ذرات ریز معلق در هوا و گازهای سمی مانند منواكسید كربن و تركیبات ازت از طریق دستگاه تنفسی وارد بدن و به آن جذب می‌شوند بنابراین آلودگی هوا بر راه‌های هوایی و سیستم عصبی انسان تاثیر مستقیم می گذارد.

سلامت نیوز:رییس هیات مدیره جامعه پزشكان متخصص داخلی گفت: تداوم آلودگی هوا به تدریج بر عملكرد مغز اثر منفی می‌گذارد و كاهش درصد ضریب هوشی را در پی دارد.

دكتر ایرج خسرونیا در گفت وگو با  ایسنا، افزود: بیمار در هوای آلوده به تدریج دچار اختلال حواس می‌شود به طوری كه گاهی اوقات قادر به انجام كارهای ظریف نیست.


وی درباره تاثیر آلودگی هوا بر دستگاه تنفسی گفت: ذرات ریز معلق در هوا و گازهای سمی مانند منواكسید كربن و تركیبات ازت از طریق دستگاه تنفسی وارد بدن و به آن جذب می‌شوند بنابراین آلودگی هوا بر راه‌های هوایی و سیستم عصبی انسان تاثیر مستقیم می گذارد.

این متخصص داخلی اضافه كرد: افزایش بیش از حد این گازها و تركیبات آن روی مخاط نای و نایژه تاثیر منفی ‌می‌گذارد و سلولهای مخاطی را از بین می‌برد. در این شرایط فرد به عفونتهای مختلف دچار می‌شود.

خسرونیا با بیان اینكه آلودگی هوا بر مغز و اعصاب نیز اثر منفی می‌گذارد، گفت: ابتدا بیمار دچار بی حسی و ضعف عمومی می‌شود و در صورت تداوم آلودگی و افزایش مقدار گازهای سمی، بیهوش و در بیمارستان بستری می‌شود البته آلودگی هوا به سلامت مبتلایان به برونشیت، آمفیزم و اختلالات تنفسی اثر بیشتری می‌گذارد.

رییس هیات مدیره جامعه پزشكان متخصص داخلی درباره علایم تاثیر آلودگی هوا بر بدن اظهار كرد: بیمار به تدریج شروع به سرفه و در ادامه تنگی نفس پیدا می‌كند. افزایش ضربان قلب، تیره شدن رنگ زبان و به اصطلاح پرخون شدن چشمها از دیگر علایم تاثیر آلودگی بر بدن است. افراد مبتلا به این علایم، دچار ضعف عمومی می‌شوند بنابراین آنان را باید به مكانهای غیرآلوده منتقل كرد.

وی درزمینه اثرآلودگی هوا بر قلب انسان اظهار كرد: ضربان قلب به علت ناتوانی گلبول‌های قرمز برای اكسیژن رسانی، افزایش می‌یابد و افراد مبتلا به بیماریهای قلبی از این وضعیت بیشتر آسیب می‌بینند.

خسرونیا در پایان توصیه كرد: افراد از ورزش كردن در هوای آلوده خودداری كنند. كودكان و بیماران قلبی و ریوی نیز تا حد امكان از منزل خارج نشوند اما اشخاصی كه ناگزیر به خروج از خانه هستند از ماسكهای ضخیم استفاده كنند و تا حد امكان از فضای بسته محل كار خود خارج نشوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha