برای پیشگیری از تزلزل نظام خانواده و بالا رفتن آمار طلاق و جدایی در بین زوج‌های جوان نیز باید دقت داشت كه امر زوجیت شرعی پس از شناخت كافی، معرفت، بینش عمیق متقابل به دور از احساسات زودگذر و غلیان هیجانات و كشش‌های نفسانی صورت پذیرد و از تحمیل هزینه‌های غیر ضروری و مجبوركردن جوانان به ویژه آقایان به برپایی جشن عروسی زودهنگام و تشكیل خانواده‌ مجزا با تقابل هزینه‌های فوق‌العاده و بعضاً مقروض‌شدن، چند پیشه‌شدن و تحمل همزمان فشارهای كاری و فكری و روانی اجتناب شود.

سلامت نیوز:رئیس سازمان نظام روانشناسی كشور گفت: در صورتی كه شرایط كفویت و صلاحیت‌های كافی برای ازدواج مهیا باشد، اختلاف سن نمی‌تواند مانع ازدواج باشد.

غلامعلی افروز در گفت‌وگو با  فارس اظهار داشت:‌ در ارتباط با مسئله ازدواج و اختلاف سن دختر و پسر داوطلب ازدواج باید در نظر داشت كه در شرایطی كه هر دو داوطلب از ویژگی‌های لازم، صلاحیت‌ها و كفایت‌های كافی برای زوجیت برخوردار باشند، اختلاف سن دختر و پسر نمی‌تواند مانع عقد زوجیت شود.

وی افزود: به عنوان مثال در شرایطی كه دختر و پسر هم‌سن یا بزرگتر و كوچكتر باشند چنانچه هر 2 نفر از كفایت‌های لازم برخوردار باشند، از نظر بلوغ عقلانی و هر در دو دارای تعهد و قدرت پذیرش مسئولیت اجتماعی در باشند و شناخت و معرفت متقابل حاصل شده باشد، بدون دلیل منطقی و شرعی و صرف اختلاف سن نمی‌توان اعلام مخالفت كرد.

افروز تصریح كرد: نكته قابل توجه در ازدواج، احراز شناخت و معرفت متقابل و اطمینان از میزان كفویت و همفكری و همدلی در آرمان ازدواج یعنی رسیدن به آرامش و فلاح است كه البته باید به دور از غلبه احساسات و هیجانات حاكم بر نفسانیات و توجه به بلوغ عقلانی و قدرت تعهد و پذیرش مسئولیت اجتماعی باشد.

وی ادامه داد: اندیشه اصلی در ازدواج بهنگام و پیشگیری از آسیب‌های فردی و فرهنگی، تأكید بر اعتلای فرهنگ زوجیت در بستر اندیشه و ارزش‌های اسلامی است و بدیهی است كه در این اندیشه، زوجیت شرعی و منطقی جوانان واجد شرایط و همراه با شناخت مطلوب متقابل، لزوماً به معنای تشكیل خانواده مستقل و جداگانه و زندگی مشترك زودهنگام نیست.

این متخصص روانشناسی با بیان اینكه زوجیت می‌تواند جدای از مسئله عروسی و تشكیل خانواده مجزا مورد توجه باشد گفت: به سخن دیگر رعایت یك فاصله معقول برای احراز آمادگی‌های لازم توسط زوج‌های جوان، به خصوص آقایان، می‌تواند بین عقد زوجیت تا عروسی و تشكیل خانواده جدید و مجزا مورد توافق قرار گیرد و این فاصله می‌تواند یك روز، یك هفته، یك ماه، یك سال، 3 تا 5 سال و بعضاً بیشتر باشد.

وی ادامه داد: برای پیشگیری از تزلزل نظام خانواده و بالا رفتن آمار طلاق و جدایی در بین زوج‌های جوان نیز باید دقت داشت كه امر زوجیت شرعی پس از شناخت كافی، معرفت، بینش عمیق متقابل به دور از احساسات زودگذر و غلیان هیجانات و كشش‌های نفسانی صورت پذیرد و از تحمیل هزینه‌های غیر ضروری و مجبوركردن جوانان به ویژه آقایان به برپایی جشن عروسی زودهنگام و تشكیل خانواده‌ مجزا با تقابل هزینه‌های فوق‌العاده و بعضاً مقروض‌شدن، چند پیشه‌شدن و تحمل همزمان فشارهای كاری و فكری و روانی اجتناب شود.

افروز گفت: همه سخن در این است كه زوجیت‌ها باید حساب‌شده باشد و تشكیل خانواده مستقل و جداگانه نیز باید حساب‌شده و به دور از فشار و اجبار صورت گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha