آلودگی هوا می‌تواند در سیستم تنفسی از نای و ریه تا قسمت‌های انتهایی آن به ورود التهابات كمك كند و باكتری و عفونت را در آنجا مستقر كند.

سلامت نیوز:رئیس مركز تحقیقات میكروبی دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: آلودگی هوا به استقرار میكروب در بدن كمك و ایجاد عفونت را آسا‌ن‌تر می‌كند.

عبدالعزیز رستگار لاری در گفت‌وگو با  فارس اظهار داشت: وقتی سیستم تنفسی به درستی كار نكند و اختلالی در آن ایجاد شود ابتدا این اختلال به صورت موارد آلرژیك و حساسیت بروز می‌كند و پس از آن شرایط به گونه‌ای پیش می‌رود كه ویروس راحت‌تر می‌كند استقرار یابد و عفونت را ایجاد می‌كند.

وی با بیان اینكه زخم یا بریدگی روی پوست می‌تواند استقرار میكروب را راحت‌تر كند، تصریح كرد: آلودگی هوا نیز می‌تواند شرایط را برای بیماری‌های عفونی مساعد كند چرا كه هر چیزی كه به صورت آلرژیك و حساسیت باشد و بتواند التهاباتی را ایجاد كند به استقرار میكروب و مشكلات تنفسی كمك می‌كند.

لاری تصریح كرد: آلودگی هوا می‌تواند در سیستم تنفسی از نای و ریه تا قسمت‌های انتهایی آن به ورود التهابات كمك كند و باكتری و عفونت را در آنجا مستقر كند.

وی در پاسخ به این پرسش كه آیا آلودگی هوا می‌تواند مقاومت میكروبی ایجاد كند، خاطر نشان كرد: مقاومت میكروبی بیشتر در زمینه بیماران بستری وجود دارد اما به طور كلی هر تركیبی كه بتواند جهش‌زا باشد و در سلول موتاسیون ایجاد كند مقاومت میكروبی ایجاد می‌كند كه البته این موضوع در همه افراد صدق نمی‌كند.

 پروفسور داریوش فرهود پدر علم ژنتیك ایران نیز پیش از این در گفت و گو با خبرنگار فارس هشدار داده بود: ثابت شده است در مكان‌هایی كه آلودگی هوا و مواد غذایی بیشتر باشد احتمال بروز سندروم‌های كروموزومی به طور واضح افزایش می‌یابد و با توجه به اینكه تهران یكی از آلوده‌ترین شهرهای جهان است افزایش بروز سندرم‌ها دور از ذهن نیست.

فرهود تصریح كرد: ضایعات محیطی از جمله آلودگی هوا باعث شده MS و سقط جنین در بین مردم زیاد شود و دور سر، سینه و قد نوزادان كوتاه شود و نوزادان كم وزن به دنیا آید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha