مدیر گروه سلامت روانی - اجتماعی دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: آلودگی هوا موجب ضعف حافظه، افسردگی، افزایش استرس، افت تحصیلی و ناتوانی دانش آموزان در انجام تكالیف می شود بنابراین امتحانات دانش آموزان باید به بعد از رفع آلودگی هوا موكول شود.

به گزارش سلامت نیوز شهرام خرازی‌ها  با بیان اینكه تأثیرات سوء آلودگی هوا بر سلامت روان انسان غیرقابل انكار است اظهار داشت: متأسفانه در این زمینه تحقیقات و پژوهش‌های اندكی در سطح جهان صورت گرفته و یافته‌های علمی مبتنی بر شواهد كم است به طوری كه در داخل كشور حجم این پژوهش ها در حد هیچ است و ضرورت دارد در شرایط فعلی هر چه سریع‌تر یك تیم تحقیقاتی در این زمینه وارد عمل شود و اثرات آلودگی هوا بر سلامت شهروندان را بسنجد.

وی خاطرنشان كرد: معمولاً توجه سیاستگذاران و برنامه‌ریزان معطوف به تاثیرات جسمی آلودگی هوا است چون این تاثیرات نمود بیرونی به صورت سرفه، سوزش چشم، تنگی نفس و غیره دارند و قابل مشاهده هستند؛ در حالی كه آلودگی هوا یك عامل پنهان و بسیار مخفی مولد استرس و تشدیدكننده بسیاری از بیماری‌های روانی است.

خرازی‌ها با بیان اینكه این ماهیت پنهانی نباید سبب غفلت مسئولان و برنامه‌ریزان شود افزود: آلودگی هوا می‌تواند سبب افزایش اضطراب، عدم تمركز، فقدان دقت، تشدید افسردگی، افزایش پرخاشگری، كاهش تمایلات جنسی، نقصان موقت حافظه، ضعف در یادگیری، سردرد، پرخوابی، احساس خواب آلودگی در طول روز و حین بیداری، كاهش اشتها، افزایش تحریك‌پذیری، كاهش تطابق روانی با محیط آلوده، كاهش سازگاری در مواجهه با شرایط جدید، افت عملكرد، كم‌حوصلگی و كاهش بازده كاری شود.

خرازی‌ها در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: آلودگی هوا از میزان نورخورشید می‌كاهد كه این مسئله به تشدید برخی از انواع افسردگی بالاخص افسردگی فصلی می‌انجامد. همچنین احساسی مشابه دلمردگی حین غروب خورشید در طول روزهای آلوده به برخی از شهروندان دست می‌دهد و ممكن است این تصور برای آنها پیش بیاید كه بیهوده دچار اندوه شده‌اند بدون آنكه متوجه باشند كه علت این غمگینی تغییر شرایط جوی است.

وی گفت: ورزشكاران، دانش‌آموزان و سالمندان از جمله گروه‌هایی هستند كه سلامت روانشان بیش از دیگر گروه‌ها تحت تأثیرات سوء آلودگی هوا قرار می‌گیرد چرا كه ورزشكاران ممكن است روحیه مبارزه و جنگندگی، تمركز حواس حین مسابقه و انگیزه برای بردن و پیروزشدن را از دست بدهند.

خرازی‌ها گفت: این احتمال وجود دارد كه دانش‌آموزان مقطع ابتدایی و راهنمایی به علت عدم تمركز و نقصان دقت و كاهش اكسیژن رسانی به مغز نتوانند تكالیف درسی خود را آنچنان كه باید و شاید انجام دهند و دچار افت تحصیلی شوند.

وی تأكید كرد: هم امتحان یك رخداد استرس‌زا است و هم آلودگی هوا. لذا بدیهی است كه در چنین شرایطی برگزاری امتحانات باید به روز‌هایی موكول شود كه هوا كاملاً از شرایط بحرانی آلودگی خارج شده است.

مدیر گروه سلامت روانی-اجتماعی دانشگاه علوم پزشكی تهران یادآور شد: برخی از سالمندان در شرایط اضطراری آلودگی هوا دچار افت موقت و كوتاه مدت حافظه می‌شوند كه در پی این مشكل ممكن است داروهایشان را سر موقع مصرف نكنند به ویژه كهنسالان مبتلا به دیابت، صرع یا فشار خون كه باید حتماً سر ساعت مقدار مشخصی دارو مصرف كنند. لذا اعضاء خانواده این قبیل افراد باید ساعات مصرف دارو را به موقع متذكر شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha