سه‌شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۰
کد خبر: 219843

ناخن های زرد اغلب با عفونت قارچی و همچنین عملکرد نادرست کبد پیوند خورده اند. اگر ناخن ها زرد و شکننده یا ضعیف هستند، این شرایط می تواند نشان دهنده ابتلا به بیماری هایی مانند سوریازیس، دیابت، یا بیماری های ریوی (به عنوان مثال، برونشیت مزمن) یا تیروئید باشد.

وقتی ناخن خبر از بیماری می‌دهد!

سلامت نیوز: ناخن های زرد اغلب با عفونت قارچی و همچنین عملکرد نادرست کبد پیوند خورده اند. اگر ناخن ها زرد و شکننده یا ضعیف هستند، این شرایط می تواند نشان دهنده ابتلا به بیماری هایی مانند سوریازیس، دیابت، یا بیماری های ریوی (به عنوان مثال، برونشیت مزمن) یا تیروئید باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصر ایران، درمانگران سنتی، و حتی پزشکان با سابقه با نگاه به بیمار سرنخ هایی از وضعیت و کیفیت سلامت وی کسب می کنند. در پزشکی سنتی چینی، افراد روند مشاهده، بوییدن، گوش دادن، و لمس کردن را برای بررسی کیفیت سلامت فرا می گیرند.

به گزارش "ایزی هلث آپشنز"، بدن شما نشانه های پنهان بسیاری را ارائه می کند و نکته مهم این است که بدانید به کجا نگاه کنید، به دنبال چه چیزی باشید و نشانه هایی که مشاهده می کنید به چه معنا هستند.

به دلیل این که ناخن های دست رشدی سریع و مداوم دارند، یکی از شاخص های خوب برای بررسی شرایط سلامت هستند. باور داشته باشید یا خیر، شما می توانید نشانه های اولیه نارسایی اندامی را از روی ناخن ها پیش از آن که احساس علائم شما را راهی مطب پزشک سازد، متوجه شوید. رنگ و کیفیت ناخن بازتاب دهنده موضوعات مختلفی هستند و از این رو باید به آنها توجه داشته باشید.

نشانه های رنگ ناخن

ناخن های رنگ پریده و به ویژه ناخن ها (و پوست) بسیار رنگ پریده می توانند نشانه هایی از کم خونی (سطح پایین آهن خون)، کمبود مواد مغذی (تمام منابع ویتامین ها)، نارسایی احتقانی قلب و بیماری کبد باشند.

ناخن های سفید با نشانگرهای اضافی به موضوعات مختلفی اشاره دارند. رنگ سفید به همراه لبه های تیره‌تر می تواند نشانه ای از هپاتیت باشد. رنگ سفید به همراه قسمت باریک صورتی در پایین (به نام ناخن تری شناخته می شود) می تواند نشان دهنده بیماری کبد، نارسایی احتقانی قلب، نارسایی کلیه یا دیابت باشد.

ناخن های زرد اغلب با عفونت قارچی و همچنین عملکرد نادرست کبد پیوند خورده اند. اگر ناخن ها زرد و شکننده یا ضعیف هستند، این شرایط می تواند نشان دهنده ابتلا به بیماری هایی مانند سوریازیس، دیابت، یا بیماری های ریوی (به عنوان مثال، برونشیت مزمن) یا تیروئید باشد. هشدار: سیگار کشیدن نیز می تواند موجب زرد شدن ناخن ها شود.

ناخن های آبی، مانند لب های آبی، می توانند نشان دهنده سرمای بیش از اندازه یا کمبود اکسیژن باشند. اگر احساس سرما نمی کنید، رنگ آبی ناخن ها می تواند نشان دهنده مشکلات تنفسی مانند بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) و آمفیزم باشد.

لکه های سفید روی ناخن های دست اغلب نشان دهنده کمبود روی هستند. حتی با دنبال کردن یک رژیم غذایی خوب، اگر با لکه های سفید روی ناخن های خود مواجه شده اید ممکن است به مصرف مکمل روی برای دریافت میزان کافی از این ماده معدنی نیاز داشته باشید. با این وجود، کمبود روی می تواند به واسطه مسائل دیگر نیز شکل گرفته باشد و از این رو، مراجعه به پزشک گزینه ای خوب است. پیش از مراجعه به پزشک مدتی صبر کنید زیرا لکه های سفید روی ناخن های دست ممکن است در نتیجه یک آسیب جسمانی نیز شکل گرفته باشند، که پس از مدتی از بین بروند.

ناخن های سیاه یا خطوط تیره زیر ناخن ها می توانند نشانه ای از یک سرطان پوست خطرناک، مانند ملانومای کشنده باشند. اگر با رگه های سیاه یا رشد دردناک ناخن ها مواجه شده اید، در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کنید.

نشانه های کیفیت ناخن

ناخن هایی که دارای سطحی ناهموار یا حفره‌دار هستند می توانند نشانه ای از ابتلا به سوریازیس یا مراحل اولیه اختلالات خودایمنی، مانند آرتریت روماتوئید و اختلالات بافت همبند، مانند سندرم رایتر، باشند.

ناخن های شکسته یا چاک خورده اغلب با نشانه های اختلالات تیروئید، به ویژه کم کاری تیروئید، پیوند خورده اند. این شرایط می تواند نشانه ای از کمبود ویتامین، به ویژه ویتامین های A، C و B (بیوتین) باشد. همچنین، عفونت قارچی می تواند دلیل شکستگی یا شکنندگی ناخن های دست باشد، اگر با زردی رنگ آنها همراهی می شود.

ناخن قرمز پف کرده به واسطه التهاب در اطراف لبه های ناخن، به ویژه در پایه، شکل می گیرد. این شرایط می تواند به واسطه جراحت، عفونت یا بیماری های بافت همبند، مانند لوپوس، شکل گرفته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha