چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۶
کد خبر: 219912

متاسفانه برخی والدین گمان نمی‌کنند کودکان حتی بچه‌های زیر یک‌سال نیز دچار گرمازدگی می‌شوند و لازم است حتما آب بدن آنها نیز به اندازه کافی تأمین شود.

مراقبت های تابستانه از کودکان

سلامت نیوز:در فصول گرم سال گاهی هنگام عبور و مرور در خیابان نوزادانی را می‌بینم که به شکل نامناسبی در آغوش پدر یا مادر خود جای گرفته‌اند. این مشاهده باعث کلید خوردن مکرر این سوال در ذهنم می‌شود که والدین این نوزاد تا چه اندازه درباره نحوه نگهداری و مراقبت یک نوزاد در شرایط مختلف از جمله در برابر نور آفتاب مطلع هستند؟ آیا می‌دانند حتی نوزادان نیز می‌توانند گرمازده شوند و به گفته متخصصان، گرما‌زدگی در کنار اسهال یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌های کودکان است.

به گزارش سلامت نیوز، جام جم نوشت: دکتر عباس مومن‌زاده، متخصص اطفال و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خطاب به این والدین می‌گوید: این افراد لازم است توجه داشته باشند پوست نوزاد بسیار نرم و لطیف است و در برابر گرما یا سرمای زیاد، مقاومت لازم را ندارد.حتما هنگام حضور در معابر عمومی و حتی در خودرو مراقب باشند کودک در معرض آفتاب شدید نباشد. مسلما این مراقبت‌ها هنگام سفر، حضور در پارک یا ساحل دریا باید شدیدتر باشد.

 

وی اسهال، گرمازدگی و سرماخوردگی را که شایع‌ترین دلایل مراجعه کودکان به متخصصان اطفال در فصل تابستان عنوان می‌کند و به جام‌جم می‌گوید: متاسفانه برخی والدین گمان نمی‌کنند کودکان حتی بچه‌های زیر یک‌سال نیز دچار گرمازدگی می‌شوند و لازم است حتما آب بدن آنها نیز به اندازه کافی تأمین شود. حضور بدون پوشش مناسب بچه‌ها در محافل عمومی، پوشاندن لباس بیش از حد لازم به نوزاد به منظور مراقبت از او در برابر سرمای کولر و در نتیجه افزایش دمای بدن کودک در گرمازدگی آنها موثر است.

 

این فوق‌تخصص بیماری عفونی اطفال تأکید می‌کند: در صورت مشاهده بی‌قراری‌های مکرر، بی‌میلی نسبت به مصرف شیر، بی‌حالی و کاهش حجم ادرار کودک به پزشک مراجعه کنید. چرا که موارد مذکور شایع‌ترین حالت‌های گرمازدگی است و در صورت بی‌توجهی می‌تواند نه تنها باعث ابتلای کودک به اسهال شود، بلکه امکان تشنج و بروز مشکلات کلیوی نیز وجود دارد.

 

جوشاندن آب معدنی ممنوع

 

کم‌آبی در نوزادان علاوه بر آن که خطر ابتلا به اسهال را در کودک افزایش می‌دهد، باعث کاهش میل نوزاد به مصرف شیر هم می‌شود.

 

دکتر مومن‌زاده، آب جوشیده خنک‌شده را بهترین جبران‌کننده کم‌آبی نوزادان و کودکان عنوان می‌کند و در پاسخ به پرسش تعدادی از مراجعان درباره جوشاندن آب معدنی می‌گوید: خانواده‌ها توجه داشته باشند به هیچ عنوان نباید آب معدنی را بجوشانند؛ چرا که نیترات موجود در آن بر اثر حرارت می‌تواند ماده سمی سرطان زایی تولید کند. بنابراین جوشاندن آب معمولی به مدت پنج تا شش دقیقه کافی است.

 

وی خاطرنشان می‌کند: برای ترغیب کودکان به مصرف بیشتر آب در روزهای گرم سال بهتر است طعم آب را با چند قطره لیمو چاشنی دار کنید تا کودک تمایل بیشتری برای مصرف پیدا کند. همان‌گونه بزرگسالان باید در این روزها بیشتر از هشت لیوان آب مصرف کنند، مصرف آب به میزان کافی درباره کودکان نیز صدق می‌کند.

 

ایزوله کردن کودکان دربرابر اسهال

 

دکتر مومن‌زاده در ادامه اظهارات خود اسهال را یکی دیگر از دلایل کم‌آبی کودکان عنوان می‌کند و با تأکید بر روش‌های ایزوله‌کردن کودکان در برابر اسهال می‌گوید: همان‌گونه که اشاره شد پیشگیری از گرمازدگی کودکان و تأمین آب بدن آنها به اندازه کافی یکی از راه‌های پیشگیری ابتلا به اسهال است.

 

وی ادامه می‌دهد: والدین با استفاده از روش‌های بسیار ساده می‌توانند مانع حضور باکتری شیگلوز به بدن کودک و ابتلای او به اسهال خونی شوند. یکی از راه‌های انتقال این باکتری که حامل صد نوع بیماری است، دست‌های آلوده است. دست‌ها یکی ازمنابع مهم انتقال بیماری‌ها به هر انسانی هستند؛ بنابراین شست‌وشوی مرتب آنها با آب و صابون بسیار مهم است. به همین دلیل والدین باید نسبت به رعایت اصول بهداشتی دست‌های کودکان، توجه ویژه‌ای داشته باشند.

 

این فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی اطفال خاطرنشان می‌کند: متاسفانه سهل‌انگاری برخی والدین در توجه و آموزش مکرر شست‌وشوی دست‌ها توسط کودکان باعث شده برخی از آنها حتی بعد از خروج از سرویس بهداشتی، دست‌های خود را نشویند و همین باعث ابتلای آنها به اسهال می‌شود.

 

دکتر مومن‌زاده خاطرنشان می‌کند: متاسفانه فرهنگ غلطی میان ما ایرانی‌ها رواج دارد و آن هم دست زدن به لب نوازد هنگام نوازش و ابراز محبت اوست. در حالی که همین کار می‌تواند باعث انتقال باکتری شیگلوز به کودک و در نتیجه ابتلا به اسهال شود.

 

وی استفاده از دستکش یکبار مصرف به مدت طولانی توسط برخی تولیدکنندگان موادغذایی را در انتقال بیماری‌ها موثر می‌داند و می‌گوید: یکی از مواردی که این روزها بسیار شاهد آن هستیم، انتقال آلودگی و بیماری کودکان بر اثر مصرف گوشت چرخکرده به شکل کباب‌های نیم‌پز است. متاسفانه بارها شاهد بوده‌ایم یک دستگاه از زمان روشن شدن در آغاز روز تا خاموش شدن نهایی در آخر شب تنها یکبار شسته می‌شود. این کار یکی از دلایل آلوده شدن گوشت‌های چرخکرده و ابتلای کودکان به اسهال می‌شود.

 

دکتر مومن‌زاده خطاب به خانواده‌ها می‌گوید: به خوانندگان شما نیز توصیه می‌کنم همانند گذشته گوشت‌ها را در خانه چرخ کنند تا نسبت به سلامت گوشت مصرفی کودکان خود اطمینان بیشتری داشته باشند.

 

وی در ادامه اظهارات خود، لیوان‌های شیشه‌ای مورد استفاده در رستوران‌ها را نیز یکی دیگر از عوامل خطر عنوان می‌کند و می‌گوید: متاسفانه برخی رستوران‌ها اصول بهداشتی را هنگام شست وشوی ظروف بخوبی رعایت نمی‌کنند و این مساله یکی دیگر ازعوامل انتقال بیماری بخصوص توسط لیوان‌های شیشه‌ای محسوب می‌شود.

بنابراین توصیه ما استفاده از لیوان‌های یکبار مصرف است.

 

استفاده از آب چشمه ممنوع

 

به گفته متخصصان، استفاده از آب چاه و چشمه برای کودکان ممنوع است، چرا که ممکن است آب این نقاط حتی اگر فاقد عوامل بیماری‌زا هم باشند، املاح موجود در آن با بدن کودک سازگاری نداشته باشد و او را بیمار کند.

 

تغذیه در مبتلایان به کم‌آبی و اسهال

 

متخصصان مصرف دوغ حاوی نمک را برای جبران کم‌آبی بدن بسیار موثر می‌دانند. این نوشیدنی یکی از بهترین مواد قابل استفاده برای کودکان مبتلا به اسهال محسوب می‌شود. ماست، کته ماست، هویج، سیب زمینی و مرغ نیز شایع‌ترین خوراکی‌های مفید و قابل مصرف برای کنترل عوارض اسهال و استفراغ هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha