نایب رئیس فراکسیون زنان با تاکید بر آسیب‌زایی فرزند‌آوری دختران زیر ۱۸ سال، گفت: نمایندگان این فراکسیون به دنبال ممنوعیت ازدواج دختران زیر ۱۳ سال حتی با اذن پدر و دادگاه است.

ازدواج دختران زیر ۱۳ سال حتی با اذن پدر و دادگاه ممنوع می‌شود

سلامت نیوز:نایب رئیس فراکسیون زنان با تاکید بر آسیب‌زایی فرزند‌آوری دختران زیر ۱۸ سال، گفت: نمایندگان این فراکسیون به دنبال ممنوعیت ازدواج دختران زیر ۱۳ سال حتی با اذن پدر و دادگاه است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خانه ملت،سیده فاطمه ذوالقدر  در خصوص اصلاح سن ازدواج دختران، گفت: فراکسیون زنان مجلس با هدف کاهش ازدواج دختران کمتر از سن قانونی 13 سال به دنبال ارایه طرحی جهت اصلاح این قانون برآمده است، متاسفانه آمار طلاق، افزایش ازدواج کودکان، افزایش فاصله سنی بین دختر و پس در ازدواج‌ها و مرگ‌ومیر تعداد بسیاری از دختران در هنگام زایمان به دلیل فرزند‌آوری در سنین پایین سبب اصلاح این قانون است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اشاره به نظر کارشناسان امور بهداشت و سلامت، گفت: این کارشناسان اذعان دارند که فرزند‌آوری برای دختران کمتر از 18 سال آسیب بسیار به همراه دارد، البته با توجه به فتوای آیت الله مکارم شیرازی سن ازدواج را کاهش خواهیم داد، این سن قطعا بین 15 تا 18 سال خواهد بود.

وی افزود: سن دقیق ازدواج با توجه به نظر کارشناسی مرکز‌ پژوهش‌های مجلس، حقوقدان‌ها و نظر سایر مراجع مشخص خواهد شد، از سوی دیگر محدودیت هایی برای ازدواج کمتر از سن 13 سالگی دختران قائل خواهیم شد به نوعی که با اذن پدر و دادگاه هم امکان ازدواج کمتر از 13 سالگی وجود نداشته باشد، البته سن 13 سالگی هنوز قطعی نشده است.

ذوالقدر با بیان اینکه ممنوعیت ثبت ازدواج در دفاتر اسناد رسمی کمتر از سن قانونی یکی دیگر از محدودیت‌ها خواهد بود، گفت: متاسفانه ازدواج در سنین کودکی به دلیل فقر، اعتیاد والدین یا غیره انجام می‌شود، از این رو نمایندگان در تلاشند سن کمتر از 13 سال ممنوع و سن 13 تا 18 با اذن پدر و دادگاه و سن 18 سالگی به عنوان سن قانونی ازدواج اعلام شود اما این سنین هنوز نهایی نشده است.

نایب رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: نظر کارشناسی برای تعیین سن ازدواج هنوز اعلام نشده اما در تلاشیم تا این مسئله را تعیین تکلیف کنیم زیرا آمار ازدواج در سنین پایین و کودکی بسیار نگران کننده است. سن قانونی قطعا با سایر قوانین مدنی قبلی هماهنگ خواهد بود از این رو طرحی پخته و کارشناسی ارایه خواهیم کرد./

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha