یکشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۳
کد خبر: 219551

عضو هیئت علمی گروه روان‌شناسی دانشگاه زنجان گفت: هر فردی در طول زندگی خود نشانه‌های خلق پایین و حتی افسردگی مرضی را تجربه می‌کند و به‌ قدری افسردگی شایع است که به آن سرماخوردگی روان‌شناختی می‌گویند.

"سرماخوردگی روانشناختی" را جدی بگیرید

سلامت نیوز:عضو هیئت علمی گروه روان‌شناسی دانشگاه زنجان گفت: هر فردی در طول زندگی خود نشانه‌های خلق پایین و حتی افسردگی مرضی را تجربه می‌کند و به‌ قدری افسردگی شایع است که به آن سرماخوردگی روان‌شناختی می‌گویند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، محسن امیری در جمع کارکنان جهاددانشگاهی زنجان اظهار کرد: افسردگی یکی از مشکلات یا اختلالات شایع در زندگی روزمره است و تقریبا کسی نیست که در طول زندگی خود خلق پایین را تجربه نکرده باشد.

وی با اشاره به اینکه افسردگی مرضی در مواردی است که مجموعه‌ای از نشانه‌ها وجود داشته باشد، تصریح کرد: انواع مشکلات خلقی در حوزه آسیب‌شناسی روانی وجود دارد که هر کدام نیز درمان‌های مربوط به خود را دارند. عمده نشانه‌های افسردگی مزمن را می‌توان پایین بودن سطح انرژی، مشکلات شناختی همچون عدم توجه و تمرکز، لذت نبردن از علایق قبلی، تغییر در خواب و تغییر اشتها را نام برد.

وی با تاکید بر اینکه نشانه‌های خلق پایین و افسردگی مرضی در زنان بیشتر اتفاق می‌افتد، گفت: هر فردی در طول زندگی خود نشانه‌های خلق پایین را تجربه می‌کند، به صورتی که از افسردگی به عنوان سرماخوردگی روان‌شناختی یاد می‌کنند. در این اختلال روان‌شناختی و حتی در مواردی با شدت کمتر این مشکل، فرد سعی می‌کند خود را از چیزهایی که معمولا انجام می‌داد دور نگه دارد و لذت بردن از زندگی و علاقه‌مند شدن به انجام کارهای روزمره برای این عده دشوار می‌شود.

امیری با اشاره به اینکه احتمال عود نشانه‌های افسردگی در صورت عدم درمان بسیار زیاد است، خاطرنشان کرد: معمولا افراد برای حل مشکل خود اقدام نمی‌کنند، در حالی که ادامه این مسئله موجب ایجاد دید منفی در فرد نسبت به خود، دنیا (افراد مهم در زندگی) و آینده می‌شود و علاوه بر لذت نبردن از حال، در مورد آینده نیز به همه مسائل با دید منفی می‌نگرند.

وی با بیان اینکه افسردگی مرضی در موارد شدید به افکار خودکشی منجر می‌شود، گفت: از این لحاظ افسردگی حائز اهمیت است و با درمان به موقع می‌توان از رسیدن به این نقطه جلوگیری کرد.

وی با بیان اینکه مشکلات و استرس‌های زندگی موجب ایجاد استرس‌ها و اضطراب و در نهایت خلق پایین می‌شوند، خاطرنشان کرد: ممکن است با حل شدن مشکلات، علایم خلق پایین نیز از بین برود ولی در مواردی با وجود حل مشکل، علایم خلق پایین همچنان ادامه دارد که برای حل این مشکل یکی از اقدامات مورد توجه، فعال‌سازی رفتاری است.

امیری تصریح کرد: از مواردی که به وجود خلق بالا کمک می‌کند، انجام ورزش منظم است که از نظر زیستی هم آثار مثبتی دارد و مسئله مهم دیگر داشتن دوستان و شبکه حمایت اجتماعی، رفتارهای مهربانانه و روابط اجتماعی دوستانه است. گاهی اوقات در برابر اتفاقات ناخوشایند که تمایل به گفت‌وگو نداریم، می‌توانیم موارد ناراحتی را بنویسیم، زیرا تخلیه هیجانی و احساسات ناخوشایند عاملی برای مقابله با ناراحتی است.

وی با تاکید بر مهارت حل مسئله در برابر مشکلات، خاطرنشان کرد: با این مهارت می‌توان از وقوع بسیاری مسایل ناخوشایند در زندگی جلوگیری کرد و باید دقت داشت مهارت حل مسئله به صورت منطقی باشد و مشکلی بر مشکلات دیگر اضافه نکند.

امیری با اشاره به اینکه خودخوری هیچ‌گاه مشکل را حل نمی‌کند، تصریح کرد: معمولا مهارت حل مسئله را به ما آموزش نمی‌دهند. یکی از کارهایی که می‌توان برای حل مسئله پیشنهاد داد، بارش فکری است؛ به این معنا که همه راه‌حل‌های ممکن را یادداشت و احصا کرده و در نهایت بهترین را برای حل مسئله انتخاب کنیم.

وی، عمل مهربانانه را یکی از راه‌های رسیدن به آرامش روحی عنوان کرد و گفت: داشتن سرگرمی یکی دیگر از عواملی است که می‌تواند در کاهش استرس‌های روزانه اثرگذار باشد، ولی بسیاری از ما داشتن سرگرمی روزانه لذت‌بخش را فراموش کرده‌ایم.

امیری با تاکید بر اینکه برخی از مشکلات جسمی نیز در خلق و خو تاثیرگذار هستند، تصریح کرد: کم‌کاری و پرکاری تیروئید، فقر آهن، سندروم پیش از قاعدگی در بانوان، پایین بودن کورتیزول نیز از مواردی است که موجب تجربه خلق پایین در افراد می‌شود و باید در روند درمان موجب توجه قرار گیرند.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha