مدیر كل حفاظت از محیط زیست استان اصفهان‌ گفت: تا اطلاع بعدی فقط خودروهای پلاك قرمز حق تردد در مركز شهر اصفهان را دارند و تا سال 1392تمام پالایشگاه‌ها باید از سوخت‌های استاندارد اروپا استفاده كنند.

به گزارش سلامت نیوز احمدرضا لاهیجان‌زاده گفت: شورای ترافیك، محدوده‌ای را در مركز شهر اصفهان مشخص كرده است كه از این پس هیچ وسیله‌ نقلیه‌ای به جز وسایل نقلیه عمومی یا پلاك قرمز، اجازه تردد در آن را ندارند.

وی با تأكید بر اینكه باید با سرعت بیشتری برنامه‌های زیست‌محیطی را پیش ببریم، ادامه داد: مسئله آلودگی اخیر هوا ثابت كرد كه برنامه‌های زیست‌محیطی باید با سرعت بیشتر و برنامه‌ریزی‌های قوی‌تری اجرا شود.

لاهیجان‌زاده  در گفت‌وگو با فارس  افزود: برنامه‌هایی كه برای كاهش آلودگی هوا یا دیگر مسائل در نظر گرفته می‌شود باید با سرعت و دقت عمل بیشتری انجام شود؛ به طور مثال اگر برنامه‌ای برای از رده خارج كردن خودروهای فرسوده داریم، این برنامه نباید آن قدر به كندی پیش برود كه انجام دادن یا ندادن آن، دیگر فایده‌ای نداشته باشد؛ در حالی كه همین برنامه از رده خارج كردن خودروهای فرسوده بسیار مهم است و باید با قوت بیشتری پیش برود.

وی با اشاره به اینكه در طول دو سال گذشته بیش از یكصد جایگاه CNG در استان اصفهان ایجاد شده است، تصریح كرد: استان اصفهان رتبه نخست تعداد جایگاه‌های‌ CNG را در كشور دارد اما اگر قرار است همه خودروها دوگانه سوز شوند این تعداد جایگاه نیز پاسخگو نیست.

مدیر كل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به اینكه محورها و برنامه‌های خوبی در زمینه كاهش آلودگی هوا انجام می‌شود ولی این برنامه‌ها با رشد جمعیت و توسعه مطابقت ندارد، افزود: در صورتی كه برنامه‌های كاهش آلودگی هوا یا هر برنامه دیگر مربوط به محیط زیست با سرعت بیشتری اجرا نشود وضعیت خوبی از نظر میزان آلودگی هوا نخواهیم داشت.

* تمام پالایشگاه‌ها تا سال 92 باید از سوخت استاندارد اروپا استفاده كنند

وی اضافه كرد: در برنامه‌های محیط زیست مصوب شده است كه تا سال 1392 تمام پالایشگاه‌ها باید از سوخت‌های استاندارد اروپا استفاده كنند كه تاكنون 4 تا 5 پالایشگاه این برنامه را به اجرا درآورده و حدوداً 60 تا 70 درصد نیز پیشرفت داشته‌اند.

لاهیجان‌زاده با اشاره به اینكه برنامه‌های كاهش آلودگی هوا نیاز به اعتبارات بیشتری دارد، گفت: از سویی دولت باید اعتباراتی را برای برنامه‌های كاهش آلودگی هوا در نظر بگیرد و از سوی دیگر نیز بخش خصوصی می‌تواند به اجرای برنامه‌ها كمك كند.

وی اظهار داشت: تصور می‌كنم بحران‌ آلودگی هوا به فرصت خوبی برای برنامه‌ریزی و مقابله با این معضل در آینده تبدیل شده است؛ شاید اگر مسئله آلودگی هوا در هفته‌های اخیر پیش نمی‌آمد هنوز ضرورت اجرای طرح محدودیت‌های ترافیكی برای مسئولان استان به اثبات نمی‌رسید و این طرح پس از چهار سال به اجرا در نمی‌آمد.

مدیر كل حفاظت محیط زیست استان اصفهان بیان كرد: معمولاً دستگاه‌های نظارتی یا حاكمیتی مانند محیط زیست، مراكز بهداشتی و منابع طبیعی پیش از رسیدن به وضعیت بحران، هشدارهای لازم را می‌دهند اما همین كه در وضعیتی مانند آلودگی اخیر هوا قرار می‌گیریم تمام انگشت‌های اشاره به سمت محیط زیست نشانه می‌رود كه چرا محیط زیست هشدارهای لازم را اعلام نكرد؛ این در حالی است كه در هنگام تصمیم‌گیری، محیط زیست تنها یك رأی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha