وزیر بهداشت با بیان این که متخصص پزشک خانواده در کشور وجود نداشت، گفت: در این دولت تخصص پزشک خانواده ایجاد شد و تاکنون 80 نفر به کارگرفته شدند و 600 نفر نیز تا پایان برنامه ششم توسعه ، تربیت خواهند شد.

نظام ارجاع سخت ترین کار وزارت بهداشت است

سلامت نیوز:وزیر بهداشت با بیان این که متخصص پزشک خانواده در کشور وجود نداشت، گفت: در این دولت تخصص پزشک خانواده ایجاد شد و تاکنون 80 نفر به کارگرفته شدند و 600 نفر نیز تا پایان برنامه ششم توسعه ، تربیت خواهند شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  وبدا، دکتر حسن هاشمی در مراسم بهره برداری از اولین سامانه نظام ارجاع الکترونیک سلامت در دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گفت: باعث مسرت است که توانستیم، در واپسین روزهای دولت یازدهم تقریبا به تمام تکالیف قانونی خود جامه عمل بپوشانیم.

وزیربهداشت ادامه داد: سخت ترین بخش کار ما در وزارت بهداشت نظام ارجاع است که امروز در علی آباد در استان گلستان آغاز شده است و باید در کل کشور نیز گسترش پیدا کند.

دکتر هاشمی در خصوص نظام ارجاع توضیح داد: نظام ارجاع به معنای آن است که هر فردی در صورت احساس بیماری، با اختیار خود به متخصص و فوق تخصص مراجعه نکند و چه بسا به دلیل اینکه دانش خودش کم است، به اشتباه مراجعه کند و هزینه های بیشتری به دولت، بیمه و خانواده اش تحمیل کند و مهم تر اینکه اگر در کوتاه مدت هم نتیجه نگرفت به پزشک یا مرکز دیگر مراجعه خواهد کرد.

وزیربهداشت افزود: در قانون آمده است که باید از سلامت ایرانیان در اقصی نقاط کشور خصوصا در روستاها مراقبت شود. به همین منظور در روستاها ، بهورز و در شهرها ، مراقب سلامت حضور دارد و در سطح بعدی نیز پزشک عمومی که سنگ بنای کار ما در خدمات درمانی در کشور است، قرار دارد و در سطح بعد از آن پزشک متخصص، بیمارستان و خدمات بستری برای خدمات رسانی به بیماران ارجاع داده شده قرار دارد؛ این مجموعه نظام ارجاع را شکل می دهد.

دکتر هاشمی خاطرنشان کرد: با استقرار نظام ارجاع هرکسی در نزدیک ترین واحد درمانی خود، می تواند نسبت به دریافت خدمات اقدام کند.

وزیر بهداشت گفت: در کشوری که مردم از اقصی نقاط آن، با پرداخت حداکثر 30 تا 40 هزار تومان به فوق تخصص مراجعه می کنند و دفترچه هم بی حساب کتاب برای بیمار هزینه ایجاد می کرد، استقرار چنین نظامی سخت است، اما خوشحالیم که این کار آغاز شده است و گسترش پیدا خواهد کرد و امیدواریم، ظرف یک دهه آینده بعداز استقرار کامل در جهت ارتقای کیفیت خدمات یاری رسان باشد.

دکتر هاشمی خاطرنشان کرد: از دکتر سیاری، مسئول بهداشت کشور، دکتر آقاجانی، مسئول درمان کشور، دکتر کبیر که در بخش بیمه ای در سازمان بیمه سلامت در اجرای این برنامه حمایت می کند و دکتر تبریزی مسئول شبکه کشور، تشکر می کنم.

وزیربهداشت تصریح کرد: وقتی در سال گذشته به دنبال هدفی که امروز به آن رسیدیم، بودیم، منتقدان زیادی داشتیم، آنها می گفتند که ما بهداشت را فدای درمان می کنیم و یا  اینها متوجه نیستند که پیشگیری مقدم بر درمان است و با این صحبت ها حاشیه های زیادی ایجاد کردند، همواره آنها را به صبر دعوت کردیم، اما آیا می شود، مردم را با موعظه به بهداشت دعوت کرد، درحالیکه دارو و تخت بیمارستانی وجود ندارد یا کم است؟

دکتر هاشمی ادامه داد: برای دعوت مردم به پیشگیری چه هنری می توانستم به خرج دهم، وقتی که 300 قلم دارو در کشور وجود نداشت؟ یا تخت ویژه وجود نداشت؟ مردم باور کرده اند که دولت در حوزه بهداشت و درمان اهتمام ویژه دارد تا مشکلات آنها را حل کند.

وزیر بهداشت با اشاره براینکه نوسازی ۲میلیون و 500 هزار متر مربع فضای بیمارستانی، نوسازی 50 هزار تخت بیمارستانی و ایجاد 24 هزار تخت دیگر، فرستادن 12 هزار متخصص به اقصی نقاط کشور، احداث 6 هزار مرکز بهداشت و نوسازی و تجهیز 18 هزار مرکز بهداشت، از اقدامات موثر این دوره است، افزود: هرآنچه انجام دادیم، مقدمه ای بر ایجاد باور در مردم و به وجود آوردن زیرساخت ها بود، چراکه زیرساختی وجود نداشت، مثلا بعضی از خانه های بهداشت نزدیک به 30 سال مورد بازسازی قرار نگرفته و واکسن وجود نداشت، یا مکمل ها سال ها به مردم ارائه نمی شد.

دکتر هاشمی گفت: مهم ترین زیرساخت نظام ارجاع، فناوری اطلاعات و استفاده از کامپیوتر و آی تی است که در اختیار ما نبود، این موضوع نیز ارتقا داده شد و نرم افزار ناب در این استان، برنامه سینا در مشهد و سامانه سیب در سراسر کشور راه اندازی شد.

وزیر بهداشت افزود: این زیرساخت به تازگی راه اندازی شده و در عین حال باید پزشک تربیت و توزیع می شد و نظام پرداخت را تغییر می دادیم، اینها محقق شد و در حال حاضر 12 هزار پزشک از اطبای عمومی به منظور پزشک خانواده آموزش دیده اند که در برنامه ششم تعداد آنها کامل خواهد شد.

دکتر هاشمی خاطرنشان کرد: متخصص پزشک خانواده در کشور وجود نداشت و در این دولت این تخصص ایجاد شد و تاکنون 80 نفر به کارگرفته شدند و 600 نفر نیز تا پایان برنامه ششم تربیت خواهند شد.

وزیربهداشت با بیان اینکه 2500 مرکز جامع خدمات سلامت در کشور ایجاد شد، تصریح کرد: 50 هزار مراقب سلامت و کارشناس و غیره به کارگمارده شدند تا به تدریج زیرساخت های نظام ارجاع فراهم شود.

دکتر هاشمی با اشاره به اینکه در این چهارسال، به دنبال کار نمایشی نبودیم و تمام هدف ما کاستن مشکلات و رنج و درد مردم بود، گفت: در خصوص نظام ارجاع صحبت های زیادی شد و ادعاهای زیادی نیز مشاهده کردیم، اما اکنون در گوشه ای در کشور در گلستان، این اقدام آغاز شده است، و برای تداوم آن باید آهسته پیش رفت.

وزیربهداشت با بیان اینکه باید به محتوای عملکرد توجه کرد تا شکل آن، تصریح کرد: درواقع باید به دنبال استفاده از دانش و تجربه بشر در زمینه کمتر بیمار شدن مردم و کمتر هزینه کردن آنها بود، هدف کلی همین است.

دکتر هاشمی ادامه داد: چنین ادعایی وجود ندارد که همه  کارها باید در این دوره انجام می شد، بلکه باید مبنا را صحیح پایه گذاری می کردیم، تا به نظام سلامت کارآمد برسیم و نکته دیگر اینکه در طراحی زیرساخت نباید سلیقه پردازی شود و باید از دانش دیگران نیز بهره جست.

وزیربهداشت در پایان خاطرنشان کرد: یک روزی می گفتند که می خواهیم، ظرف دو سال پزشک خانواده را در تمام کشور اجرا کنیم و البته این شعاری بیش نبود. نمایندگانی که در دوره قبل بودند یادشان است، وقتی می خواستند، رای اعتماد بدهند، گفتند، استقرار پزشک خانواده 15 سال زمان می برد، اکنون ظرف چهارسال این هدف را اجرایی کردیم و آنچه اهمیت دارد، باور قلبی ما به این است که بهداشت در حوزه سلامت قلب کار ما است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha