معاون برنامه‌ریزی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: هواپیماهای "آب‌پاش " در صورت صدور مجوز از سوی دستگاه‌های مربوطه دوباره شنبه پرواز می‌كنند.

به گزارش سلامت نیوز علی‌محمد شاعری گفت: طرح جامع كاهش آلودگی هوای تهران ‌سال‌هاست در حال اجراست و چندین پروژه در این طرح تعریف شده است.

وی گفت: برای كاهش آلودگی هوای تهران باید اقدام اساسی صورت گیرد.

قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست  در گفت‌وگو با خبرنگار جامعه فارس،  افزود: برای كاهش آلایندگی‌ها ابتدا باید منبع آلودگی را شناسایی كرده و سپس برای مدیریت و كنترل آن برنامه‌ریزی كنیم.

شاعری  در گفت‌وگو با فارس،   اظهار  داشت: یكی از منابع تولید آلودگی، خودروها هستند كه 80 درصد در افزایش آلودگی سهم دارند.

*اجرای برنامه جامع كاهش آلودگی هوای تهران موفق نبود
--------------------------------------------------------------------------

وی صنایع آلاینده اطراف تهران را یكی دیگر از منابع تولید آلودگی هوای این شهر دانست و گفت: بخشی از منبع تولید آلودگی مربوط به سوخت نامناسب است؛ كیفیت سوخت باید ارتقا یابد و استاندارد باشد.

شاعری با اشاره به اینكه برنامه جامع كاهش آلودگی هوای تهران در طول برنامه چهارم توسعه اجرایی شد گفت: اجرای محورهای این برنامه تا حدودی تأثیر داشته اما تاكنون این طرح موفق نبوده است.

معاون برنامه‌ریزی سازمان حفاظت محیط زیست همچنین به وجود بیش از یك میلیون و 800 هزار خودروی فرسوده در تهران اشاره كرد و گفت: صنایع آلوده‌كننده شهر تهران را احاطه كرده و از سوی دیگر استانداردهای لازم برای تولید سوخت رعایت نمی‌شود.

وی با اشاره به اینكه بیش از 3 هفته است تهران دچار وارونگی دما و پایداری هوا شده است،‌ بیان كرد: این در حالی است كه وزش باد طی این روزها بین 1.5 تا 2 متر در ثانیه بوده و مدت‌هاست كه بارندگی نداشته‌ایم.

* لزومی به ارائه گزارش درباره اجرای دوركاری كاركنان دولت نیست
-------------------------------------------------------------------------------

شاعری از جمله اقدامات صورت گرفته مثبت را طرح زوج و فرد دانست و گفت: تعطیل ادارات و دستگاهای اجرایی، دوركاری 40 درصد از كاركنان دولت همراه با اجرای طرح زوج و فرد در جلوگیری از افزایش آلودگی هوای تهران تأثیر نسبی داشته است.

وی در پاسخ به این پرسش كه آیا دوركاری 40 درصد كاركنان دولت اجرا شده و گزارشی درباره اجرای دوركاری كاركنان دولت داشته‌اید یا خیر؟ گفت: لزومی به ارائه گزارش نیست؛ این كار در حال انجام شدن است كارمندانی كه كار اداره را انجام می‌دهند می‌توانند به منزل بروند.

شاعری افزود: جدیت نیروهای پلیس راهنمایی رانندگی در اجرای طرح زوج و فرد تردد خودروها بسیار مؤثر بوده است.

معاون برنامه‌ریزی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح كرد: این روش‌ها هیچ كدام روش بلند مدت و اساسی برای مشكل آلودگی هوای تهران نیست اما تأثیر خوبی در جلوگیری از افزایش شاخص‌های آلایندگی داشته است.

وی افزود: یكی از روش‌هایی كه به نظر رسید ممكن است تأثیری داشته باشد و به طور نسبی از افزایش آلودگی هوای تهران جلوگیری كند آب‌پاشی در سطح هوای تهران بود.

شاعری گفت: وقتی باران می‌بارد هوای تهران تمیز و شسته می‌شود و بخشی از ذرات معلق توسط باران‌هایی كه ایجاد می‌شود به صورت دوره‌ای شسته و به سطح زمین می‌رسد كه در نهایت رطوبت نسبی نیز ایجاد می‌شود.

مسائل امنیتی باعث محدویت در آب‌پاشی آسمان تهران شد
-------------------------------------------------------------------------

معاون برنامه‌ریزی سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به این پرسش كه پیشنهاد آب‌پاشی از طریق چه كسی مطرح شد؟ بیان كرد: این پیشنهاد از طریق تعدادی از كارشناسان و مدیران سازمان محیط زیست كه در زمینه آلودگی هوا فعالیت می‌كردند مطرح و در نهایت تصویب شد.

وی در پاسخ به این پرسش كه چرا پرواز هواپیماها با محدویت مواجه شد؟ افزود: آب‌پاشی در سطح شهر تهران به دلیل امنیتی محدودیت دارد و نمی‌توان در تمام سطح شهر پرواز و عملیات آب‌پاشی انجام شود.

شاعری گفت: این طرح به صورت آزمایشی و بسیار محدود اما در شرایط واقعی اجرا شد.

معاون برنامه‌ریزی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: : اگر بتوانیم در 10 نقطه از تهران كاهش دما ایجاد كنیم این امر باعث جابه جایی هوا و ناپایداری هوا می‌شود.

وی تأكید كرد: بنای ما این نبود كه مشكل هوای تهران را با آب‌پاشی حل كنیم به همین دلیل این طرح به صورت آزمایشی و بسیار محدود در جنوب و جنوب غرب شهر اجرا شد.

به گفته شاعری شوش، مولوی، آزادی، انقلاب و قلعه مرغی از جمله خیابان‌ها و میدان‌هایی بودند كه آب پاشی شدند.

وی تصریح كرد: وضعیت شاخص‌های آلاینده پس از آب پاشی مورد سنجش قرار گرفت و اندازه‌گیری تأثیر آب‌پاشی باید كنار سایر عوامل مورد برسی قرار گیرد.

* 150 هزار متر مربع در هر پرواز آب‌پاشی شد
------------------------------------------------------

شاعری گفت: هر هواپیمای آب‌پاش در هر سورت پرواز به عرض 50 متر و به طول 3 كیلومتر مساحتی را تحت پوشش قرار دادند. آب‌ها به اندازه 10 میكرون پاشیده شدند و در حدود 150 هزار متر مربع در هر پرواز آب‌پاشی شد و در همان لحظه ذرات معلق را شست‌‌وشو دادند.

وی گفت: با توجه به پیش‌بینی‌های صورت گرفته این روش موجب شرایط مناسب برای تنفس شهروندان و ایجاد ناپایداری نسبی می‌شود.

* آب‌پاشی انجام شد؛ شاخص‌های آلاینده كاهش یافتند
-----------------------------------------------------------------

شاعری در پاسخ به این پرسش كه آیا آب‌پاشی در كاهش آلاینده‌ها تأثیر داشته یا خیر؟ تأكید كرد: روز گذشته شاخص‌های آلاینده در اكثر ایستگاه‌ها به نحو قابل ملاحظه‌ای كاهش یافتند.

وی افزود: روز گذشته میزان مونوكسید‌كربن در حد سالم بوده و ذرات معلق نیز 15 واحد در تهران كاهش داشتند.

شاعری گفت: پیش بینی ما این است كه اگر وزش باد و تصمیات تكمیلی دیگری كه به لحاظ شرایط اضطرار گرفته شده تداوم یابد هوای تهران بهتر می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی سازمان حفاظت محیط زیست تأكید كرد: اگر شهرداری در مدیریت حمل و نقل عمومی همكاری بیشتری كند و آن را گسترش دهد مشكل حل می‌شود.

وی متذكر شد: با اجرای طرح زوج و فرد 50 درصد مردم از وسایل نقلیه شخصی استفاده نمی‌كنند و انتظار دارند از وسایل نقلیه عمومی استفاده كنند بنابراین شهرداری باید با جدیت بیشتری در این زمینه وارد عمل شده و همكاری بیشتری كند.

شاعری با تأكید بر جلوگیری از تردد خودروهای فرسوده، افزود: ظرف این چند روز تعداد زیادی از اتوبوس‌ها كه دود زیادی از آنها متصاعد بود و در حال جابه جایی مسافر بودند را مشاهده كردم.

معاون برنامه‌ریزی سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به این پرسش كه آیا عملیات آب‌پاشی باز هم ادامه دارد، تأكید كرد: اگر دستگاه‌هایی كه مجوز صادر می‌كنند به هواپیماهای آب پاش مجوز لازم را بدهند و در صورت قرار گرفتن هوا در شرایط اضطرار عملیات آب‌پاشی آسمان تهران شنبه در نقاط آلوده ادامه می‌یابد.

وی متذكر شد: این آب‌پاشی باید به طور مستمر ادامه یابد و در حد وسیع اجرایی شود تا تأثیر نسبی به جای بگذارد.

شاعری افزود: در مجوز صادر شده تنها 5 فروند هواپیما اجازه پرواز داشتند در حالی كه 10 هواپیما كه امكان پرواز نیز داشتند، قرار بود در آب پاشی آسمان تهران شركت كنند اما مجوز لازم برایشان صادر نشد.

به اعتقاد شاعری هر اقدامی كه برای جلوگیری از افزایش آلودگی هوای تهران مثبت و مؤثر باشد باید صورت گیرد.

آب‌پاشی تهران مؤثر است؛ قرار نیست فقط روش‌ كشورهای دیگر را تجربه كنیم
-------------------------------------------------------------------------------------------

وی در پاسخ به این پرسش كه آیا به نظر شما آب‌پاشی آسمان تهران مؤثر بوده است؟ گفت: به طور قطع این روش اگر تداوم یابد و فقط در نقاط محدود اجرایی نشود، تأثیر‌گذار است.

معاون برنامه‌ریزی سازمان حفاظت محیط زیست در واكنش به این انتقاد مبنی بر این‌كه هیچ كشوری از این روش تاكنون استفاده نكرده است، اظهار داشت: چه اشكالی دارد؛ آیا قرار است از روش‌هایی كه دنیا تجربه كرده فقط استفاده كنیم هر روشی كه از به نظر مدیران صاحب نظر احتمال تأثیرگذاری داشته باشد باید استفاده می‌كنیم.

شاعری گفت: این روش‌ها به صورت مقطعی و كوتاه مدت اجرایی می‌شوند و تا زمانی كه آلودگی هوا كنترل نشود باید از روش‌های مقطعی استفاده كنیم اما برای كاهش آلودگی به طور كامل از روش‌های بلندمدت استفاده كرد.

وی افزود: وزش باد، باران و كنترل منابع آلاینده از عواملی است كه بار آلودگی هوای تهران را كاهش می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha