یکشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۸
کد خبر: 219540

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات چاقی گفت: مطالعات نشان داده مردم استان‌های شمالی بیش از مردم دیگر استان‌ها چاق هستند و در استان‌های جنوب شرق چاقی شیوع کمتری دارد، چاقی از آنجا که سبب بیماری دیابت می‌شود، درمان آن اهمیت زیادی دارد.

شمالی‌ها چاق‌ترند

سلامت نیوز:معاون پژوهشی مرکز تحقیقات چاقی گفت: مطالعات نشان داده مردم استان‌های شمالی بیش از مردم دیگر استان‌ها چاق هستند و در استان‌های جنوب شرق چاقی شیوع کمتری دارد، چاقی از آنجا که سبب بیماری دیابت می‌شود، درمان آن اهمیت زیادی دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، شیرین حسنی رنجبر فوق‌تخصص غدد و معاون پژوهشی مرکز تحقیقات چاقی گفت: در سمینار تازه‌های چاقی و دیابت در ارتباط با بیماری چاقی و عوارضی که می‌تواند ایجاد کند، بحث می‌شود. چاقی یک بیماری متابولیک است که با تجمع بیش از حد چربی بیماری‌هایی همچون دیابت،‌ انواع سرطان، بیماری‌های کلیوی و مشکلات تنفسی را ایجاد می‌کند.

وی افزود: عوامل محیطی، ژنتیک و غدد درون‌ریز موجب چاقی در افراد می‌شود انا مهم‌ترین علت به وجود آمد چاقی، مسائل محیطی است. یعنی زمانی که فردی رژیم غذایی پرکالری دریافت می‌کند اما به همان میزان تحرک و فعالیت بدنی ندارد، سبب اضافه‌وزن در فرد می‌شود.

رنجبر افزود: عوامل ژنتیک و مسائلی همچون غدد درون‌ریز، مشکلات هیپوتالاموس، مشکلات کلیوی می‌تواند موجب اضافه وزن در افراد شود.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات چاقی ادامه داد: هم‌اکنون 500 تا 700 میلیون نفر در دنیا مبتلا به چاقی هستند و در ایران نیز چاقی در بین مردم 50 درصد و در بین زنان 63 درصد است.

وی در خصوص تفاوت چاقی و اضافه‌وزن گفت: برای محاسبه چاقی و اضافه‌وزن باید وزن هر فرد را تقسیم بر قد کرد و قد را به توان 2 رساند. اگر عدد به‌دست‌آمده بالای 25 بود، فرد به اضافه‌وزن مبتلاست و اگر این عدد بالای 30 بود، فرد چاق محسوب می‌شود. به عبارت دیگر اضافه‌وزن خفیف‌تر از چاقی است.

رنجبر افزود: مطالعات نشان داده که در استان‌های شمالی کشور،‌ افراد بیشتر به اضافه وزن و چاقی دچار هستند و استان‌های جنوب شرقی چاقی شیوع کمتری دارد. از آنجا که چاقی باعث بیماری دیابت می‌شود، بسیار مورداهمیت است. هم‌اکنون دیابت بین 6 تا 8 درصد در کشور شیوع دارد و شیوع آن در استان یزد بسیار بالاست. 80 درصد افراد دیابتی چاق هستند به همین دلیل برای درمان دیابت، باید چاقی را درمان کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha