یافته های یک مطالعه نشان می دهد ابتلا به افسردگی خطر مرگ زودهنگام را در بیماران قلبی تا دو برابر افزایش می دهد.

بیماران قلبی مبتلا به افسردگی زودتر می میرند

سلامت نیوز: یافته های یک مطالعه نشان می دهد ابتلا به افسردگی خطر مرگ زودهنگام را در بیماران قلبی تا دو برابر افزایش می دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، محققان با زیرنظرگرفتن بیش از 24 هزار بیمار قلبی طی بازه زمانی 10 ساله دریافتند ابتلا به افسردگی مهم ترین عامل وقوع مرگ زودهنگام در این بیماران است و آنها نسبت به کسانی که با این عارضه مواجه نیستند؛ دوبرابر بیشتر با مرگ زودهنگام مواجه می شوند.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی روزنامه انگلیسی دیلی میل،این یافته حتی بعد از اینکه محققان عوامل دیگری مانند سن، جنسیت، دیابت یا فشارخون بالا را در نظر گرفتند همچنان مهم بود.


یک روان شناس برجسته در انجمن قلب آمریکا می گوید این یافته تاثیر عمیق افسردگی را روی سلامت جسمی فرد نشان می دهد و تایید می کند بیماری روانی تاثیر بیولوژیکی روی اندام ها دارد.


مطالعه یادشده توسط پزشکان اپیدمولوژیست در موسسه اینترمونتین مرکز پزشکی قلب یوتا آمریکا انجام شده است.
دکتر هیدی می/ Heidi May و گروه همکار وی در این موسسه با مطالعه روی 24 هزار و 138 بیمار که آنژیوگرافی شده اند برای بررسی افسردگی بعد از ابتلا به بیماری انسداد عروق کرونری از نظام کدگذاری تشخیصی استاندارد استفاده کردند.
بیمارانی که به افسردگی نیز مبتلا بودند در دسته بندی زیرمجموعه ای قرار گرفتند؛ بر این اساس که چه زمان بعد از بیماری قلبی افسردگی در آنها تشخیص داده شده است.


بیشتر مطالعات تاکنون افسردگی را در زمانی مشخص مانند 30 روز بعد از یک حادثه قلبی یا در زمان تشخیص بیماری قلبی بررسی کرده اند و تنها تعداد کمی از مطالعات وضعیت این بیماران را طی بازه طولانی یکساله زیر نظر گرفته اند. تفاوت اصلی مطالعه یادشده این است که بیماران را برای مدت 10 سال زیر نظر گرفته و بررسی کرده است.


از مجموع 24 هزار و 138 بیماری که در ای مطالعه مورد بررسی قرار گرفتند، 15 درصد در بازه زمانی 10 ساله مطالعه به افسردگی نیز مبتلا شده بودند.
این مطالعه ارتباط بین بیماری قلبی، ابتلا به افسردگی و افزایش خطر مرگ زودهنگام را تایید می کند.
دکتر می می گوید: بعد از انجام این مطالعه پی بردیم صرف نظر از اینکه دوران افسردگی چقدر کوتاه یا بلند باشد، بیماران قلبی مبتلا به افسردگی دو برابر بیشتر با خطر مرگ زودهنگام روبرو بودند. نسبت به کسانیکه افسردگی در آنها تشخیص داده نشد.
وی افزود: افسردگی مهم ترین عامل خطر در این بیماران در مقایسه با هر عامل دیگری مانند سن، جنسیت، نارسایی کلیه، فشار خون بالا و حتی حمله قلبی بود که بررسی کردیم.


جاکوب کروز از مرکز بهداشتی کروزر کی استون در فیلادلفیای آمریکا می گوید: سوال این است که آیا افسردگی تاثیرهای بیولوژیکی هم دارد؟ هر روز شواهد بیشتری به دست می یابد که افسردگی موجب تغییرات هورمونی و کارکرد الکترودها می شود که در نهایت بر عملکرد قلب اثر دارد.
وی افزود: سال ها تصور می کردیم افسردگی بر سلامتی تاثیر منفی دارد زیرا باعث می شود افراد به شکلی زندگی نکنند که سلامتی آنها تضمین می شود یا به رفتاری روی آورند که سلامتی آنها را مختل می کند مانند کشیدن سیگار، پرخوری یا نوشیدن مشروبات الکلی و آنها را در معرض خطر بیشتر بیماری قلبی عروقی قرار داده و حتی مرگ آنها را تسریع می کند.


کروز گفت: اما مطالعات بیشتری هر روز نشان می دهد که دلیل افزایش آمار مرگ در این بیماران تنها رفتارهای متفاوت ناشی از افسردگی نیست، بلکه افسردگی موجب تغییرات بیولوژیکی هم در بدن می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha