سه‌شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۰
کد خبر: 219845

در حالی که سیل درخواست های جراحی به منظور جوان‌سازی و زیبایی، روز به روز بالاتر می رود، این روزها برداشتن خط اخم بین ابرو و ایجاد چال گونه هم به فهرست این درخواست ها اضافه شده است، اما فوق تخصص های جراحی پلاستیک در گفتگو با سلامت آنلاین تاکید دارند که هر کدام از این روش‌های عجیب و غریب برای زیباسازی چهره، ممکن است عوارض متعددی را هم ایجاد کند.

برداشتن «خط اخم» و ایجاد «چال گونه»: دو جراحی پرعارضه

سلامت نیوز: در حالی که سیل درخواست های جراحی به منظور جوان‌سازی و زیبایی، روز به روز بالاتر می رود، این روزها برداشتن خط اخم بین ابرو و ایجاد چال گونه هم به فهرست این درخواست ها اضافه شده است، اما فوق تخصص های جراحی پلاستیک در گفتگو با سلامت آنلاین تاکید دارند که هر کدام از این روش‌های عجیب و غریب برای زیباسازی چهره، ممکن است عوارض متعددی را هم ایجاد کند.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر عبدالجلیل کلانتر هرمزی، فوق تخصص جراحی پلاستیک در گفتگو با سلامت آنلاین درباره عمل جراحی برداشتن خط اخم توضیح داد: افرادی که درخواست برداشتن خط اخم می‌کنند معمولا در رده سنی ۲۰ تا ۶۰ سال هستند که بسته به میزان و عمق خطوط ایجاد شده، همچنین سن افراد، روش از بین بردن این خطوط  در آن‌ها تعیین می‌شود.

وی به روش‌های جراحی اشاره کرد و توضیح داد: جراحی خط اخم زمانی صورت می‌گیرد که خطوط ایجاد شده چه در حال حرکت و چه در حالت استراحت ثابت باشد که در این وضعیت، از دو روش باز و آندوسکوپی برای از بین بردن این خطوط استفاده می‌شود.

این فوق تخصص جراحی پلاستیک تصریح کرد: روش باز جراحی یک روش قدیمی است، در این روش فرق را شکاف داده و پوست را می‌کشند و عضله اخم را بر می‌دارند اما استفاده از این روش امروزه کاربرد چندانی ندارد.

کلانتر هرمزی تاکید کرد: اگر عمل جراحی برداشتن خط اخم توسط افراد غیرمتخصص انجام شود و یا از بوتاکس تقلبی استفاده کنند، امکان دارد عوارض جدی روی پوست و حتی سلامت کلی افراد داشته باشد.

وی آندوسکوپی را روش مطلوبی برای برداشتن خط اخم نسبت به روش باز دانست و افزود: با استفاده از سه تا چهار شکاف دو سانتیمتری همه پیشانی را می‌توان کشید و خط اخم را از بین برد. در این روش طول شکاف ایجاد شده کم و عوارض آن نیز کم‌تر از روش یاد شده است، اگر چه امکان عود مجدد آن بعد از پنج الی شش سال وجود دارد، اما صد در صد نیست و ممکن است مدت زمان بیشتری ماندگاری داشته باشد، اما برگشت مجدد جزء معایب این روش محسوب می‌شود.

همچنین کلانتر هرمزی با اشاره به عوارض عمل جراحی ایجاد چال روی گونه هم یادآور شد: به دلیل عروق وعصبی که در نواحی گونه وجود دارد، امکان ایجاد عارضه در  این عمل جراحی زیاد است، علاوه بر آن در صورتی که فردی پشیمان شود، قابل برگشت به حالت قبل نخواهد بود، بنابراین عمل جراحی چال گونه به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

چهار میلیون ناقابل برای ایجاد یک چال روی گونه

همچنین دکتر حمیدرضا فتحی فوق تخصص جراحی پلاستیک نیز در این باره به سلامت آنلاین توضیح داد: برای برداشتن خط اخم در سنین زیر ۴۰ سال بهتر است از بوتاکس استفاده شود و یا از روش دیگر تزریق پرکننده، که این پرکننده ممکن است ساخته یا از چربی خود فرد گرفته شده باشد.

وی  تصریح کرد: قیمت بوتاکس اصل بسته به نوع آن از ۳۸۰ تا ۶۰۰ هزار تومان است بنابراین اگر جایی تزریق بوتاکس با ۱۰۰ هزار تومان را تبلیغ می‌کنند واضح است که این نوع بوتاکس تقلبی است که می تواند عوارض جدی برای فرد به همراه داشته باشد. یعنی استفاده از بوتاکس تقلبی برای برداشتن خط اخم می تواند فرد را دچار عوارض جدی کند.

فتحی افزود: استفاده از روش جراحی به روش آندوسکوپی برای از بین بردن خط اخم در افراد بالاتر از ۴۰ سال مناسب‌‍ تر است، جراحی برای افراد زیر 40 سال به این دلیل که پوست هنوز افتادگی کامل در آن به وجود نیامده است در دراز مدت اثرگذاری خوبی نخواهد داشت، علاوه بر آن ایجاد چسبندگی می‌کند و قابل برگشت نیز نخواهد بود.

این فوق تخصص جراحی پلاستیک همچنین گفت: برخی از افراد درخواست ایجاد چال بر گونه خود را دارند، ایجاد چال گاهی با بخیه و گاهی هم بدون بخیه انجام می‌شود، برای ایجاد این فرو رفتگی در سطح گونه مقداری از چربی برداشته می‌شود.

وی اظهار داشت: معمولا در رده سنی ۲۵ تا ۳۰ سال درخواست ایجاد چال گونه می‌کنند، این کار اگرچه یک تکنیک ساده است و کار چندان دشواری نیست، اما اگر توسط افراد ماهر و متخصص صورت نگیرد به دلیل رد شدن عصب صورت و عروق در این ناحیه امکان فلج شدن عصب و عدم قرینگی وجود دارد.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران عنوان کرد: هزینه عمل جراحی چال گونه بسته به نوع کار آن بین دو و نیم تا چهار میلیون تومان است، این روش زیبایی، بیشتر در کشورهای شرقی کاربرد دارد، اما در کشورهای اروپایی چندان استقبالی از آن نمی‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha