یکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۶
کد خبر: 22010

استفاده مداوم از تلفن‌های همراه در دوره بارداری می‌تواند در آینده باعث بروز مشکلات رفتاری در کودکان شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبر آنلاین دانشمندان با انجام تحقیقاتی روی 29 هزار نوجوان متوجه شدند احتمال بروز مشکلات رفتاری در کودکانی که خودشان از 7 سالگی شروع به استفاده از تلفن همراه کنند باز هم بالاتر می‌رود.
کودکانی که در دوره رشد در رحم و سپس در سال‌های اولیه زندگی در معرض تشعشعات تلفن همراه قرار می‌گرفتند با احتمال 50 درصد بیش‌تر از کودکانی که از این امواج به دور بوده‌اند ناهنجاری‌های رفتاری از خود نشان می‌دادند.
این در حالی است که احتمال بروز این بدرفتاری‌ها در کودکانی که فقط در دوره رشد در رحم در معرض این امواج قرار داشتند نزدیک به 30 درصد و در افرادی که فقط در چند سال اول زندگی این امواج را دریافت می‌کردند 20 درصد بیش از دیگران بود.
این نتایج حاصل تحقیقاتی است که توسط دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا و دانشگاه ساوث کالیفرنیا انجام شده و در نشریه سلامت جامعه و بیماری‌های همه‌گیر به چاپ رسیده است.
این دومین باری است که این گروه در مورد رابطه بین استفاده از موبایل و اثرات آن روی کودکان پژوهش‌هایی را انجام می‌دهند. در مطالعاتی که قبلا توسط این گروه انجام شده بود نزدیک به 13 هزار کودک شرکت داشتند.
در طول این تحقیقات دانشمندان از مادران خواستند رفتار فرزندان خود را به دقت تحت نظر قرار دهند و آن را ارزش‌گذاری کنند. سپس میزان استفاده آن‌ها از تلفن‌های همراه در دوره بارداری و سپس در سال‌های اولیه بعد از تولد فرزندشان به دقت مورد بررسی قرار گرفت.
بعد از آن‌که نتایج حاصل از دو تحقیق در کنار هم قرار گرفت دانشمندان متوجه شدند نزدیک به 10 درصد از کودکان در زمان رشد در رحم مادر در معرض تشعشعات تلفن‌های همراه قرار دارند. مادران این کودکان حداقل 4 بار در روز از تلفن همراه استفاده کرده‌ بودند و در این بین نیمی از مادران اقرار کردند که تلفن همراه آن‌ها تقریبا همیشه روشن و در کنار آن‌ها بوده است.
نویسنده این تحقیق در این باره گفت: این مطالعات اثبات می‌کند که استفاده از تلفن همراه در دوره بارداری باعث می‌شود تا زمان رسیدن به سن 7 سالگی کودکان از خود مشکلات رفتاری نشان دهند و به این ترتیب مشخص می‌شود در مورد استفاده از فن‌آوری‌های نوین در این دوره باید تجدیدنظرهای جدی صورت گیرد.
پروفسور دیوید اسپیگل‌هالتر از دانشگاه کمبریج در این باره گفت: مدتی است که موبایل‌ها به طور گسترده در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرند و به این ترتیب باید انتظار بروز مشکلات بیش‌تری را در آینده در سطح جامعه داشته باشیم.
اما پروفسور پاتریسیا مک‌کینی استاد بیماری‌های همه‌گیر در کودکان در دانشگاه لیدز در این باره نظر دیگری دارد. او معتقد است هنوز هیچ پایه علمی برای بررسی اثر قرار گرفتن در معرض تشعشات تلفن همراه در زمانی که جنین در رحم مادر در حال رشد است وجود ندارد. امواج حاصل از تلفن‌های همراه بیش‌تر در نواحی اطراف سر متمرکز هستند و ما هنوز به دلایلی دست پیدا نکردیم که نشان دهد قسمت‌های دیگر بدن مانند رحم یا شکم نیز تحت تاثیر این امواج قرار می‌گیرد.
پروفسور باوری چالیس مشاور ارشد دولتی در زمینه اثرات امواج تلفن‌های همراه معتقد است کودکان نباید تا سن 12 سالگی از تلفن‌های همراه استفاده کنند. این در حالی است که بیش از نیمی از کودکان زیر 10 سال دارای تلفن‌های همراه هستند و متاسفانه بسیاری از آن‌ها بیش از حد از این وسیله ارتباطی استفاده می‌کنند.
در ماه می سال جاری نیز یکی از بزرگ‌ترین مطالعات در مورد اثرات استفاده از تلفن‌های همراه در سطح جهان انجام شد و طی آن دانشمندان اعلام کردند این وسیله خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان مغز را افزایش نمی‌دهد.
هنوز هم دانشمندان به نتیجه قطعی در این باره نرسیده‌اند و می‌توان گفت بحث در مورد خطرات استفاده از تلفن‌های همراه یکی از موضوعات مبهم چند سال اخیر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha