سرطان‌‌های تخمدان بسیار متعدد و متنوع هستند و شدت رشد و سرعت بیماری بر حسب نوع سرطان تخمدان متفاوت است و ممكن است در سن بعد از بلوغ ایجاد ‌شود.

بلوغ زودس و یائسگی دیررس خطر سرطان تخمدان را افزایش می‌دهد
سلامت نیوز:یك متخصص زنان گفت: بلوغ زودس و یائسگی دیررس خطر سرطان تخمدان را افزایش می‌دهد و مصرف قرص‌‌های ضدبارداری ممكن است، در كاهش این نوع سرطان نقش داشته باشد.

فاطمه لالوها در گفت‌و‌گو با  فارس، افزود: رشد بدخیم و غیرطبیعی سلول‌های تخمدان موجب ایجاد سرطان تخمدان می‌‌شود كه در سنین مختلف از قبل از بلوغ، دوران بارداری و پس از یائسگی دیده می‌‌شود.

وی گفت: سرطان‌‌های تخمدان بسیار متعدد و متنوع هستند و شدت رشد و سرعت بیماری بر حسب نوع سرطان تخمدان متفاوت است و ممكن است در سن بعد از بلوغ ایجاد ‌شود.

این متخصص زنان افزود: شایع‌‌ترین سن ابتلا به سرطان حدود 40 تا 50 سالگی است و بدخیمی‌های تخمدان بعد از 65 سالگی رخ می‌‌دهد. همچنین ارتباط ژنتیك و ارثی در برخی انواع سرطان تخمدان وجود دارد. بنابراین اگر در مادر یا خواهر یك زن سابقه سرطان تخمدان وجود داشته باشد، خطر ابتلا در این فرد بیشتر از سایر افراد است.

لالوها گفت: چاقی و مصرف غذاهای چرب هم در افزایش سرطان‌‌های مختلف از جمله سرطان تخمدان مؤثر است. همچنین سرطان تخمدان در زنانی كه زایمان نداشته‌اند بیشتر از كسانی است كه بارداری و زایمان داشته‌‌اند.

وی افزود: بلوغ زودس و یائسگی دیررس هم خطر این سرطان را افزایش می‌دهد. البته مصرف قرص‌‌های ضدبارداری ممكن است، در كاهش سرطان تخمدان نقش داشته باشد و كسانی كه از قرص‌‌های ضدبارداری استفاده می‌‌كنند كمتر به این سرطان مبتلا شوند.

این متخصص زنان اضافه كرد: قرص‌‌های ضد بارداری برای پیشگیری از سرطان تخمدان هم كاربرد دارد. خطر ابتلا به این نوع سرطان در بیمارانی كه قرص‌‌های ضد بارداری خوراكی مصرف كرده‌اند، به نسبت كسانی كه از داروهای ضد بارداری استفاده نمی‌‌كنند، كمتر است. بارداری و زایمان هم به كاهش شیوع آن كمك می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha