دوشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۷
کد خبر: 219627

پیش‌ترها این بیماری کمتر خود را نشان می‌داد و اگر هم عرض اندام می‌کرد، بیشتر گریبان میانسالان و سالمندان را می‌گرفت. اما متأسفانه در سال‌های اخیر شاهد آن هستیم که جوانان بسیاری در تور این صیاد بی‌رحم می‌افتند

سیگار پای همیشه ثابت بروز سرطان حنجره

سلامت نیوز:«سرطان» صیادی است که هر روزی که می‌گذرد، بر شمار صیدهایش افزوده می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز،ایران نوشت: پیش‌ترها این بیماری کمتر خود را نشان می‌داد و اگر هم عرض اندام می‌کرد، بیشتر گریبان میانسالان و سالمندان را می‌گرفت. اما متأسفانه در سال‌های اخیر شاهد آن هستیم که جوانان بسیاری در تور این صیاد بی‌رحم می‌افتند؛ جوانانی که قرار است آینده جامعه خود را بسازند. هرچند گاهی می‌توان با درمان‌های نگهدارنده طول عمر بیمار مبتلا به سرطان را افزایش داد اما به هر حال این بیماری هزینه هنگفتی را به جوامع انسانی تحمیل می‌کند. هزینه‌های رو به رشد برای درمان، در کنار هزینه هنگفتی که بابت از بین رفتن جوانان- به‌عنوان سرمایه‌های اصلی جوامع انسانی- از جیب جامعه می‌رود، محققان و دانشمندان را برآن داشته تا به دنبال راه‌های پیشگیری و تشخیص زودهنگام انواع سرطان‌ها باشند. همه ما می‌دانیم تشخیص زود هنگام برخی سرطان‌ها در درمان قطعی آنها مؤثر است.

سرطان حنجره یکی از همین سرطان‌هاست که تشخیص زودهنگام آن، شانس بهبودی کامل فرد مبتلا را افزایش می‌دهد. این سرطان که در میان سرطان‌های سر و گردن شایع‌ترین است، این روزها قربانیان بسیاری را به مسلخ می‌برد.
 متخصصان معتقدند می‌توان با شناخت عوامل ایجاد سرطان و حذف آنها تا حدود زیادی از ابتلا به آن جلوگیری کرد. از این‌رو شناخت این بیماری و عوامل ابتلا به آن برای تک تک افراد جامعه ضروری به نظر می‌رسد.
دکتر مهدی سبحانی عضو انجمن رادیوتراپی و انکولوژی اروپا و ایران در گفت‌و‌گو با «ایران» می‌گوید:حنجره یکی از مهم‌ترین اندام‌های بدن در تولید و شکل دهی صدا برای گویش و ایجاد روابط انسانی است.


حنجره از نظر آناتومیک، مسیر عبور هوا به ریه‌ها را از مسیر عبور غذا و مایعات به مری و معده جدا می‌کند.
عضو انجمن رادیوتراپی و انکولوژی اروپا می‌افزاید: عوامل مختلفی در ایجاد سرطان حنجره نقش دارد که مهم‌ترین آنها استعمال دخانیات و الکل است. تحقیقات ثابت کرده است استعمال سیگار احتمال ابتلا به سرطان حنجره را 95 درصد افزایش می‌دهد.
به گفته دکتر سبحانی، در مورد دخالت عوامل شغلی و تغذیه‌ای در بروز سرطان حنجره هم فرضیاتی مطرح شده است که مهم‌ترین آنها، تماس با گرد و خاک، پنبه نسوز، موادشیمیایی، فلزات سنگین و همچنین کار در صنایع چرم‌سازی و نساجی است. از کمبود ویتامین‌های A و C هم به‌عنوان عوامل مساعد‌کننده ابتلا به بیماری نام برده می‌شود. اما تأثیر استعمال سیگار و مصرف الکل در بروز سرطان حنجره به قدری بارز است که پزشکان، عوامل دیگر را نادیده می‌گیرند.
وی در ادامه توضیح می‌دهد: با توجه به نقش چشمگیر استعمال سیگار در بروز این بیماری، شیوع آن در میان مردان کشور ما چندین برابر زنان است به‌طوری که سرطان حنجره در کشور ما یک بیماری مردانه محسوب می‌شود. البته با تغییر الگوی فرهنگی کشور در زمینه استعمال دخانیات متأسفانه در یکی دو دهه اخیر بتدریج شاهد ابتلای زنان به این بیماری هستیم.


این متخصص رادیوتراپی و انکولوژی با رد شایعاتی مبنی بر احتمال ابتلای گویندگان و خوانندگان به این بیماری می‌گوید: استفاده زیاد از حنجره در ایجاد این سرطان، تاکنون ثابت نشده و صداپیشگان نباید از این بابت نگرانی داشته باشند. البته فریاد زدن می‌تواند در آسیب حنجره و بیماری‌های غیر بدخیم حنجره دخیل باشد.
دکتر سبحانی با اشاره به علائم این سرطان می‌گوید: بهتر است با مشاهده خشونت و تغییر مداوم و محسوس صدا، احساس درد پایدار در ناحیه گلو و همچنین وجود توده یا ورم در ناحیه گردن که به دلیل عفونت یا سرماخوردگی ایجاد نشده به یک متخصص مراجعه کنید. خوشبختانه در صورت تشخیص بموقع، سرطان حنجره از جمله سرطان‌هایی است که به درمان پاسخ می‌دهد و احتمال بهبودی کامل بیمار زیاد است. وی با اشاره به شیوه‌های درمان خاطرنشان می‌کند: در مراحل اولیه بیماری، رادیوتراپی یکی از بهترین گزینه‌های درمان است که می‌تواند بدون آسیب به حنجره تومور را از بین ببرد. اما در مراحل پیشرفته‌تر باید از تلفیق جراحی‌های محدود که ضامن حفظ حنجره برای بیمار است و درمان‌های تکمیلی با رادیوتراپی و شیمی درمانی استفاده کرد.
دکتر سبحانی در خاتمه توصیه می‌کند: بهتر است با ترک استعمال سیگار و مصرف الکل و همچنین با کنترل وزن و انجام فعالیت‌های فیزیکی احتمال ابتلا به این بیماری را کاهش دهید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha