سه‌شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۷
کد خبر: 219854

کمبود پرستار بهانه ای شده که وزارت بهداشت از روش های غیر علمی نسبت به جذب نیروی پرستاری اقدام کند این در حالی است که کمبود یا مازاد نیروی پرستاری در کشور به طور شفاف مورد بررسی قرار نگرفته و نمی توان به بهانه کمبود طرح هایی اجرا کرد که به حرفه پرستاری آسیب بزند.

تحلیلی بر مناقشه کمبود یا مازاد نیروی پرستاری

سلامت نیوز: کمبود پرستار بهانه ای شده که وزارت بهداشت از روش های غیر علمی نسبت به جذب نیروی پرستاری اقدام کند این در حالی است که کمبود یا مازاد نیروی پرستاری در کشور به طور شفاف مورد بررسی قرار نگرفته و نمی توان به بهانه کمبود طرح هایی اجرا کرد که به حرفه پرستاری آسیب بزند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سازمان نظام پرستاری ، وضعیت نیروی پرستاری دارای سه مولفه است که برآیند آنها نشان دهنده کمبود، تعادل یا مازاد نیروست.
 

 مولفه اول:  وضعیت نیروی پرستاری شاغل بکار است. استاندارد کشوری تعداد پرستار به تخت، یک و هشت دهم پرستار به ازای هر تخت است. براساس آمار رسمی در حال حاضر کمتر از هشت دهم پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی مشغول به کار هستند. این نشان دهنده کمبود پرستار مشغول به کار به میزان حداقل صدهزار نفر در بخش دولتی و چهل هزار نفر در بخش خصوصی است. این کمبود مورد تایید همه نهادهای دولتی و غیر دولتی پرستاری است.

 

مولفه دوم: ظرفیت استخدامی بیمارستانها و مراکز مرتبط است. طبق قوانین موضوعه به ازای هر پرستار بازنشسته، مجوز استخدام یک پرستار وجود دارد. بنابراین سالانه امکان استخدام حدود پنج تا شش هزار نفر وجود دارد. آمار رسمی تعداد استخدامی دولتی در چهار سال گذشته هم حدود هفده هزار نفر استخدام پیمانی است که مبین کمتر از این ظرفیت است.

 اگر به آمار رسمی افزایش بیست و یک هزار تخت بیمارستانی در چهار گذشته توجه کنیم، نیروی پرستاری مورد نیاز برای همین تخت ها حدود سی و هفت هزار نفر می باشد که مشخص می شود به هیچ وجه حتی با توسعه تخت ها،  ظرفیت استخدام پرستاری بطور متناسب ایجاد نشده است.

گرچه برخی آمار رسمی از جذب حدود چهل هزار پرستار در چهار سال گذشته ارایه شده اما عمده این جذب ها در قالب طرح نیروی انسانی، جایگزین زایمان، کار دانشجویی و نهایتا بکارگیری شرکتی است که هیچکدام مشمول ظرفیت استخدامی پرستاری نیستند. در مورد ظرفیت استخدامی بخش خصوصی آمار دقیقی در دست نیست اما با استناد به تعداد بازنشسته و برخی توسعه ها احتمالا از حد دو هزار نفر در سال فراتر نباشد.
 

مولفه سوم: تعداد نیروی پرستاری آماده به کار است. در چهار سال گذشته حدود سی و پنج هزار کارشناس پرستاری فارغ  التحصیل شده اند. در همین مدت حدود بیست و چهار هزار نفر کارشناس پرستاری طرح خود را به پایان رسانده و آماده استخدام شده اند. اگر تعداد شانزده هزار نفری که در دوسال اخیر فارع التحصیل شده و هنوز طرح خود را می گذرانند از جمع نیروهای آماده استخدام خارج کنیم، جمع جبری این اعداد ما را به عدد چهل و سه هزار نیروی کارشناس پرستاری آماده به کار شده در چهار سال اخیر می رساند. حتما تعداد دیگری از پرستاران دانش آموخته قبل از چهارسال پیش هم وجود دارند که فرصت اشتغال پیدا نکرده و همچنان آماده استخدام هستند.

در مجموع با کم کردن آمار پرستاران استخدام شده در بخش دولتی به استناد آمار رسمی و برآورد استخدام بخش خصوصی دوره چهارسال گذشته، در حال حاضر حداقل هجده هزار نیروی کارشناسی پرستاری آماده به استخدام در کشور وجود دارد. اگر آمار احتمالی پرستاران آماده بکار قبل از چهارسال اخیر را نصف این میزان هم فرض کنیم آمار کلی پرستاران آماده به کار حداقل بیست و هفت هزار نفر برآورد می شود.

 با استناد به نتایج تحلیل سه مولفه وضعیت نیروی کار پرستاری که در بالا به آن اشاره شد، مشخص می شود در حال حاضر مشکلات و نقایص مربوط به نیروی کار پرستاری شامل موارد زیر هستند:

 کمبود استخدام پرستار: از علل آن قدیمی بودن چارت پرستاری بیمارستان ها و عدم همخوانی آن با توسعه بخش ها و توسعه مسوولیتهای پرستاری است. همچنین اگر بنای بر استخدام یک پرستار به ازای هر یک پرستار بازنشسته باشد، مشکل کمبود پرستار شاغل تا ثریا ادامه یافته و روز به روز شدید تر می شود.به نظر می رسد برای حل این معضل نیاز به مجوز هیات دولت برای استخدام سه تاچهار پرستاربه ازای هر پرستار بازنشسته باشد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha