یکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۴
کد خبر: 22008

رسیدها و پول‌های کاغذی شامل مقادیر زیادی از ماده شیمیایی بیسفونل A یا به اختصار BPA هستند که می‌تواند منجر به سرطان در بزرگسالان و بلوغ زودرس در کودکان شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبر آنلاین این ماده فعالیت هورمون زنانه استروژن را تقلید می‌کند و دانشمندان مدت‌هاست که هشدار می‌دهند قرار گرفتن در معرض آن به خصوص برای کودکان کم سن و سال می‌تواند خطرات زیادی به همراه داشته باشد.
در آخرین تحقیقات تیمی از دانشمندان مطالعاتی را روی رسید‌هایی که از کاغذهای حرارتی ساخته شده‌اند انجام دادند.
آن‌ها متوجه شدند تقریبا نیمی از این رسیدها حاوی مقادیر بسیار بالایی از BPA هستند. این ماده باعث مرئی شدن جوهر روی این رسیدها می‌شود.
فقط 10 ثانیه نگه داشتن این رسید‌ها در دست باعث می‌شود بیش از 2.5 میکروگرم BPA از کاغذ به انگشتان دست انتقال پیدا کند.
اگر در این بین شما رسید را به دست خود بمالید میزان مواد شیمیایی منتقل شده به انگشتان به بیش از 15 برابر افزایش پیدا می‌کند.
گروهی دیگر از محققان وجود این ماده شیمیایی را روی اسکناس‌ها بررسی کردند و متوجه شدند برخی از انواع آن‌ها نیز حاوی این ماده است، اما مقادیر آن بسیار کم‌تر از اسکناس‌هاست.
تا کنون بیش از 130 مطالعه در طول دهه گذشته در مورد اثرات ماده شیمیایی BPA روی انسان انجام شده است و بر اساس آن‌ها دانشمندان متوجه شدند این ترکیب شیمایی می‌تواند مشکلات سلامت بسیار جدی به وجود آورد که از جمله آن‌ها می‌توان به سرطان سینه، چاقی و پایین آمدن سن بلوغ اشاره کرد.
ماه گذشته اتحادیه اروپا استفاده از BPA را در شیشه‌های شیر کودکان ممنوع اعلام کرد چرا که این ماده می‌تواند رشد عصبی کودکان را دستخوش تغییر قرار داده و باعث بروز مشکلات رفتاری در آن‌ها شود.

BPA هنوز به طور گسترده در بطری‌های آب، جعبه‌های تلفن همراه، کامپیوترها و بسیاری دیگر از محصولات پرکاربرد استفاده می‌شوند. اما بعد از هشدارهایی که در این زمینه داده شد، برخی از شرکت‌های بزرگ غذاسازی در جهان و بعضی دیگر از صنایع قول داده‌اند ظرف چند سال آینده استفاده از این ماده را در محصولات خود به طور کامل حذف کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha