فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به‌عنوان کارورز بدون تعهد کارفرما به استخدام، مشغول کار در بنگاه‌ها و شرکت‌های تولیدی و خدماتی شوند.

460 کنشگر اجتماعی خواستار لغو طرح «کارورزی» شدند

سلامت نیوز:یوسف‌علی اباذری، محمد مالجو، فریبرز رئیس‌دانا، مراد فرهادپور، پرویز صداقت، فریدا آفاری و ناصر زرافشان به همراه بیش از ۴۶۰ نفر از کنشگران حوزه‌های مختلف اجتماعی در بیانیه‌ای خواستار لغو طرح «کارورزی» شدند.

به گزارش سلامت نیوز،وقایع اتفاقیه نوشت: فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به‌عنوان کارورز بدون تعهد کارفرما به استخدام، مشغول کار در بنگاه‌ها و شرکت‌های تولیدی و خدماتی شوند. این طرح از همان ابتدا مورد انتقاد جامعه دانشگاهی، کارگری و مدنی قرار گرفت. در آخرین رویداد مرتبط به اعتراضات گسترده به این طرح، بیش از ۴۶۰ نفر از کنشگران حوزه‌های مختلف اجتماعی در بیانیه‌ای خواستار الغای فوری و صریح طرح «کارورزی» و طرح‌های مشابه آن نظیر «مهارت‌آموزی در محیط کار» شده‌اند و از آحاد جامعه درخواست کردند، نسبت به تصویب و اجرا شدن چنین طرح‌هایی تحت عنوان شعار «خارج کردن جامعه از بحران» اعتراض کنند. در بخشی از این بیانیه آمده است: «ما امضاکنندگان این بیانیه ضمن تأکید بر ماهیت استثماری «برنامه اشتغال فراگیر» (به‌ویژه طرح کارورزی) اعلام می‌کنیم که این طرح هدفی جز تأمین نیروی کار بسیار ارزان و بی‌ثبات برای سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی ندارد و پیامد آن افزایش ناامنی شغلی و تضعیف بیش‌ازپیش سطح زندگی برای طبقات فرودست است.»  

به اعتقاد امضاکنندگان این بیانیه، طرح «کارورزی» شرایط کاری را برای کارگران شکننده و بی‌ثبات می‌کند و با اجرای چنین طرحی، کارفرما به راحتی می‌تواند کارگران موقت را که قراردادهای بی‌ثبات و وضعیت بیمه‌ نامشخصی دارند، اخراج و به جای آنها، کارورزان ارزان‌قیمت را جذب کند. در ادامه این بیانیه همچنین عنوان شده است: «ما با صراحت اعلام می‌کنیم که مشکل طرح کارورزی- و طرح‌های مشابه- به هیچ ‌عنوان محدود به نواقص آیین‌نامه‌ای و حقوقی نیست؛ بلکه این طرح از اساس استثماری‌ و مشکلات آن ریشه‌ای‌تر است و پیامدهای اجتماعی آن فاجعه‌ به بار می‌آورد. بی‌تردید قانون کار کنونی، خود بخشی از مشکلات وضعیت کارگران ایران است. به‌ کار گماردن دانش‌آموختگان دانشگاهی به مدت چهار تا 6 ماه- بی‌هیچ تضمینی برای استخدام- و سپس جایگزین ‌کردن چند دانش‌آموخته‌ دیگر، تنها آمارهای مقطعی بیکاری را کاهش می‌دهد. از طرفی، طرح «کارورزی» تنها فرافکنی بحران در آموزش عالی و سرپوش‌گذاشتن بر آن است.» در پایان این بیانیه نیز آمده است: «با استناد به تمام دلایل فوق و در همراهی با اعتراضات گسترده‌ اقشار مختلف، که آماج حملات چنین طرح‌هایی هستند، ما امضاکنندگان این بیانیه خواستار لغو «طرح کارورزی» هستیم.

همچنین از آحاد جامعه می‌خواهیم تا نسبت به تصویب و اجرا شدن چنین طرح‌هایی تحت عنوان شعار «خارج کردن جامعه از بحران» اعتراض کنند. این‌گونه طرح‌های ضداجتماعی و سودمحور، نه‌تنها با کرامت و زیست انسانی کارگران، دانشجویان و بیکاران، که با قوانینی چون قانون کار که حداقل پشتوانه‌های حمایتی از نیروی کار را تأمین می‌کنند، مغایرت دارند. در نتیجه خواست فوری و صریح ما الغای طرح کارورزی و طرح‌های مشابه آن نظیر «مهارت‌آموزی در محیط کار» است. ما مصرانه از معلمان، پرستاران، کارگران، دانشجویان و تمامی متعهدان به آرمان برابری و عدالت می‌خواهیم در برابر این حملات غیرانسانی به نیروهای کار بایستند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha