کارشناس ارشد بیهوشی گفت: سردرد شایع ترین عارضه در بی حسی منطقه ای اسپینال است که به علت از دست رفتن مایع مغزی نخاعی ایجاد می شود.

به گزارش سلامت نیوز گیتی وکیلیان در گفت وگو با خبرنگار نظام پرستاری کشور اظهار کرد: برای کاهش میزان سردرد تزریق میزان فراوان مایعات قبل و پس از عمل و استفاده از مسکن و کافئین توصیه می شود همچنین از بیمار خواسته می شود که به مدت 12 ساعت پس از عمل در استراحت مطلق سر را بدون حرکت نگه دارد.
 
وی بی حسی منطقه ای(رژیونال) را شیوه مناسبی برای افرادی با بیماری زمینه ای قلبی- ریوی، سزارین، سالمندان و بیماران ارتوپدی برشمرد و افزود: بی حسی منطقه ای برای افراد آسماتیک هم کاربرد دارد.
 
کارشناس ارشد بیهوشی ادامه داد: در بی حسی منطقه ای سیستم تنفسی دپرس نمی شود بلکه با وارد شدن به فضای اپیدورال و اسپینال (فضای مغزی نخاعی) و تزریق دارو ریشه های عصبی به تدریج فلج می شود.
 
وکیلیان با بیان اینکه بی حسی منطقه ای در مقایسه با بیهوشی عمومی(جنرال) تنوع بیشتری دارد، افزود: در این شیوه برخلاف بیهوشی عمومی دارو وارد گردش خون نمی شود بلکه با تزریق دارو به فضای مغزی نخاعی سیستم عصبی (حسی- حرکتی و اتونوم) به تدریج فلج می شود.
 
وی یادآورشد: چنانچه سطح داروی بی حسی تزریق شده در فضای مغزی نخاعی افزایش یابد و بی حسی به ناحیه مهره های گردنی مرکز کنترل فعالیت قلب و تنفس نفوذ کند می تواند از کار افتادن فعالیت قلب و تنفس را سبب شود.
 
کارشناس ارشد بیهوشی ارست(ایست) قلبی و تنفسی را از فوریتهای پزشکی در بی حسی منطقه ای(رژیونال) از نوع اسپینال برشمرد و افزود: مسمومیت دارویی و تشنج نیز از عوارض افزایش مصرف دارو در بی حسی منطقه ای (رژیونال) از نوع اپیدورال است.
 
وکیلیان با بیان اینکه عفونت از دیگر عوارض بی حسی منطقه ای است، یادآور شد: بی حسی موضعی (لوکال) نیز در جراحی های کوچک و تخصصی استفاده می شود در این شیوه داروی بی حسی  در محل عمل تزریق می شود که البته فراوانی استفاده از این روش در اعمال جراحی محدود و چشم است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha