سه‌شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۴
کد خبر: 219838

مدیرکل محیط زیست استان خوزستان گفت: کمبود اکسیژن عامل مرگ ماهی های تالاب هورالعظیم است.

کمبود اکسیژن عامل مرگ ماهی های تالاب هورالعظیم

سلامت نیوز:مدیرکل محیط زیست استان خوزستان گفت: کمبود اکسیژن عامل مرگ ماهی های تالاب هورالعظیم است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خانه ملت،احمدرضا لاهیجان زاده  با اشاره به وضعیت کنونی تالاب هورالعظیم افزود: در حال حاضر مساحت تالاب 127 هزار هکتار است که تنها 100 هزار هکتار از آن قابلیت آبگیری دارد .

وی ادامه داد: میزان آبگیری هورالعظیم 80 درصد و این موضوع جزء  طبیعت تالاب است که در فصل تابستان میزان تبخیر آن زیاد است و با توجه به اینکه امسال نیز گرمای شدید و بی سابقه ای در استان خوزستان داریم همین عامل باعث کم شدن سطح آب تالاب شده است.


مدیرکل محیط زیست استان خوزستان افزود: گرمای شدید استان خوزستان باعث شده که عرصه ای از تالاب عقب نشینی کرده و رودخانه کرخه نیز به بهترین منبع تزریق آب به تالاب بوده است در فصل با کاهش چشم گیر آب مواجه شود و حوزه سرریز تالاب هورالعظیم را تحت الشعاع قرار دهد.
لاهیجان زاده با اشاره به مرگ ماهی های تالاب تصریح کرد: به دلیل کاهش شدید آب در تالاب و میزان کمبود اکسیژن در سطح آن این عامل باعث مرگ و میر ماهی ها شده است.


وی با اشاره به آمار ضد و نقیض برخی سایت ها در خصوص تلفات ماهی ها گفت: برخی از سایت ها آمار ضد و نقیض و بالایی نسبت به تلفات ماهی ها گزارش کرده اند که این موضوع را تکذیب می کنم چرا که از نزدیک تالاب را مورد بازدید قرار داده ام و تعداد تلفات ماهی ها به میزانی که سایت ها گزارش کرده اند نیست.
مدیرکل محیط زیست استان خوزستان افزود: در جلسه ای که با عوامل مدیریت بحران و استانداری خوزستان داشته ایم مقرر شد که آبفای استان خوزستان با رها سازی دو موج آب از سد کرخه در تالاب هورالعظیم باعث ایجاد اکسیژن و چرخش آب در تالاب شود تا از مرگ ماهی ها جلوگیری به عمل آید.


لاهیجان زاده با اشاره به اینکه برخی از افراد بر این باورند که پساب نیشکر باعث مرگ ماهی ها شده است ادامه داد: متاسفانه برخی از افراد بر این باورند که پساب نیشکر در محدوده تالاب هورالعظیم باعث مرگ ماهیها شده است که این موضوع را تکذیب می کنم زیرا دشت های نیشکر در محدوده پایین دست تالاب هورالعظیم است و در محدوده دشت آزادگان قرار دارد و هیچ ربطی به تالاب هور العظیم ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha