پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۳۸۹ - ۱۳:۵۵
کد خبر: 21940

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: هم اكنون شاهد خشكیدگی بنه‌زارها و بادام‌زارهای زاگرس هستیم كه یكی از دلایل اصلی آن پایین افتادن سطح آب سفره‌های زیرزمینی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری فارس از بندرعباس، علی سلاجقه چهارشنبه شب در جمع خبرنگاران از تغییرات آب و هوایی كه منجر به گرمایش كره زمین و همچنین كاهش بارندگی شده است، به عنوان خطراتی نام برد كه نخستین تاثیر را روی پوشش گیاهی گذاشته است.
وی همچنین ادامه داد: رطوبت و درجه حرارت به عنوان دو پارامتر اصلی هستند كه موجب تخریب پوشش گیاهی می‌شوند.
معاون وزیر جهاد كشاورزی افزود: هم اكنون شاهد خشكیدگی بنه زارها و بادام زارهای زاگرس هستیم كه یكی از دلایل اصلی آن پایین افتادن سطح آب سفره‌های زیرزمینی است.
سلاجقه در ادامه علت اصلی آتش سوزی‌های اخیر در جنگل‌های شمال و به ویژه استان گلستان را كاهش بارندگی عنوان و گفت: حدود 54 روز است كه در قسمت شمال شرق كشور قطره‌ای باران نیامده كه در میانگین 23 ساله كشور كاملا مسئله جدید و غیر مترقبه‌ای است.
رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری كشور با اعلام اینكه میانگین رطوبت در این منطقه نیز به طور متوسط 70 درصد بوده ادامه داد: این رقم هم اكنون هنگام صبح 10 و زمان غروب آفتاب به 90 درصد می‌رسد.
سلاجقه یادآور شد: در نتیجه این مسایل با كوچك‌ترین جرقه شاهد آتش سوزی‌های خطرناكی در جنگل‌های شمال به ویژه شرق استان گلستان هستیم.
این مقام مسئول در زمینه خاموش كردن آتش در جنگل‌های شرق مازندران نیز ابراز داشت: هر چند تعداد هلی كوپترها از هفت فروند به 9 فروند افزایش یافته اما به دلیل شرایط ایستایی حاكم كه موجب ماندگاری دودهای ناشی از آتش سوزی شده پرواز بر فراز جنگل‌ها با مشكل مواجه شده است.
رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری كشور ادامه داد: هر چند از لحاظ نیروی آموزش دیده با تجربه مشكلی نداریم اما از لحاظ امكانات هوایی و تجهیزات تخصصی از جمله سبد آب پاش و هلی كوپترهای مخصوص اطفای حریق در جنگل‌ها با مشكل مواجه هستیم.
وی همچنین با بیان اینكه كاشت 500 میلیون اصله نهال طی سال‌های برنامه پنجم در دستور كار قرار گرفته و در این راستا سهمیه هر استان نیز مشخص شده است، اظهار داشت: تا پایان برنامه پنجم توسعه یك میلیون و 300 هزار هكتار به جنگل‌های كشور افزوده می‌شود.
معاون وزیر جهاد كشاورزی با اعلام اینكه كاشت این تعداد نهال از اسفند ماه امسال آغاز می‌شود بیان داشت: با اجرای كامل این طرح سرانه فضای سبز كشور از یك هزار و 700 متر مربع حال حاضر به دو هزار و 500 متر مربع تا پایان برنامه پنجم می‌رسد.
رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری كشور از طرح كاشت 500 میلیون اصله نهال جنگلی در سطح كشور به عنوان یكی از برنامه‌های مهم این سازمان در راستای توسعه فضای سبز و همچنین ترویج فرهنگ توجه به اهمیت منابع طبیعی نام برد.
وی اضافه كرد: در راستای اجرای این طرح از ظرفیت بخش خصوصی و نهالستان‌های منابع طبیعی استان‌ها برای تولید نهال مورد نیاز استفاده می‌شود.
این مقام مسئول وسعت عرصه‌های جنگلی كشور را در حال حاضر 14 میلیون و 200 هزار هكتار ذكر كرد كه یك میلیون و 50 هزار هكتار آن متعلق به استان هرمزگان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha