معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: با تأسیس پژوهشكده محیط زیست در وزارت بهداشت، تحقیق برای تولید یك دستگاه تصفیه هوای خانگی آغاز شد اما برای به نتیجه رسیدن این تحقیقات به حدود 3 سال زمان نیاز است.

مصطفی قانعی  افزود: فناوری‌های نوین امروز نقش مهمی در شناسایی و تعیین میزان مضرات آ‌لودگی هوا دارند كه باید بیش از این گذشته از آنها استفاده كنیم، البته بخشی از این كار باید در صنایع و وزارتخانه‌های دیگری مانند وزارت علوم و صنایع پیگیری شود و بخشی نیز به وزارت بهداشت مربوط است.

وی ادامه داد: تحقیق برای تولید وسایل جدید كه میزان عوارض آلودگی هوا را كم كند یا بتواند به پیشگیری و اقدامات بهنگام برای كاهش عوارض آ‌لودگی هوا كمك كند نیازمند زمان است و اقدامات فوری همان كارهایی است كه در كمیته كاهش آلودگی هوا در حال پیگیری است و هر روز دستورالعمل‌های آن به مردم اعلام می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز معاون وزیر بهداشت در گفت‌و‌گو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس گفت: وزارت بهداشت برای انجام تحقیقات موثر در این زمینه به تازگی مركز تحقیقات محیط زیست را در دانشكده بهداشت دانشگاه علوم پزشكی تهران تأسیس كرده است كه بررسی فیلترها و دستگاه‌های تصفیه هوای خانگی برای تولید یك دستگاه قابل اطمینان در این زمینه یكی از اقدامات این مركز است.

قانعی افزود: دستگاه‌های تصفیه هوای خانگی مختلفی در بازار دنیا وجود دارد كه فیلتر هپا یكی از آنهاست، تولیدكنندگان این فیلترها مدعی هستند كه این فیلترها می‌توانند هوای آلوده را بگیرند و پس از عبور آنها از فیلترهای فیزیكی و شیمیایی، هوای سالم و پاك را به محیط پس بدهند اما وزارت بهداشت هنوز از واقعی بودن این ادعاها اطمینان ندارد و معلوم نیست كه چقدر از این ادعاها تجاری و برای جلب نظر مشتری است و چقدر از آن علمی و قابل اطمینان است.

وی ادامه داد: برای بررسی این موضوع تحقیقی برای بررسی دستگاه‌های تصفیه هوای خانگی در پژوهشكده محیط زیست وزارت بهداشت آغاز شده اما نمی‌توان انتظار داشت در كوتاه مدت این تحقیقات به نتیجه برسد.

معاون وزیر بهداشت گفت: آلودگی‌های هوا چند دسته هستند یكسری ذرات ریز معلق در هوا با درشتی بین 5 تا 10 میكرون هستند كه از طریق فیلترهای دستگاه تنفسی تصفیه می‌شوند اما ذرات معلق كوچكتر از 5 میكرون از دستگاه تنفسی عبور می‌كنند و به ریه می‌رسند كه باید به طریقی این ذرات هوا را از بین برد.

وی ادامه داد: آلاینده مهم دیگر، گاز كشنده مونوكسید كربن است كه باید به طریقی آن را به گاز كم خطر دی اكسید كربن یا اسید كربنیك تبدیل كنیم، همچنین تركیبات دیگری نیز در بین آلاینده‌های هوا وجود دارد كه برخی از آنها در آب یا مواد شیمیایی دیگر حل می‌شوند بنابراین باید از همین خواص شیمیایی برای تولید دستگاه تصفیه هوا برای خانه‌ها استفاده كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha