بررسی‌های زمین‌شناسان نشان می‌دهد که نهاوند روی گسل زلزله قرار دارد و بعید نیست روزی این شهر به سرنوشت بم دچار شود.

نهاوند روی خط لرزش

سلامت نیوز:زلزله برای مردم نهاوند غریبه نیست. هر چند وقت یک‌بار لرزش‌های خفیفی از درون زمین بلند می‌شود و وحشت را در دل مردم بیدار می‌کند. آن‌طور که دستگاه‌های زلزله‌نگاری نشان می‌دهند زلزله در یک ماه اخیر ۶۱ مرتبه نهاوند را لرزانده است.

به گزارش سلامت نیوز، وقایع اتفاقیه نوشت: بررسی‌های زمین‌شناسان نشان می‌دهد که نهاوند روی گسل زلزله قرار دارد و بعید نیست روزی این شهر به سرنوشت بم دچار شود. گسل‌ها به یکباره فعال شده و بافت فرسوده را می‌بلعد. وجود ۱۷۱ هکتار بافت فرسوده در این شهر زنگ خطر ایجاد بحران را به صدا درآورده و تلاش برای احیای شهر را مورد تأکید قرار می‌دهد. فرماندار شهرستان نهاوند می‌گوید: تیم کارشناسان زلزله و حوادث غیرمترقبه برای بررسی وضعیت گسل به نهاوند می‌آیند.به‌گفته کریم حمیدوند گسل نهاوند از گسل‌های فعال زاگرس به طول ۸۰ کیلومتر بوده و این شهرستان را آسیب‌پذیر ساخته است به همین علت نهاوند زلزله‌خیزترین منطقه استان همدان محسوب می‌شود.


گسل نهاوند با درازای ۸۰ کیلومتر


در سال گذشته از ۲۶۱ مورد زلزله ثبت‌شده توسط مؤسسه لزره‌نگاری همدان، ۱۹۰ مورد معادل ۷۳ درصد مربوط به نهاوند بود که این شهرستان را از این نظر در رتبه اول استان قرار می‌دهد. با توجه به فعال شدن گسل زلزله زاگرس و قرار گرفتن نهاوند بر روی این گسل، تیم کارشناسان زلزله و حوادث غیرمترقبه برای بررسی موضوع به نهاوند می‌آیند. در همین خصوص کارشناس زمین‌شناسی استان همدان به مهر می‌گوید: گسل نهاوند با درازای حدود ۸۰ کیلومتر و سازوکار راندگی و فشاری، تکه‌ای از گسل اصلی و همراستا با گسل دورود و با راستای جنوب خاوری- شمال باختری است. پیمان محمدی با بیان اینکه این گسل از جنوب بروجرد شروع ‌شده تا شمال نهاوند ادامه می‌یابد، گفت: ایران و از جمله استان همدان از فعال‌ترین مناطق زلزله‌خیز هستند و حدود ۲۰ درصد مجموع زلزله‌های بزرگ دنیا در ایران اتفاق افتاده و این خطر بالقوه آمادگی همیشگی مردم و مسئولان را می‌طلبد.

بهترین مکانیسم و کم‌هزینه‌ترین راه مقابله با خطر زلزله استفاده از پتانسیل‌های مردمی است. وی به وضعیت شهر نهاوند اشاره کرد و با بیان اینکه بهترین مکانیسم و کم‌هزینه‌ترین راه مقابله با خطر زلزله استفاده از پتانسیل‌های مردمی است، به گونه‌ای که زمینه حضور و مشارکت مردم در متن کار فراهم شود، گفت: با توجه به پتانسیل زلزله‌خیزی نهاوند باید از سوی ستاد مدیریت بحران استان توجه جدی‌ای به این شهرستان صورت گیرد تا بتوان با برنامه‌ریزی‌های لازم میزان آمادگی عوامل اجرایی و مردم را برای حوادث احتمالی بالا برد. محمدی یکی از بزرگ‌ترین مشکلات شهری نهاوند را زیاد‌بودن وسعت بافت فرسوده برشمرد و با بیان اینکه در صورت وقوع زلزله این مناطق به کانون‌های بحران تبدیل می‌شوند، ادامه داد: اگر لرزه‌خیزی گسل نهاوند آغاز شود پتانسیل تا هفت ریشتر را دارد اما نگاهی به وضعیت بافت شهری نهاوند نیز مؤید این واقعیت است که بافت فرسوده شهر در زمان وقوع زلزله خود عاملی برای افزایش بحران خواهد شد. 


نهاوند دارای ۱۷۱ هکتار بافت فرسوده است


شهر نهاوند دارای ۱۷۱ هکتار بافت فرسوده است که این بافت فرسوده در چهار منطقه از این شهر واقع شده و در صورت بروز زلزله به علت مسدودشدن مسیر، امکان امدادرسانی به مجروحان میسر نمی‌شود. شهردار نهاوند در همین خصوص با بیان اینکه نهاوند دارای ۱۷۱ هکتار بافت فرسوده است که این بافت فرسوده در چهار نقطه از شهر نهاوند شامل بافت مرکزی، گوشه سرآسیاب، گل زرد و شاطرآباد واقع شده، گفت: 133,3 هکتار از بافت فرسوده نهاوند در بخش مرکزی شهر، 38,5 هکتار در حاشیه شهر و 7,2 هکتار در منطقه شاطر‌آباد واقع شده است.


بیشترین وسعت بافت فرسوده در مرکز شهر نهاوند واقع شده است


امیررضا یوسفیان با بیان اینکه مهم‌ترین مشکل در زمینه ساخت‌وساز و احیای بافت فرسوده شهر نهاوند همپوشانی این بافت با بافت تاریخی است، عنوان کرد: بیشترین وسعت بافت فرسوده در مرکز شهر نهاوند واقع شده و تمرکز خدمات‌رسانی در این بخش بوده و همین موضوع به یک معضل در شهر نهاوند تبدیل شده است. یوسفیان با بیان اینکه برای حل مشکلات بافت فرسوده نهاوند ابتدا باید زیرساخت‌های لازم مهیا شود زیرا در غیر ‌این صورت خدمات‌رسانی به مردم این مناطق غیر‌ممکن است، گفت: فقدان تسهیلات زیربنایی، کمبود امکانات رفاهی، فقر و محرومیت مردم این مناطق، آسیب‌پذیری ساختمان‌های بافت فرسوده، معضلات اجتماعی، مشکلات زیست‌محیطی و ... از جمله مشکلات اساسی در مناطق بافت فرسوده نهاوند است.

شهردار نهاوند اظهار کرد: بافت فرسوده نهاوند دارای فرسوده‌ترین و قدیمی‌ترین شبکه آب و فاضلاب بوده و تاکنون نوسازی ۳۰ درصد فاضلاب شهری در این بافت انجام شده است. وی گفت: همچنین کم‌عرض‌بودن کوچه‌ها در این مناطق در مواقع بروز خطرات احتمالی برای ارائه خدمات سبب ایجاد وضعیت دسترسی نامناسب شده و ایجاد معبر در این مناطق را با مشکل مواجه کرده است. ساختمان‌های بافت فرسوده شهر نهاوند بیشتر از ۳۰ سال قدمت دارند و مصالح به کاررفته در آنها اکثرا خشت، چوب و آجر است و همین امر سبب آسیب‌پذیری این ساختمان‌ها به‌ویژه در برابر زلزله شده است. وی عنوان کرد: برای نوسازی و رفع مشکلات بافت فرسوده باید همه ادارات و نهادهای مربوطه از جمله شهرداری، اداره راه و شهرسازی، اداره میراث فرهنگی، اداره توزیع نیروی برق و اداره آب و فاضلاب شهری با هماهنگی هم وارد کار شوند زیرا شهرداری به تنهایی نمی‌تواند همه این مشکلات را حل کند. مدیرکل مدیریت بحران استانداری همدان هم با بیان اینکه شهرستان نهاوند به‌لحاظ مجاورت با گسل فریمان، دورود، نهاوند و صحنه در تهدید خطر زلزله، منطقه بحرانی ما در استان همدان محسوب می‌شود، گفت: هیچ زلزله‌ای آثار و خسارت‌های مشابه به جای نمی‌گذارد و اینکه می‌گوییم زلزله نهاوند فاجعه بم را به دنبال دارد منظور یادآوری عمق فاجعه برای ارائه راهکار و کسب آمادگی است. 


مطالعه پهنه‌بندی خطر در استان همدان انجام شده است


علیمردان طالبی با بیان اینکه ستاد مدیریت بحران استان همدان طی سال‌های اخیر اقدامات متعددی چه در زمینه ستادی و چه اجرایی از جمله، مطالعات پهنه‌بندی خطر، مطالعات خطر‌پذیری لرزه‌ای شهر همدان، بررسی و مطالعات صنعت ساختمان، ارزیابی مدیریت بحران در سطح محلی و ارائه راهکارهای اجرایی و طراحی الگوهای خانه‌های روستایی را انجام داده، گفت: با توجه به زلزله‌خیز‌بودن همدان مطالعه پهنه‌بندی خطر در این استان انجام شده است. وی اظهار کرد: نخستین مطالعه وضعیت زلزله‌خیزی استان همدان را یک کنسرسیوم صورت داد و مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن وزارت راه‌وشهرسازی نیز مطالعاتی در‌این‌زمینه داشته است. وی اضافه کرد: طبق یافته‌های مطالعاتی دو قسمت جنوب‌غرب و شمال‌شرق استان همدان که شامل شهرستان‌های رزن و نهاوند می‌شود، زلزله‌خیز هستند. مدیرکل مدیریت بحران استانداری همدان اضافه کرد: شهرستان نهاوند به گسل زلزله زاگرس و شهرستان رزن به گسل زلزله منطقه آوج و حسن‌آباد نزدیک است. دوره‌های آموزشی و تمرین آمادگی برای مدیران و اقشار مختلف برگزار شده است.

طالبی اضافه کرد: برای جلوگیری از افزایش تلفات جانی و خسارت‌های مالی هنگام بروز زلزله، دوره‌های آموزشی و تمرین آمادگی برای مدیران و اقشار مختلف برگزار شده است. وی افزود: البته بر روند ساخت‌وساز در دو شهرستان نهاوند و رزن به علت زلزله‌خیز‌بودن نظارت بیشتری شده و حساسیت در این دو منطقه بیشتر است. فرماندار شهرستان نهاوند نیز از وقوع ۶۱ زلزله طی یک ماه گذشته در این شهرستان خبر داد و گفت: تیم کارشناسان زلزله و حوادث غیرمترقبه برای بررسی وضعیت گسل، امروز به نهاوند خواهند رفت. 


وقوع ۱۹۰ زلزله طی یک‌ سال در نهاوند


کریم حمیدوند با بیان اینکه نهاوند زلزله‌خیزترین منطقه استان همدان محسوب می‌شود، گفت: طی سال گذشته از ۲۶۱ مورد زلزله ثبت‌شده توسط مؤسسه لرزه‌نگاری همدان، ۱۹۰ مورد معادل ۷۳ درصد مربوط به نهاوند بود که این شهرستان را از این نظر در رتبه اول استان قرار می‌دهد. وی با اشاره به زمین‌لرزه 4,7 ریشتری ششم مرداد در عمق دو کیلومتری نهاوند و چندین پس‌لرزه در پی آن اظهار کرد: با توجه به فعال‌شدن گسل زلزله زاگرس و قرارگرفتن نهاوند روی این گسل، تیم کارشناسان زلزله و حوادث غیرمترقبه برای بررسی موضوع به نهاوند می‌آیند. حمیدوند با ابراز نگرانی از وجود بیش از ۱۷۱ هکتار بافت فرسوده در سطح شهر نهاوند تأکید کرد: این بافت‌ها شامل بافت فرسوده تاریخی و بافت فرسوده باارزش معمولی یا غیرتاریخی می‌شوند که در معرض مستقیم تخریب زلزله قرار دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha