اگزما، شایع‌ترین بیماری پوستی است که باعث مراجعه به متخصص پوست می‌شود.

شایع‌ترین بیماری پوستی را بشناسید

سلامت نیوز: اگزما، شایع‌ترین بیماری پوستی است که باعث مراجعه به متخصص پوست می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز،  دکتر سید مسعود داوودی، متخصص پوست در گفتگو با برنامه «فراسو» شبکه رادیویی سلامت، اگزما را شایع‌ترین بیماری پوستی دانست که باعث مراجعه به متخصص پوست می‌شود، و گفت: از هر سه مورد مراجعه به متخصص پوست، یک مورد آن به علت اگزماست. یعنی حدود 30 درصد، اگزما بیماری خطرناکی نیست، اما به علت خارش‌های زیاد و مکرر ممکن است روی زندگی عادی فرد روی خواب و فعالیت روزانه او تاثیر بگذارد. اگزما یکی از انواع التهاب‌های پوستی است.
وی با بیان اینکه التهاب پوستی همراه با قرمزی و تورم است. ضایعات به صورت لکه‌های قرمز رنگ دیده می‌شود، افزود: ممکن است در شروع بیماری، ضایعات آبدار ریز یا درشت مشاهده شوند. با پیشرفت بیماری به مرور، خشکی پوست مشاهده می‌شود. خشک شدن پوست نمای چرمی شکل به پوست می‌دهد. در تمام مراحل اگزما، خارش دیده می‌شود. خاراندن ضایعات باعث اضافه شدن عفونت به ضایعه می‌شود. ممکن است شکل ظاهری پوست در همه افراد مبتلا یکسان نباشد و این مسأله تشخیص اگزما را از سایر بیماری‌های پوستی مشکل می‌کند.
این متخصص پوست با بیان اینکه اگر علت اگزما مشخص شود و از عاملی که باعث اگزما شده پرهیز شود،‌ درمان قطعی است، در غیر این صورت خیر، ادامه داد: التهاب یک علت دارد. علت می‌تواند بیرونی باشد یا می‌تواند درونی باشد. شایع‌ترین علت اگزما، علت بیرونی است. از علت‌های درونی می‌توان به خوردن انواع غذاها اشاره کرد که البته این موضوع در افراد مختلف فرق می‌کند.
وی در پاسخ به این پرسش که شایع‌ترین علت اگزما چیست؟، گفت: اگزمای تماسی است که پوست با بعضی عوامل تماس دارد. بعضی از این عوامل ذاتا تحریک کننده هستند مثل انواع اسیدها، بازها، شوینده‌ها و سفیدکننده‌ها که در خانه مورد استفاده قرار می‌گیرند و بعضی حلال‌های شیمیایی که در پالایشگاه‌ها و کارخانه‌ها کاربرد دارند. بعضی مواد بر اثر تماس به شکل آلرژی باعث اگزما می‌شوند. مثلا حساسیت به بدلیجات در افراد مستعد آلرژی اگزما ایجاد می‌کند.
داوودی در ادامه تاکید کرد: افرادی که حساسیت دارند معمولا پوستشان خشک است در پاییز و زمستان به علت استفاده از لوازم گرم کننده درخانه و محل کار،‌هوا فوق العاده خشک می‌شود. با افزایش سن، پوست خشک و ترک‌هایی در پوست ایجاد می‌شود که با چشم دیده نمی‌شوند. این ترک‌ها راه نفوذی می‌شود برای ورود مواد حساسیت‌زا به پوست.
وی ادامه داد: افرادی که مشکل دارند باید از شوینده‌های ملایم استفاده کنند و بعد از استحمام هم از مرطوب‌کننده‌های پوست بهره ببرند. این افراد می‌توانند از شامپوهای مخصوص پوست خشک و اگزمایی البته با نظر پزشک معالج خود استفاده کنند. البته ادامه استفاده از چنین شامپوهایی برای این افراد منعی ندارد.
این متخصص پوست با اشاره به اینکه افرادی که آلرژی پوستی دارند و بنا به عللی مجبورند به موادی که به آنها حساسند دست بــزنند ، هنگام کار کردن حتما از دستکش استفاده کنند، گفت: البته بعضی افراد به دستکش جراحی هم حساسیت دارند که در این صورت باید زیر آن یک دستکش نخی بپوشند. مراقب باشند به زیر دستکش نفوذ نکند و دستکش از زیر خیس نشود که در این صورت بدون دستکش کار کردن بهتر است.
وی با تاکید بر اینکه افرادی که آلرژی پوستی دارند و نمی‌توانند به هر دلیلی از دستکش استفاده کنند، می‌توانند بلافاصله بعد از استفاده از مواد، از چرب کننده‌ها یا مرطوب‌کننده‌ها استفاده کنند، ادامه داد: البته همیشه سفارش ما به این افراد استفاده از دستکش است و اگر نمی‌توانند، بلافاصله بعد از کار با مواد، دست‌ها را شسته و خشک کنند و وقتی پوست نمناک است از مرطوب‌کننده استفاده کنند.
این متخصص پوست در پایان اظهارداشت: در داروخانه‌ها کرم‌های محافظ موجود است که شبیه دستکش نامرئی است و تا حدودی نفوذ مواد حساسیت‌زا به داخل پوست را به تاخیر می‌اندازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha