سه‌شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۷

اقعیت این است که به رغم اقدامات مناسبی که در دولت یازدهم در خوزستان انجام گرفته، به‌دلیل انباشت مشکلات و چالش‌های مزمن، مسیر طولانی برای تحقق توسعه پایدار در خوزستان پیش روست.

دولت دوازدهم هوای خوزستان را داشته باشد

سلامت نیوز-*روزبه کردونی: «ما که هوا نداریم هنوز هوا تو داریم» شعاری پرمعنا و تأثیر‌گذار بود که در ایام رقابت‌های انتخاباتی توسط مردم خوزستان خطاب به روحانی گفته شد و ایشان را به‌ شدت تحت‌تأثیر قرار داد. در این میان هم‌اکنون که انتخابات ریاست جمهوری پایان یافته و فصل اقدام و عمل آغاز شده است انتظار و توقع این است که دولت دوازدهم هم هوای خوزستان را بیش‌ازپیش داشته باشد.

به گزارش سلامت نیوز، وقایع اتفاقیه نوشت: واقعیت این است که به رغم اقدامات مناسبی که در دولت یازدهم در خوزستان انجام گرفته، به‌دلیل انباشت مشکلات و چالش‌های مزمن، مسیر طولانی برای تحقق توسعه پایدار در خوزستان پیش روست. مسائل زیست‌محیطی و چالش ریزگردها، موضوع انتقال آب، آسیب‌های اجتماعی، احساس تبعیض، درد مزمن و کهنه فاضلاب خوزستان، فقدان استانداردهای لازم در جاده‌های استان (خوزستان از نظر میزان حمل کالا رتبه اول و در جابه‌جایی مسافر مقام سوم کشوری را داراست ولی متأسفانه از نظر استانداردهای جاده‌ای در مکان ششم قرار دارد) نرخ بالای بازماندگی از تحصیل کودکان، مسائل مرتبط با آموزش و پرورش، مهاجرت نخبگان و افراد تحصیلکرده، تأمین و توسعه زیرساخت‌های برق و... از جمله مسائلی هستند که مواجهه با آنها عزم و حمایتی ملی و تلاش وهمتی بومی می‌طلبد.در ایامی که دولتمردان دولت دوازدهم در حال انتخاب هستند و علی‌القاعده برنامه‌های کاری از آنان گرفته می‌شود می‌توان این الزام را تعیین کرد که سیاست‌ها و اقدامات مشخص، شفاف و قابل رصد از سوی وزرای دولت دوازدهم برای رفع چالش‌ها و معضلات استان خوزستان تدوین و در برنامه کاری آنان گنجانده شود. برای مثال وزیر آینده نیرو مشخصا اعلام کند برای گسترش زیرساخت‌های مربوط به برق در خوزستان چه تمهیداتی اندیشیده است؟

یا معاونت محیط‌زیست، سیاست خود را درباره مهار ریزگردها ونحوه مواجهه با چالش‌های زیست‌محیطی در چهار سال آینده را ارائه دهد و منصفانه باید اذعان داشت که در یک‌سال گذشته اقدامات و پیگیری‌های مؤثر و متعددی از سوی نماینده عالی دولت در خوزستان با حمایت مقامات عالی‌رتبه اجرایی به‌ویژه رئیس‌جمهوری محترم در راستای حل معضلات مزمن و تاریخی استان و ارتقای رفاه اجتماعی مردم انجام پذیرفته است.

می‌توان تأکید کرد یکی از دلایلی که رأی 675 هزاری روحانی در انتخابات سال 92 به بیش از یک میلیون و صد و نود هزار رأی در خوزستان افزایش یافته است، همین اقدامات و پیگیری‌های اجرایی صورت گرفته از سوی استاندار خوزستان به‌ویژه در مناطق محروم و حاشیه‌نشین و امیدواری پدید آمده در بین مردم برای تداوم و به ثمر نشستن این اقدامات بوده است. اما واقعیت این است که خوزستانی که جلال آل‌احمد در وصف آن می‌نویسد: «حتی اگر جسارت کنم، بایدم گفت که در تمام گوشه‌‌های مملکت ما همه به برکت خوزستان زندگی می‌کنیم و در سایه آن آسمان بزرگ» با کلکسیونی از مسائل و چالش‌های ساختاری مواجه است که ضرورت دارد دولت دوازدهم بسته سیاستی ویژه‌ای با رویکردی منطقه‌ای و حمایتی برای آن تدوین کند و وزارتخانه‌های مختلف موظف شوند اقدامات مشخص و قابل رصد در حوزه وظایف خود برای مواجهه با چالش‌های آن ارائه و مسئولان منطقه‌ای را در پیشبرد دیدگاه رئیس‌جمهوری محترم در حمایت ویژه از توسعه پایدار استان یاری کنند. نکته آخر اینکه در ایام انتخابات روحانی در پاسخ به ابراز احساسات پرشور و بی‌سابقه خوزستانی ها اشاره کرده بود «روحانی دلش به هواداری شما خوش است.» امروز که ایام بعد از انتخابات است خوزستانی‌ها دلشان به تحقق وعده‌های رئیس‌جمهوری منتخب‌شان خوش است.

 

*پژوهشگر حوزه سیاست‌گذاری عمومی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha