگی هوای استان تهران اعلام  با این‌که هواپیماهای آب‌پاش بر فراز آسمان تهران پرواز کرده و مأموریت خود را انجام داده‌اند، اما هوای تهران نسبت به  گذشته هیچ تغییری نکرده است و هنوز در مرحله هشدار قرار دارد.

گویا این آب پاشی نه تنها فایده ای نداشته بلکه به گفته حسن اصیلیان معاون سابق سازمان حفاظت محیط زیست  با بالا بودن غلظت برخی آلاینده‌ها مانند دی‌اکسیدگوگرد و مونوکسید‌کربن در تهران و ترکیب آن با قطرات آب که توسط آب‌پاش‌ها پخش می‌شود، امکان باران اسیدی در تهران  را هم به وجود آورده است.

وی با انتقاد از روش مورد نظر، گفت: اصل قضیه مشکل دارد؛ پاشیدن 10 هزار لیتر آب در فضایی مانند تهران مثل قطره‌ای در دریاست . چون اگر  دی اکسید گوگرد در هوای تهران بالا باشد پس از ترکیب با آب اسید سولفوریک ایجاد کرده و در نهایت منجر به بارش باران اسیدی می‌شود یا اگر میزان غلظت اکسید‌های نیتروژن بالا باشد پس از ترکیب با آب ایجاد اسید‌نیتریک می‌کند. اصیلیان افزود: اگر اکسیدهای کربن با آب ترکیب شوند می‌تواند تبدیل به اسید کربنیک شود.

در این میان  مهندس محسن جباری مدیرکل هواشناسی استان تهران هم با تاکید بر این که آب‌پاشی تهران بوسیله هواپیماهای آب‌پاش هیچ پایه علمی ندارد اظهار داشت: سامانه‌ای در غرب و شمال غرب کشور مستقر شده است که از بعدازظهر چهارشنبه تهران را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد و بدین ترتیب این سامانه ضعیف بر روی کاهش غلظت آلاینده‌های تهران تاثیر می‌گذارد و انتظار می‌رود تا روز جمعه آلودگی هوای پایتخت به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

وی با اشاره به این که سامانه مذکور آنقدر قوی نیست که بتواند به سرعت آلودگی هوای تهران را کاهش دهد، افزود: فعالیت این سامانه در راستای قائم بوده و روند کاهش پتانسیل آلاینده‌ها را بتدریج انجام می‌دهد بدین ترتیب ظرف ۳ روز آینده وضعیت آلاینده‌ها در تهران بهبود می‌یابد و پیش‌بینی می‌شود که تا جمعه وضعیت آلودگی هوای تهران بهتر شود.

با این حال پروین مرادمند کارشناس سازمان هواشناسی با اشاره به ورود سامانه بارش در اوایل هفته آینده به کشور، اعلام کرد: پیش‌بینی می‌شود از سه‌شنبه هفته آینده ناپایداری هوا در تهران رخ داده و باران با شدت کم می‌بارد.

کارشناس سازمان هواشناسی با اشاره به این‌که هفته آینده وضعیت هوا بهتر خواهد شد، گفت: سامانه بارشی از روز یکشنبه نوار غربی کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد و طی روزهای یکشنبه و دوشنبه در شمال غرب، غرب، جنوب غرب و دامنه‌های مرکزی زاگرس بارش باران را خواهیم داشت.

مرادمند همچنین تصریح کرد:‌ در روز سه‌شنبه نیز مناطق مرکزی، شمالی و شمال شرق کشور نیز تحت تأثیر سامانه بارشی قرار می‌گیرند و کاهش دما را خواهیم داشت.

دلایل مختلفی بپروین مرادمندرای این آلودگی هوا اعلام شده است. در حالیکه کارشناسان زیادی در این‌باره اعلام کرده‌اند که سوخت غیر استاندارد دلیل اصلی آلودگی هوای تهران است، محمد رویانیان رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت کشور نیز در شانزدهم آذر طی مصاحبه‌ای با تأکید بر این‌که بنزین تولیدی صنایع پتروشیمی آلوده نیست، گفت: بخاری و آب‌گرم‌کن‌های گازی عامل اصلی افزایش آلودگی هوا در کلان‌شهرها هستند.

از سوی دیگر مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست که به عنوان متولی این امر معرفی شده‌اند از هر تئوری و طرحی استقبال می‌کنند و به قولی به هر دری می‌زند تا شاید بتوانند راهی برای بازکردن راه تنفسی تهران بیابند.

تداوم آلودگی هوا سبب افزایش بیماری های تنفسی و قلبی شده و دانش اموزان بیشتر از این موضوع رنج می برند.  محبوبه ابطحی کارشناس مسوول سلامت سازمان آموزش و پرورش شهر تهران  در این باره اظهار داشت که غیبت و گواهی پزشکی دانش آموزان دارای مشکل «قلبی» و «تنفسی» در روزهای آلوده موجه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha