نشست خبری پویش حقیقت یاب انتخابات نظام پزشکی با حضور تنی چند از کاندیداهای انتخابات، پزشکان و فعالان صنفی جامعه پزشکی برگزار شد.

لزوم تشکیل کمیته حقیقت یاب و برگزاری مجدد انتخابات نظام پزشکی

سلامت نیوز: نشست خبری پویش حقیقت یاب انتخابات نظام پزشکی با حضور تنی چند از کاندیداهای انتخابات، پزشکان و فعالان صنفی جامعه پزشکی برگزار شد.
به گزارش سلامت نیوز، مدیر انتشارات تیمورزاده در این نشست گفت: مقایسه این انتخابات با سال ۹۱، پوشاندن صورت مسئله است، ما انتظار داشتیم امسال حدود ۹ هزار نفر در این انتخابات شرکت می‌کردند.


فرهاد تیمورزاده پزشک عمومی و مدیر انتشارات تیمورزاده با انتقاد از انتخابات نظام پزشکی تصریح کرد: به اعتقاد بنده بخش زیادی از واقعیت بیان شد و بخش دیگری از آن باقی ماند که این موضوع فریب افکار عمومی خواهد بود.


وی توضیح داد: بسیار شنیدیم که مشارکت در این انتخابات نسبت به دوره قبل از افزایش قابل توجهی برخوردار بوده است اما باید بدانیم در سال 83 حدود 5 هزار پزشک و در سال 87 6 هزار پزشک در آن شرکت کردند و استناد کردن تعداد شرکت‌کنندگان به سال 91 صحیح نیست.


تیمورزاده گفت: مقایسه این انتخابات با سال 91 که ردصلاحیت‌های گسترده‌ای در آن صورت گرفت، پوشاندن صورت مسئله است. ما انتظار داشتیم امسال حدود 9 هزار نفر در این انتخابات شرکت می‌کردند. اما دیدیم که مسئولان در خصوص برگزاری انتخابات آدرس غلط دادند و گفتند نیازی به حضور افراد برای رأی‌ دادن بر سر صندوق‌ها نیست و اساساً قرار نبود انتخابات حضوری برگزار شود.
وی تصریح کرد:‌ آنچه قرار نبود برگزار شود حالا به عنوان اساس انتخابات مطرح می‌شود و حق رأی بسیاری از پزشکان با این شیوه از بین رفت و از نگاه جامعه پزشکی، سازمان نظام پزشکی مشروعیت و مقبولیت خود را از دست داده است.


مسئولان از ایجاد اختلال در سامانه رأی‌گیری با خبر بودند
دیگر کاندیدای هفتمین دوره انتخابات نظام پزشکی گفت: مستندات و مصاحبه‌هایی وجود دارد که از مطلع بودن مسئولان وزارت بهداشت از اختلال در سامانه رأی‌گیری الکترونیک خبر می‌دهد و اکنون این افراد باید پاسخگوی این موضوع باشند.


بابک خطی پزشک کودکان و کاندیدای هفتمین دوره انتخابات نظام پزشکی اظهار داشت: صحبت‌های بسیاری از طرف مسئولان وزارت بهداشت مبنی بر بالا بردن عدالت و مشارکت تعداد زیادی از پزشکان در این انتخابات مطرح شده و همچنین وعده‌های زیادی از طرف مجریان انتخابات داده شده بود.


وی افزود: قبل از برگزاری انتخابات مسئول فنی اجرای انتخابات از تعابیر محکم و مؤکدی در خصوص رمزگذاری و عدم احتمال هک شدن سامانه رأی‌گیری الکترونیک مطرح و اعلام کرد که حدود 210 هزار نفر از پزشکان در این انتخابات شرکت خواهند کرد. اما به دلایل مختلفی رأی‌گیری الکترونیکی انتخابات لغو شد.
خطی تصریح کرد: لغو رأی‌گیری الکترونیک زمانی صورت گرفت که تعداد زیادی از کاربران در سامانه ثبت‌نام کرده بودند اما زمانی که می‌خواستند رأی خود را اعلام کنند با پیغام مشکل در رأی‌گیری مواجه شدند و به آنها اعلام شد تا رأی‌گیری خود را به ساعات بعدی موکول کنند.


وی افزود: تلقی ما این است که حق این پزشکان پایمال شده و سیستم اجرایی انتخابات باید پاسخگوی این موضوع باشد.


این کاندیدای هفتمین دوره انتخابات نظام پزشکی گفت: عده‌ای می‌گفتند اگر اینترنت کل دنیا قطع شود اختلالی در سیستم رأی‌گیری به وجود نمی‌آید اما اکنون این اختلال به وجود آمده و مشروعیت انتخابات زیر سؤال رفته است. آیا این نظام پزشکی می‌تواند از حقوق پزشکان و افراد جامعه دفاع کند. متولی برگزاری این انتخابات وزارت بهداشتی است که برای سلامت 80 میلیون نفر ایرانی برنامه‌ریزی می‌کند؛ اکنون این سؤال ایجاد شده که چرا این اتفاق رخ داد و چگونه می‌خواهند حقوق این صنف را برگردانند.


خطی گفت: مستندات و مصاحبه‌هایی وجود دارد که از مطلع بودن مسئولان وزارت بهداشت از اختلال در سامانه رأی‌گیری الکترونیک خبر می‌دهد و اکنون این افراد باید پاسخگوی این موضوع باشند.


این کاندیدای هفتمین دوره انتخابات نظام پزشکی در پایان گفت: این انتخابات مانند ترازویی بود که تمام جامعه پزشکی در آن قرار گرفت و باید به نحوه اجرای آن به صورت شفاف پاسخگو باشد.

لزوم تشکیل کمیته حقیقت‌یاب
متخصص جراحی و کاندیدای هفتمین دوره انتخابات نظام پزشکی در ادامه این نشست گفت: ما اعتقاد داریم که حق ابتدایی همکاران ما علی‌رغم تمام وعده‌ها ضایع شده و این حق الناس است و باید حقوق از دست رفته پزشکان تأمین شود و به اعتقاد بنده فقط با تجدید انتخابات این امر میسر می‌شود.


بهزاد رحمانی با انتقاد از روند برگزاری انتخابات الکترونیک گفت:‌ انسان سالم باید توجه جامعه پزشکی سلامت نگه داشته شود و در نتیجه باید تأمین‌کنندگان سلامت مردم نیز از امنیت کافی برخودار باشند که متأسفانه مبانی این موضوع در سال‌های اخیر به شدت مخدوش شده است.


وی گفت: سازمان نظام پزشکی با نیت دفاع از حقوق پزشکان و همچنین صیانت از حق مردم تأسیس شد اما پایه‌گذاری این سازمان از ابتدا غلط بود.
رحمانی افزود: یکی از کارهای سازمان نظام پزشکی این است که عملکرد وزارت بهداشت را نقد و نظارت کند اما باید پرسید سازمانی که انتخابات آن توسط وزارت بهداشت برگزار شده و حکم تنفیذ رئیس آن توسط رئیس جمهور تأیید می‌شود چگونه می تواند منتقد عملکرد وزارت بهداشت و مدافع حقوق پزشکان باشد.


این متخصص جراح ادامه داد: ما تاکنون به این ساختار نیم‌بند تن داده‌ایم و با آن همراهی کرده‌ایم اما در حال حاضر همین ساختار هم مشروعیت خود را از دست داده است. در این انتخابات دو گروه متضرر شدند؛ گروه اول منتخبین هستند به دلیل اینکه خودشان می‌دانند این انتخابات مشروعیت و مقبولیت لازم را ندارد و در این مسند گیر افتاده‌اند و به قول برخی از دوستان این صندلی‌ها آلوده است.


وی تصریح کرد: این افراد در آینده مورد سؤال قرار خواهند گرفت که چگونه با رعایت نکردن حق سایر پزشکان می‌توانند از حقوق این صنف دفاع کنند.
رحمانی با بیان اینکه سازمان نظام پزشکی می‌تواند با کمک پزشکان در مقابل حکم یا دستور صادر شده از وزارت بهداشت بایستد، گفت: در حال حاضر می‌بینیم به اعتقاد تعداد زیادی از پزشکان این سازمان از مقبولیت و مشروعیت برخوردار نخواهد بود.


وی تصریح کرد: همه ما شاهد بودیم که رادیولوژیست‌ و پاتولوژیست‌ها برای اعتراض به خیابان‌ها آمدند که اگر این دو گروه مجرای درست و مقبولی برای پیگیری خواسته‌های خود داشتند این اتفاقات ناخوشایند بروز نمی‌کرد. آیا این انصاف است که مرجعیت نظام پزشکی را با کف خیابان عوض کنیم.


این متخصص جراح گفت: ما اعتقاد داریم که حق ابتدایی همکاران ما علی‌رغم تمام وعده‌ها ضایع شده و این حق‌الناس است و باید حقوق از دست رفته پزشکان تأمین شود و به اعتقاد بنده فقط با تجدید انتخابات این امر میسر می‌شود.


رحمانی افزود: اگر راههای قانونی برای تجدید انتخابات به روی ما بسته شود از منتخبان تقاضا خواهیم کرد که استعفای خودشان را اعلام کنند هرچند که این افراد باید به اغنا برسند.


وی در پایان گفت: لازم است در خصوص این انتخابات کمیته حقیقت‌یاب که از بدنه جامعه پزشکی باشد تشکیل شده و این کمیته باید با نظام پزشکی و وزارت بهداشت برای دسترسی به آمارها هماهنگ باشد.

ادامه طرح تحول سلامت بدون حضور پزشکان ممکن نیست
در ادامه، میثم رضایی رزیدنت پزشکی ورزشی و کاندیدای انتخابات نظام پزشکی در نشست خبری پویش حقیقت‌یابی انتخابات گفت:‌ در این انتخابات برای اولین بار بخش قابل توجهی از جامعه پزشکی که نظام پزشکی را مخاطب خود نمی‌دانستند تصمیم به شرکت در آن گرفتند.


وی افزود:‌ متأسفانه به دلیل وعده مسئولان وزارت بهداشت مبنی بر برگزاری انتخابات الکترونیک تعداد زیادی از پزشکان در مسافرت به سر می‌بردند یا اینکه در شیفت‌های بیمارستان مشغول خدمات‌رسانی بودند و نتوانستند در این انتخابات حضور یابند.


رضایی تصریح کرد: به اعتقاد بنده اولین بازنده این انتخابات وزارت بهداشت است زیرا لغو شدن رأی‌گیری الکترونیک باعث بی‌اعتماد تعداد زیادی از پزشکان به وزارت بهداشت شده  و انتخابات صنفی توسط عده‌ای به بازی سیاسی مبدل گردید.


وی در پایان گفت: بنده معتقدم بازنده بعدی انتخابات، منتخبان صندوق‌های حضوری هستند که سکوت کرده‌اند، همچنین به دلیل اینکه اختلال به وجود آمده در روند رأی‌گیری طبق قانون قضا جرم محسوب می‌شود حق پیگیری قضایی را برای خود محفوظ می‌دانم.


دکتر مؤذن‌زاده جراح عمومی هم تصریح کرد: به نظر می‌رسد در این انتخابات تشکیل کمیته حقیقت‌یاب ضروری است و باید دید که آیا تصمیمات هیأت اجرایی مطابق قانون بوده است؟


پزشک دیگری که در این نشست سخن گفت، پژمان حسین‌پور بود. این پزشک عمومی بیان داشت: به دلیل اینکه طرح تحول سلامت در مرحله بحرانی قرار دارد عده‌ای می‌خواهند سلامت انتخابات را به جامعه پزشکی تحمیل کنند.
وی گفت: کسانی‌که به این نتیجه رسیده‌اند که می‌تواند بدون کمک پزشکان این طرح را اجرا کند سخت در اشتباه است.
حسین‌پور در پایان اظهار داشت: ادامه طرح تحول نظام سلامت بدون همکاری پزشکان که به عنوان اعضای بدنه طرح تحول سلامت در حال خدمات‌رسانی هستند امکانپذیر نیست.

لزوم برگزاری مجدد انتخابات

کاندیدای انتخابات نظام پزشکی با انتقاد از نحوه برگزاری این انتخابات گفت: حقوق بسیاری از پزشکان در این انتخابات ضایع شد لذا لازم است برای احقاق حقوق از دست رفته این افراد انتخابات مجدداً برگزار شود.


محمود برفه‌ای اظهار کرد: درست است که می‌گوییم دست و پای نظام پزشکی بسته است ولی برگزاری صحیح این انتخابات می‌توانست به سازمان نظام پزشکی مشروعیت بیشتری بدهد و اگر این اتفاق ناخوشایند بروز نمی‌کرد شاهد نظام پزشکی قدرتمندتری بودیم که می‌توانست پا به پای وزارت بهداشت فعالیت کند. اما متأسفانه به دلیل وعده‌های داده شده عده‌ای فریب خوردند و نتوانستند رأی خود را اعلام کنند و حق‌شان است که از این موضوع ناراضی باشند.


وی گفت: این تصمیم هیأت اجرایی و نظارت باعث شد به قدرت و صلابت سازمان نظام پزشکی زیر سؤال برود و ما این انتخابات را مخدوش می‌دانیم.


برفه‌ای تصریح کرد: مشکلات زیادی در این 4 سال در خصوص سیاست‌های وزارت بهداشت وجود داشته و قریب به اتفاق پزشکان از عملکرد این وزارتخانه رضایت کافی ندارند. همچنین سازمان نظام پزشکی نیز توان دفاع از حقوق پزشکان را نداشته است. به همین دلیل این قشر تصمیم گرفت تا حضور بیشتری در این انتخابات داشته باشد.


وی ادامه داد: نمونه این انتخابات در نظام مهندسی هم وجود داشت که به دلیل اشکالات وارده بر آن لغو شد و امیدوارم هیأت نظارت نیز نظر خود را به درستی اعلام کند و این انتخابات که در آن حق زیادی از پزشکان پایمال شده است نیز لغو شود که بهترین راه برای این تصمیم این است که هیأت نظارت بدون جانبداری نظر خود را اعلام کند.


این رادیولوژیست تصریح کرد: راه حل دیگر برای مشکل این است که منتخبان دسته جمعی استعفای خود را اعلام کنند هرچند که ما جای آنها نیستیم و نمی‌توانیم تصمیم بگیریم.


وی افزود: سومین راه حل این است که کسانی که نتوانستند در انتخابات شرکت کنند فرصت رأی مجدد داده شود هرچند که برخی می‌گویند این کار از نظر قانونی و اخلاقی درست نیست و به نظر ما بهترین راه تجدید برگزاری انتخابات است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha