پنجشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۷

70درصد سکته‌های مغزی در صورت درمان نشدن، منجر به از کار افتادگی می‌شوند معاون درمان وزیر بهداشت: هر روز ٣٠٠ ایرانی سکته مغزی می‌کنند وزیر بهداشت در پاسخ به حضورش در کابینه دولت دوازدهم: هنوز هیچ چیزی قطعی نیست، همه چیز بستگی به اتفاقات دو هفته آینده دارد، باید منتظر ماند

سکته، قاتل نیمی از ایرانی‌هاست

سلامت نیوز:گزارش سیمای مرگ در‌ سال ٩٠ در ایران نشان می‌دهد که ٤٦,١٢‌درصد مرگ‌ها به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی رخ داده و سکته قلبی با ١٩.٧ درصد، بالاترین آمار مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی را تشکیل داده است. همین هم شد تا از مهر ‌سال ٩٤، کمیته برنامه ٢٤٧ در حوزه معاونت درمان و از‌ سال ٩٥ کمیته برنامه ٧٢٤ برای درمان بیماران  سکته‌های حاد قلبی  و مغزی تشکیل شود تا این بیماران را به صورت زنجیره‌ای درمان کند.


به گزارش سلامت نیوز، شهروند نوشت: حالا وزیر بهداشت می‌گوید که در هر ٥ تا ١٠ دقیقه یک نفر دچار سکته مغزی می‌شود، با این توضیح که۵۰‌درصد مرگ‌ها از این موضوع ناشی می‌شود؛ به طوری‌ که ۱۵‌درصد مرگ‌ها مربوط به سکته‌های مغزی و ۳۲‌درصد مربوط به سکته‌های قلبی است. حسن‌ هاشمی اینها را دیروز در جشنواره تقدیر از بیمارستان‌های برتر درمان سکته‌های حاد قلبی و مغزی به زبان آورد و گفت که این برنامه درمان، در دولت دوازدهم گسترش پیدا کرده است:  «مطمئنم که بیمه‌ها از این برنامه درمانی حمایت می‌کنند، چرا که مقرون به صرفه است.» براساس اعلام وزیر بهداشت،  ٧٠‌درصد سکته‌های مغزی اگر درمان نشوند، منجر به از کار افتادگی می‌شوند: «برنامه درمان سکته‌های حاد قلبی و مغزی، افتخارآمیز است، چرا که مرده را زنده می‌کند.»

به اعتقاد وزیر دولت یازدهم، شیرین‌ترین کاری که در طرح تحول نظام سلامت به نتیجه رسید، برنامه درمان سکته‌های حاد قلبی و مغزی است: «پیشبرد این برنامه نشان می‌دهد که ما باید به صورت یک تیم کار کنیم. هر چقدر هم تجهیزات و بیمارستان داشته باشیم، وقتی هماهنگی وجود نداشته باشد یا پزشک و پرستار نباشند، کار ما بی‌ثمر است. در عین حال وجود حمایت‌های بیمه‌ای در این موارد نیاز است و همه این اقدامات یک زنجیره را تشکیل می‌دهد. باید توجه کرد که کشور ترکیه با تمام امکاناتی که در حوزه سلامت دارد، نتوانسته در این برنامه مانند ما به موفقیت برسد و این نشان می‌دهد که زیرساخت‌هایش هماهنگ نیست.» براساس اعلام ‌هاشمی، برنامه درمان سکته‌های قلبی و مغزی در دولت یازدهم ادامه پیدا می‌کند و زنجیره آن کامل می‌شود: «نیمی از ایرانیان به دلیل سکته‌های قلبی و مغزی از بین می‌روند یا دچار معلولیت می‌شوند و این موضوع عوارض اجتماعی و اقتصادی زیادی را بر دوش کشور می‌گذارد.»
هر روز ٣٠٠ ایرانی سکته مغزی می‌کنند
محمد آقاجانی، معاون درمان وزیر بهداشت هم در همین مراسم به دستاوردهای اجرای برنامه درمان سکته‌های حاد قلبی و مغزی اشاره کرد و گفت: «این برنامه پاس گلی بود که طرح تحول نظام سلامت به حوزه بهداشت و درمان داد.» به گفته او، ٤٦‌درصد مرگ‌ومیر ایرانیان به دلیل بروز سکته‌های قلبی و مغزی صورت می‌گیرد، یعنی از هر دو ایرانی که جانشان را از دست می‌دهند، یک نفر قربانی سکته قلبی یا مغزی می‌شود. او در همین ارتباط به پیشگیری از وقوع این بیماری اشاره کرد: «امروز سطوح پیشگیری به دو سطح اولیه و ثانویه تقسیم می‌شود. در سمت اول پیشگیری توجه به عوامل خطر بروز بیماری‌ها است و سطح دوم این است که بتوانیم بیمار را به موقع و با روش‌های نوین درمان کنیم تا فرد بعد از سکته مغزی دچار معلولیت و بعد از سکته قلبی نیز برایش نارسایی ایجاد نشود.» آقاجانی با اشاره به دشوار بودن اجرای این برنامه‌ها، افزود: «اجرای این برنامه در وهله اول نیازمند کار تیمی است و همه عوامل انسانی و فیزیکی باید برای درمان آن هماهنگ شوند. همچنین اجرای این برنامه و درمان این بیماران وابسته به زمان است و این کار تیمی باید در دقایق کوتاهی اتفاق افتد.» معاون درمان وزیر بهداشت با اشاره به اقدامات انجام شده در طرح تحول نظام سلامت که زمینه‌ساز اجرای برنامه درمان سکته‌های حاد قلبی و مغزی شدند، گفت:  «توسعه اورژانس پیش بیمارستانی، اضافه کردن ۲۴۰۰ آمبولانس پیشرفته به ناوگان اورژانس کشور، ایجاد ۳۲ پایگاه هوایی اورژانس و بهره‌برداری از ناوگان موتورآمبولانس، وجود تجهیزات مصرفی در بیمارستان‌ها و ... ازجمله اقداماتی بوده که به پیشبرد برنامه درمان سکته‌های حاد قلبی و مغزی در قالب طرح تحول کمک کرده است. همچنین وجود داروهای خاص برای بیماران سکته قلبی و مغزی و پوشش بیمه‌ای این داروها در این زمینه حایز اهمیت بوده است.

باید توجه کرد که ما در قالب طرح تحول ۶۶۰۰ متخصص تمام وقت جغرافیایی را به‌عنوان نیروهای خط اول در مناطق محروم قرار دادیم تا به مردم خدمت‌رسانی کنند. همچنین هزینه‌های چند میلیونی را برای درمان بیماران قلبی و مغزی به یک پنجم کاهش دادیم. در کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات نیز برای اقدامات درمانی مربوط به سکته‌های قلبی و مغزی کد مخصوص قرار دادیم.» براساس اعلام این مسئول در وزارت بهداشت، هر روز ٣٠٠ نفر در کشور سکته مغزی می‌کنند که قبل از اجرای این برنامه ۷۰درصدشان نمی‌توانستند به محل کارشناس بازگردند و ۳۰درصدشان هم دچار مشکلات حرکتی می‌شدند:  « ما پیش از این واحد ویژه‌ای برای درمان سکته‌های مغزی نداشتیم، اما خوشبختانه برای اولین بار در‌سال گذشته این واحدها در ۵۴ بیمارستان منتخب راه‌اندازی شدند.» او ادامه داد:   «در عین حال قبل از این سیستم اورژانس پیش بیمارستانی ما به بیمارستان متصل نبود، اما‌سال گذشته کد سما راه‌اندازی شد و بیماران سکته مغزی شناسایی شده و به بیمارستان ارجاع داده می‌شوند.» براساس اعلام آقاجانی، در یک‌سال گذشته حدود ۱۰۰۰بیمار سکته مغزی با روش پیشرفته تحت درمان قرار گرفته‌اند. در عین حال باید توجه کرد که ۲۴‌درصد علت مرگ ایرانیان، سکته‌های قلبی است که درمان آن را در ۵۴ بیمارستان و در ۳۵ شهر ایجاد کردیم و از آغاز برنامه تا کنون ۲۱‌هزار و ۵۰۰بیمار قلبی تحت درمان قرار گرفته‌اند. البته هدف ما در این برنامه درمان ۱۰‌هزار بیمار سکته مغزی و ۴۰‌هزار بیمار سکته قلبی در‌سال است.


اورژانس ریلی راه‌اندازی می‌شود


به گزارش ایسنا، پیرحسین کولیوند، رئیس اورژانس کشورهم از دیگر سخنران‌های این مراسم بود. او از افتتاح دو بالگرد ویژه اورژانس تا سه هفته آینده خبر داد و گفت: «از ابتدای برنامه درمان سکته‌های مغزی و قلبی تاکنون تعداد بیماران منتقل شده با علایم قلبی بیش از ۲۳‌هزار مورد و تعداد بیماران منتقل شده با علایم مغزی ۵۳۲۱ مورد بوده است.» براساس اعلام او برای پیشبرد این برنامه تاکنون، ٣٣ پایگاه اورژانس هوایی ایجاد شده و در تهران تمام آمبولانس‌ها، موتورآمبولانس‌ها و اتوبوس آمبولانس‌ها کاملا به دستگاه‌های مورد نیاز مانند الکتروشوک، کاردیوگراف و ... مجهز شده‌اند. او به راه‌اندازی اورژانس ریلی هم اشاره کرد: «در نظر داریم تا در قسمت ریلی هم اقداماتی را انجام دهیم و یک سری اورژانس‌های ریلی با کمک مترو راه‌اندازی کنیم.» چالش‌های اورژانس موضوع دیگری است که کولیوند مورد توجه قرار داد:  «ما هنوز با کمبود نیرو مواجهیم. وقتی اورژانس را با سایر دستگاه‌های خدمت‌رسان مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم که اورژانس یک چهارم این دستگاه‌ها نیرو دارد. بنابراین دولت باید به ما کمک کند چرا که نمی‌توانیم در زمان حادثه به مردم بگوییم صبر کنید.»
٤٧ شهر کشور تحت پوشش برنامه درمان سکته‌های حاد قلبی و مغزی
کرمانچی، مشاور معاونت درمان وزارت بهداشت هم در این مراسم صحبت‌هایی کرد. به گفته او، ۴۷ شهر کشور تحت پوشش برنامه درمان سکته‌های حاد قلبی و مغزی قرار گرفته اند:  « بر این اساس این برنامه در ۵۴ بیمارستان و در ۳۵ شهر برای سکته‌های قلبی و ۳۳ شهر برای سکته‌های مغزی است.» براساس اعلام او، هدف در اجرای این برنامه، شروع پروسه درمانی برای بیمار با علایم اولیه سکته قلبی و مغزی در کوتاهترین زمان ممکن است.


بیشترین سکته‌های قلبی  در میان ٥٠ تا ٦٠ساله‌ها رخ می‌دهد


فریدون نوحی رئیس بیمارستان قلب شهید رجایی، نفر دیگری بود که در این مراسم صحبت کرد. او اقدامی که در حوزه سکته‌های قلبی و مغزی انجام شده را، تحولی بزرگ در حوزه سلامت توصیف کرد: «اقدامی که در حوزه سکته‌های قلبی و مغزی انجام شد دو اقدام تحولی بزرگ در حوزه سلامت است.» به گفته او، بیشترین سکته‌های قلبی در میان افراد ٥٠ تا ٦٠ ساله اتفاق می‌افتد:  « برنامه‌های درمان سکته‌های مغزی و قلبی باعث می‌شود که از معلولیت افرادی که در شرایط بهره‌وری اقتصادی هستند جلوگیری شود.»


لیست کابینه دوازدهم هنوز قطعی نیست


در حاشیه این مراسم اما وزیر بهداشت در جمع خبرنگاران حاضر شد و درباره سرنوشت حضورش در دولت دوازدهم گفت:  « هنوز هیچ چیزی قطعی نیست و بستگی به اتفاقاتی دارد که در دو هفته آینده رخ می‌دهد و باید دید که لیست اعضای کابینه دولت دوازدهم چه خواهد بود، چه کسانی معرفی می‌شوند و نظر نمایندگان مجلس درباره افراد معرفی شده چیست بنابراین بهتر است به شایعات و گمانه زنی‌ها توجه نکنیم.» همه اینها درحالی است که پیش از این خبرهای رسیده از کابینه حکایت از این داشت که حسن‌هاشمی در کابینه دولت دوازدهم حضور نخواهد داشت. او همچنین درباره برنامه درمان سکته‌های قلبی و مغزی گفت که این برنامه در ٥٤ بیمارستان کشور وجود دارد، برنامه‌ای که پیشرفته‌ترین برنامه درمانی در دنیاست. او همچنین از رسانه‌ها و به صورت ویژه از صداوسیما خواست تا درباره شناساندن علایم این بیماری، اطلاع‌رسانی کنند.
وزیر بهداشت همچنین در مراسم دیگری، از رونمایی از سند درمان کشور تا یک ماه آینده، خبر داد و گفت: «در این سند مشخص شده که تا‌سال ۱۴۰۴ چه تعداد تخت دولتی و خصوصی به تفکیک استان و شهرستان نیاز داریم و امیدواریم که با اجرای آن شاهد حل مشکلات درمانی در کشور باشیم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha