در تاریخ ١٢/١١/٩٣ شورای شهر تهران مصوبه‌ای با عنوان اخذ عوارض از مهاجران مقیم شهر تهران را به تصویب رساند.

اقامت به شرط پرداخت عوارض

سلامت نیوز:بارها با مصوبه‌ها و قوانینی برخورد کرده‌ایم که وجود آنها با قانون اساسی مغایرت دارد، اما کمتر کسی به‌دنبال اثبات این اختلاف رفته است. یکی از این موارد را می‌توان « اخذ عوارض از مهاجران خارجی مقیم شهر تهران» دانست.

به گزارش سلامت نیوز، شهروند نوشت: به  اعتقاد بسیاری از کارشناسان و حقودانان این اخذ عوارض غیر قانونی است و روند قانونی دریافت اینگونه عوارض توسط شهرداری باید در مجلس شورای اسلامی نیز به تصویب برسد. شاید دلیل این اتفاقات چند مرجعی قانونگذاری در کشور باشد.


در تاریخ ١٢/١١/٩٣ شورای شهر تهران مصوبه‌ای با عنوان اخذ عوارض از مهاجران مقیم شهر تهران را به تصویب رساند. طبق این مصوبه از ابتدای ‌سال ١٣٩٤ نسبت به اخذ عوارض از مهاجران خارجی مقیم تهران سالانه به‌ازای هر نفر مبلغ یك ‌میلیون ریال به هنگام صدور یا تمدید كارت اقامت و پروانه اشتغال دریافت کرده و در ردیف درآمدی تحت این عنوان منظور شده و به حساب درآمدهای عمومی شهرداری تهران واریز می‌شود. با توجه به تبصره یک این مصوبه شهرداری تهران مجاز است تا سقف سی‌درصد (٣٠%) از درآمد مذكور را جهت كمك به تأمین نیازهای موقت مهاجران از طریق اداره اتباع خارجی وزارت امور خارجه مصرف کند. اما این‌که واقعا این مبالغ صرف همین امور می‌شود یا نه جای سوال دارد. سوال دیگری که مطرح است نیز این است که دریافت این عوارض با چه اصول و قانونی انجام می‌شود و آیا لازم نیست اگر این مبالغ دریافت می‌شود هم تماما صرف هزینه‌های رفاهی این مهاجران شود؟


البته که در تاریخ ٣٠/٥/٩٥ این قانون اصلاح شد و مبالغ دریافتی از مهاجران کاهش پیدا کرد، اما باز هم نمی‌توان گفت این مصوبه قابل قبول است. براساس اصلاحیه این مصوبه که به‌عنوان مصوبه جدید، شهرداری تهران این اجازه را دارد که از مهاجران خارجی مقیم این شهر، به ازای هر خانوار یک و دو نفره مبلغ یک‌میلیون‌وپانصد‌هزار ریال، خانواد سه و چهار نفره مبلغ دو‌میلیون ریال و خانوارهای پنج نفره و بیشتر مبلغ دو‌میلیون وپانصد‌هزار ریال به هنگام صدور و یا تمدید کارت اقامت و پروانه اشتغال دریافت کند.


براساس این مصوبه مبالغ وصول‌شده در ردیف درآمدی تحت این عنوان منظور و به حساب درآمدهای عمومی شهرداری تهران واریز می‌شود.  این‌که درآمد حاصله صرف چه مواردی می‌‌شود یک‌طرف قضیه است و مسأله مهمتر اصل دریافت این مبالغ است. با توجه به این‌گونه مصوبه‌ها مشخص می‌شود که در بین برخی از قوانین، معنای عجیب و غریب و حتی خلاف قانون اساسی که قانون مرجع کشور است، برایشان کاملا درست است.
در متن تصویب این مصوبه آمده است که در اجرای بند شانزدهم ماده هفتادویکم قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراها و انتخاب شهرداران و همچنین با توجه به تبصره یکم ماده پنجاهم قانون مالیات بر ارزش افزوده، ماده واحده‌ای برای اخذ عوارض از مهاجران خارجی مقیم شهر تهران به تصویب رسیده است.
در بند ١٦ ماده ٧١ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراها  انتخاب شهردار ذکر شده است که تصویب لوایح برقراری یا لغو عوارض شهر و همچنین تغییر نوع و میزان آن با در نظر گرفتن سیاست عمومی دولت از سوی وزارت كشور ‌اعلام می‌شود. با توجه به این بند از ماده ٧١ می‌توان گفت شهرداری می‌تواند برای دریافت عوارض اقدام کند که با درنظر گرفتن سیاست دولت و از سوی وزارت کشور انجام می‌شود و درواقع به نظر می‌آید این مصوبه این‌گونه نبوده است.


برخی حقوقدانان معتقدند این مصوبه غیرقانونی است و باید ابطال شود، همچنین به دلیل این‌که اخذ عوارض مغایر اصل رفتار برابر است. البته که باید این نکته را هم در نظر داشت که این مصوبه میان تبعه ایرانی و افراد خارجی ساکن شهر تهران تبعیض قایل می‌شود و این درحالی است که بسیاری از خارجی‌های مقیم تهران، افغان‌هایی هستند که به دلیل شرایط زندگی سختی که داشتند به ایران مهاجرت کرده‌اند و با این حال شرایط زندگی برای آنان در ایران نیز هنوز سخت است و شاید بتوان گفت تنها در ایران جنگ را جلوی چشمان‌شان نمی‌بینند. اما اگر واقعا این مبالغی که از آنها دریافت می‌شود صرف هزینه‌ها و تامین رفاه برای آنان شود، بتوان کمی عمق این مصوبه عجیب را درک کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha