قانون بیمه همگانی در سال 73 تصویب شده ولی هنوز می بینیم در گوشه و کنار کشور بین 6 تا 8 میلیون نفر از ایرانی ها هنوز بیمه نیستند.

سلامت نیوز:بارها گفته ام مشکلات نظام سلامت با لابی کردن با کمیسیون تلفیق حل نخواهد شد، مشکلات با تعامل دولت در کمیسیون های تخصصی حل می شود.

به گزارش وب­دا دکتر شهریاری با بیان این مطلب گفت: به نظر می رسد دولت خیلی امیدوار بود مشکلاتش را در مورد بودجه، استخدام ها و سایر مسایل نظام سلامت با کمیسیون تلفیق حل کند.

در حالی که من بارها به دوستان گفتم مشکلات دولت، با لابی کردن با کمیسیون تلفیق حل نخواهد شد، ولی کسی توجه نکرد. مشکلات با تعامل دولت در کمیسیونهای تخصصی حل می شود. به طور مثال، چند ماه پیش از رئیس جمهور برای مشکلات نظام سلامت، وقت ملاقات درخواست کردیم ولی پاسخی نگرفتیم، الان هم ممکن است با هدفمندسازی یارانه ها، مشکلات نظام سلامت بیشتر شود.

وی افزود: 50 درصد درآمد حاصل از هدفمندی، قرار است مستقیما به مردم پرداخت شود،30 درصد به بازسازی صنایع و شرکت­ها اختصاص می یابد و دولت تنها 20 درصد از درآمد را در اختیار دارد تا برای وزارتخانه های خود خرج کند. با قانون اخیر مجلس، دولت موظف شده نیمی از درآمد اختصاصی خود را به وزارت بهداشت بدهد که در جای خود، قسمتی از مشکلات را حل خواهد کرد. وی در خصوص تغییرات احتمالی در برنامه های مصوب مجلس اظهار داشت: هنوز قانون هدفمندسازی یارانه ها کلیه مراحل خود را طی نکرده است. از طرفی، هنوز برنامه پنجم توسعه به طور کامل تصویب نشده و ممکن است با ایراداتی که شورای نگهبان بر بخشی از مصوبات مجلس بگیرد، تغییراتی در راه باشد. با این حال، به نظر می رسد در بخشی از بدنه دولت، تمایلی برای پرداخت 10 درصد بودجه مصوب مجلس، به نظام سلامت وجود ندارد و ممکن است در این راه، مشکلاتی پیش بیاید.

شهریاری ادامه داد: رئیس جمهور به عنوان راس قوه مجریه کاملا موافق است پرستاران استخدام شوند. برای این کار به آنها هم قول داد، ولی زیر مجموعه دولت رعایت نکردند. مجلس همیشه آماده است مشکلات مردم و نظام سلامت را حل کند. تلاش عده ای از زیر دستان رئیس جمهور برای این

که نشان بدهند، مجلس مخالف است، پذیرفتنی نیست. دولت همین الان نیز می تواند با پیش بینی استخدام پرستاران در لایحه بودجه سال آینده، مشکل پرستاران را حل کند، همانطور که می توانست در کمیسیون تلفیق و صحن علنی رای موافق بدهند و نداد.

قانون بیمه همگانی در سال 73 تصویب شده ولی هنوز می بینیم در گوشه و کنار کشور بین 6 تا 8 میلیون نفر از ایرانی ها هنوز بیمه نیستند. در مجلس هفتم بیمه روستاییان تصویب شد، ولی هنوز به طور کامل اجرا نشده است. واقعیات موجود این را می گوید که طرح پزشک خانواده هنوز پیاده نشده، چون ما برای پزشک خانواده بودن، هنوز نیروی مجرب تربیت نکرده ایم. از طرفی، در برخی مراکز بهداشت و درمانی، این تعداد نیرو در اختیار ما نیست که در دسترس عموم مردم بگذاریم. به طور مثال در حوزه انتخابیه خودم، استان سیستان و بلوچستان و برخی استانهای محروم، بیش از 50 درصد مراکز،هنوز پزشک ندارند. به همین دلیل، خیلی از روستائیان ما، دفترچه ممکن است داشته باشند، ولی راضی نیستند.
وی که در گفتگو با خبرآنلاین سخن می گفت، ادامه داد: از طرفی، پس از هدفمند سازی یارانه ها، پیش بینی می شود بیماران به موقع نتوانند برای درمان خود به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند، چون توانایی مالی شان کاهش یاید. طبیعی است این مشکلات برای مردم دارای عوارض غیر قابل جبران و برگشت ناپذیر باشد. این که می گوییم طرح پزشک خانواده، تمام افراد باید دارای پرونده بهداشتی باشند تا پزشک بتواند با اولین مراجعه، تابلوی بیماری اکنون و قبلی وی را تشخیص دهد، بعد در صورت نیاز، ارجاع به مراکز دیگر بدهد، یا آزمایشهای مورد نیاز را انجام دهد. همین الان بیماران برای ارجاع به آزمایشگاه یا بیمارستان، مشکل دارند، چون پزشک متخصص در برخی از نقاط کم داریم و از سوی دیگر هدفمندی یارانه ها به سطح زندگی مردم تاثیر می گذارد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha