بر اساس آمار منتشر شده اصلی‌ترین مصرف‌كننده فضای مجازی افراد زیر 19 سال هستند.

آمار تكان‌دهنده ‌استفاده از شبكه‌های اجتماعی میان دانش‌آموزان

سلامت نیوز:بر اساس آمار منتشر شده اصلی‌ترین مصرف‌كننده  فضای مجازی افراد زیر 19 سال هستند، به این مفهوم كه حدود 14 میلیون مصرف‌كننده فضای مجازی در این سن وجود دارد كه به طور متوسط روزانه پنج تا 9 ساعت از شبكه‌های اجتماعی استفاده می‌كنند.

به گزارش سلامت نیوز، جوان نوشت:  این موضوع وقتی دردناك می‌شود كه علاوه بر اعتیاد گسترده دانش‌آموزان و جوانان به حضور مداوم در فضای مجازی، بخش زیادی از جست‌وجوهای این گروه سنی در فضای نت به موضوعات غیر‌اخلاقی منتهی می‌شود. حال آنكه فارغ از موارد مفید و مؤثر فضای مجازی و حضور در این عرصه برای دانش‌آموزان، ‌شاید اگر برنامه‌ای مدون برای پر كردن اوقات فراغت نوجوانان در این بازه سنی وجود داشت، پر كردن خلأ ناشی از بیكاری با چنین آمار وحشتناكی روبه‌رو نمی‌شد.

 

 

نسل امروز، بچه‌هایی هستند كه با تكنولوژی به دنیا آمده‌اند و با تكنولوژی هم در حال رشد هستند. در دنیای امروزی دور بودن از رایانه و تبلت و موبایل‌های هوشمند تقریباً غیر‌ممكن شده است.
 
تكنولوژی و در كنار آن اینترنت، برای كودكان و حتی بزرگسالان یك رسانه بسیار مهم شده كه در بخش مفید آن موارد یادگیری، ارتباط، تعامل، نوآوری و بازی‌های هوش را به دنبال دارد، اما همین چارچوب مفید و مؤثر دارای اشكالاتی است كه حل آن نیازمند برنامه‌ریزی‌های مدون و چارچوب‌مندی‌های دقیق است كه تنها متوجه اشخاص در قبال خود و والدین و خانواده‌ها در قبال فرزندان نیست؛ بلكه این خلأهای ناشی از اوقات فراغت است كه موجب اشكالات قابل توجه در این بخش می‌شود.
 

مطالعات نشان می‌دهد كه استفاده بیش از حد و وابستگی به اینترنت به یك مشكل بزرگ و اساسی در میان كودكان تبدیل شده است. بچه‌هایی كه تا قبل از گسترش اینترنت با فعالیت‌هایی چون بازی با دوستان یا تماشا كردن تلویزیون زندگی می‌كردند حالا خود را در دنیایی پیدا می‌كنند كه وابستگی شدیدی به اینترنت دارند و تمام هم و غم آنها در این دنیا تعریف می‌شود و زندگی در دنیای مجازی را به زندگی در دنیای واقعی ترجیح می‌دهند. 

حال آنكه وقتی كودكان بزرگ می‌شوند، وابستگی آنها به اینترنت اثرات منفی روی رفتار آنها در مدرسه، توانایی آنها برای دوستیابی در مدرسه، هوش آنها و روابط آنها با پدر و مادر خود می‌گذارد. طبق آمارهای جهانی كودكان وابسته به اینترنت حدود ۳۰ درصد اختلاف بیشتری با والدینشان دارند نسبت به كسانی كه به اینترنت وابستگی ندارند.
 
همچنین ۵۰ درصد از فرزندان وابسته به اینترنت اعتراف كرده‌اند كه آنها ارتباط كمتری با پدر و مادر خود در برابر استفاده از دستگاه‌های متصل به اینترنت دارند. در ادامه بیش از نیمی از ۵۶ درصد فرزندان وابسته به اینترنت، فعالیت‌های آنلاین پر خطر خود را از والدین پنهان می‌كنند، این در حالی است كه ۲۸ درصد كودكان غیر‌وابسته به اینترنت فعالیت‌های پرخطر خود را در دنیای آنلاین از والدین‌شان پنهان می‌كنند.
 

آمار تكان‌دهنده‌ استفاده از شبكه‌های اجتماعی میان دانش‌آموزان


علاوه بر آمار فوق، حمید صدیق میرزایی، پژوهشگر رسانه‌های نوین و مشاور دبیر كل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان كشور با اشاره به تهدیدات فضای مجازی گفته است: امروز اصلی‌ترین مصرف‌كننده فضای مجازی، افراد زیر 19 سال هستند؛ یعنی حدود 14 میلیون مصرف‌كننده فضای مجازی در این سن داریم.
 

وی با بیان آمار تكان‌دهنده‌ استفاده از شبكه‌های اجتماعی میان دانش‌آموزان كه به طور متوسط روزانه 5 تا 9 ساعت می‌رسد، به برخی تهدیدات شاخص این فضا اشاره كرده و معتقد است: یكی از كلیدی‌ترین آسیب‌هایی كه ریشه اصلی فساد را در نوجوانان ایجاد كرده است، افراط در استفاده از رسانه‌هاست و بزهكاری، تنبلی، اشتباه اطلاعاتی و سطحی شدن اطلاعات، سواد تصنعی، كتاب‌ نخواندن از جمله عوارضی است كه ریشه در افراط مصرف فضاهای مجازی است. 

 
14 میلیون «گیمر» زیر 19 سال در كشور

این پژوهشگر رسانه‌های نوین به قوانین محكم حاكم بر فضای مجازی تأكید دارد و می‌گوید: 24 میلیون «گیمر» در كشور داریم كه حدود 58 درصد آنها زیر 19 سال هستند، عددی حدود 14 میلیون می‌شود كه روزی 79 دقیقه بازی می‌كنند؛ ضمن اینكه به اعتراف خود بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، بیشتر از 95 درصد بازی‌های مورد استفاده، بازی‌های وارداتی است و تنها 5 درصد مربوط به بازی‌های ساخت داخل است.
 
با وجود تمام نقدهای موجود و موارد مؤثری كه دنیای مجازی و عرصه جدید به دنبال دارد، اما واقع‌بینی در این زمینه بخش مهم ماجراست؛ چراكه به طور حتم نمی‌توان هیچ كس را به طور كامل از مقابل لپ‌تاپ، تبلت و تلفن‌های هوشمند دور كرد، بلكه فقط باید تلاش كرد زمانی را كه فرزندان برای سرگرم بودن در تكنولوژی‌های روز دنیا صرف می‌كند، مدیریت كرد كه لازمه دور بودن از تهدیدات این فناوری‌ها، چیدمان برنامه‌ای مدون برای پر كردن اوقات فراغت از سوی والدین و دستگاه‌های مرتبط با این موضوع است.
 

وقت گذرانی‌های طولانی در فضای مجازی و بازی‌های رایانه‌ای اگرچه به تفریح این روزهای نوجوانان شهر‌نشین تبدیل شده است، اما روستا‌نشینان نیز وضعیت بهتری ندارند و البته در خواب دستگاه‌های مسئول، اوقات فراغت‌شان را به كار در زمین‌های كشاورزی مشغولند. این در حالی است كه با گذشت ۱۲سال از تصویب سند ساماندهی اوقات فراغت در شورای عالی جوانان كشور، بررسی‌ها از نحوه پر كردن اوقات فراغت توسط جوانان حكایت از وضعیتی بحرانی دارد. وضعیتی كه مقصر اصلی آن بی‌شك كم‌كاری دستگاه‌های مسئول و اجرایی است. 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha