شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۶
کد خبر: 220132

مهر95، اسفندیار چهاربند، رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش‌و‌پرورش از ثبت‌نام 13میلیون و 228هزار و 147دانش‌آموز در سامانه ستاد خبر داد.

تشکیل پارلمان والدین

سلامت نیوز:والدین هم قرار است صاحب پارلمان شوند؛ این خبر را روز گذشته رئیس انجمن اولیا و مربیان شهر تهران اعلام کرد. بر هیچ‌کس پوشیده نیست که نظام آموزشی ما دچار مشکلات عدیده‌ای است.

به گزارش سلامت نیوز، آرمان نوشت: بخش مهمی از این مشکلات ساختاری است، اما به صورت موردی شاهد بروز مشکلاتی از قبیل تنبیه بدنی در مدارس، کم‌کاری در آموزش و پر کردن این خلأ با کلاس‌های جبرانی و کتاب‌های کمک‌آموزشی، دریافت پول از والدین در برخی مدارس و... هستیم. در حال حاضر والدین اغلب شکایت خود از چنین کاستی‌هایی را به آموزش‌و‌پرورش می‌برند، حال آنکه وجود نهادی میانی می‌تواند علاوه بر اینکه تسریع در رسیدگی به چنین مشکلاتی را رفع کند، می‌تواند عاملی برای پیشگیری از این قبیل موارد باشد. این هدف در صورتی محقق می‌شود که «پارلمان والدین» همچون بسیاری از نهاد‌هایی که به این شکل ایجاد می‌شوند، صوری نباشد.

مهر95، اسفندیار چهاربند، رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش‌و‌پرورش از ثبت‌نام 13میلیون و 228هزار و 147دانش‌آموز در سامانه ستاد خبر داد. همچنین علی‌نقی یزدان‌پناه، مدیرکل امور دانش‌آموزان عشایر وزارت آموزش‌و‌پرورش گفت: «شمار دانش‌آموزان عشایر در چهار سال فعالیت دولت تدبیر و امید در کشور رشد حدود 9درصدی یافته است.» آموزش‌و‌پرورش در هر كشور یكی از نهادهای آینده‌ساز در تربیت نسل جوان محسوب می‌شود، اما این نهاد در كشور ما با مشكلات عدیده‌ای همچون نظام آموزش سنتی رو‌به‌روست.

از سوی دیگر، با اعمال سلیقه و ضعف نظارت در مدارس مواجه هستیم. برای مثال تنبیه بدنی دانش‌آموزان، كم‌كاری در امر آموزش از سوی برخی معلمان و اخذ شهریه‌های گزاف از والدین در برخی مدارس را می‌توان به عنوان نمونه‌های بارز نارسایی‌ها در مدارس كشور دانست. این در حالی است كه در روزهای اخیر، حسینعلی ‌حاجی‌دلیگانی، نماینده مردم شاهین‌‌شهر در مجلس، با اشاره به دریافت هزینه‌ها از والدین دانش‌آموزان برای ثبت‌‌نام در برخی مدارس دولتی، اظهار كرد: «دریافت هزینه برای ثبت‌نام در مدارس دولتی خلاف اصل30 قانون اساسی است.» همچنین فخرالدین دانش‌آشتیانی، وزیر آموزش‌و‌پرورش «عدالت آموزشی» را از مهم‌ترین رویکردهای برنامه سال۹۶، عنوان کرد و گفت: «عدالت محوری و کاهش نابرابری‌ها، توجه به شاخص‌های پوشش تحصیلی در مناطق محروم، فراهم کردن زیرساخت‌ها و اقدامات لازم برای ارتقای کیفیت، همچنین انسداد مبادی بی‌سوادی از رئوس برنامه‌های این وزارتخانه در بحث عدالت آموزشی است.»

تشکیل «پارلمان والدین» در سال جاری

رئیس انجمن اولیا و مربیان شهر تهران، از تشکیل «پارلمان والدین» در سال جاری خبر داد. کامیاب صدری در این زمینه اظهار کرد: امسال به‌طور جدی به دنبال آن هستیم که پارلمان والدین را ایجاد کنیم و بتوانیم شوراهای مرکزی انجمن اولیا و مربیان را درگیر کنیم تا در کنار آموزش‌و‌پرورش به ما کمک کنند. او افزود: در سال‌های گذشته ورود والدین در راستای نظارت و بازدید از مدارس پررنگ نبود و شوراها به‌ندرت تشکیل می‌شد. رئیس انجمن اولیا و مربیان شهر تهران با بیان اینکه مدیرکل جدید آموزش‌و‌پرورش شهر تهران اعتقاد ویژه به حضور والدین در کنار آموزش‌و‌پرورش و تقویت مشارکت‌های مردمی دارد، گفت: این نگاه و طرز تلقی، ما را دلگرم کرده است. البته مشارکت‌های مردمی تنها منحصر به مشارکت مالی نیست، بلکه می‌تواند مشارکت پژوهشی، آموزشی و پرورشی باشد که از طریق تشکیل کارگروه‌ها در مدارس دنبال شود. صدری درباره اختیارات پارلمان والدین افزود: در برنامه داریم که شوراهای انجمن‌های مناطق هر دو یا سه ماه یک‌بار دور هم جمع شده و نشست‌هایی با حضور مسئولان تراز اول استانداری، مجلس و دولت داشته باشند. به گزارش ایسنا، او تاكید كرد: این پارلمان قطعا مصوباتی هم در راستای قوانین کشور برای بهبود وضعیت مدارس کشور دارد و همین که به همدلی و همفکری با آموزش‌و‌پرورش کمک کند ارزشمند است. حضور کمرنگ والدین در مدارس خلأیی است که در سال‌های قبل مشاهده می‌شد و امید است با تشکیل این پارلمان برطرف شود.

تشكیل پارلمان والدین بی‌نتیجه است

یك كارشناس آموزش‌و‌پرورش درباره تشكیل پارلمان والدین به «آرمان» می‌گوید: آنچه از شواهد مشخص است اینکه پارلمان والدین همچون مجلس دانش‌آموزی تشكیل می‌شود، اما مجلس دانش‌آموزی یك نهاد تشریفاتی و بی‌تاثیر است. مهدی بهلولی تاكید می‌كند: اغلب تصمیمات توسط آموزش‌و‌پرورش گرفته می‌شود و سود آن متوجه دانش‌آموزان نمی‌شود. برای مثال، طرح هدایت تحصیلی كه از سال گذشته مطرح شد از سوی مجلس دانش‌آموزی مورد توجه قرار نگرفت. به گفته او، حقوق دانش‌آموزان نوشته شد، اما در شورای‌عالی آموزش‌و‌پرورش چندین سال باقی ماند و مجلس دانش‌آموزی پیگیر آن نبود. این كارشناس آموزش‌و‌پرورش می‌گوید: این‌گونه نهادها در كشور فراوان است و فقط به صرف تشكیل یك نهاد نمی‌توان اقدام ویژه انجام داد، بلكه باید بتوان با یك اقدام تاثیرگذار این نهاد‌ها را به خدمت آموزش‌وپرورش گرفت. بهلولی تاكید می‌كند: والدین دانش‌آموزان می‌توانند احوال دانش‌آموزان را به این پارلمان منتقل كرده و در مقابل از رهنمودهای آن تاثیر بپذیرند، چون یكی از مشكلات نهاد آموزش در كشور ما دوری از جامعه است.

برای مثال، امسال درس محیط‌زیست در پایه یازدهم ارائه می‌شود كه این امر نشان‌دهنده تمایل نزدیكی مسئولان آموزش‌و‌پرورش به جامعه است. اما مسائل مطرح‌شده در جامعه با آنچه در كلاس‌های درسی ارائه می‌شود، فاصله دارد. به گفته او خانواده‌ها می‌توانند از طریق نقش‌آفرینی در رفع این مسائل کمک كنند. این كارشناس آموزش‌و‌پرورش تاكید می‌كند: بنده به تاثیرگذاری این پارلمان چندان خوشبین نیستم، چون در سال‌های قبل به شكل فراوان چنین نهادهایی تشكیل شده و اغلب این نهادها بی‌تاثیر بوده‌اند. با این تفاسیر امید است كه پارلمان والدین همچون دیگر نهادها به فعالیت نپردازد. بهلولی می‌افزاید: منشور حقوق دانش‌آموزی 10سال قبل نوشته و در مجلس دانش‌آموزی تصویب شد، اما همچنان این مقوله در شورای‌عالی آموزش‌و‌پرورش مانده و ابلاغ نشده است، در حالی‌که مجلس دانش‌آموزی می‌توانست این امر را پیگیری كند، اما تاكنون اقدام ویژه‌ای انجام نداده است.

او تاكید می‌كند: بی‌شك با مطرح كردن پارلمان والدین مسئولان امر خواستار مجاب كردن والدین برای كمك مالی به مدارس هستند. این كارشناس آموزش‌و‌پرورش می‌گوید: هرگونه اعمال تغییر در آموزش‌و‌پرورش ارتباط مستقیم با فرهنگ یك جامعه دارد، طبیعتا همان‌طور كه تغییر فرهنگی دشوار است به نسبت تغییر در آموزش‌و‌پرورش به دشواری و كندی انجام می‌شود. در عین حال تغییرات در آموزش‌و‌پرورش میان‌مدت و درازمدت است. بهلولی تاكید می‌كند: شهروندان علاقه‌مندند ماحصل سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت خود در زمینه تحصیل فرزندانشان را مشاهده كنند. خانواده‌ها 12 یا 16سال برای تحصیل فرزندشان هزینه می‌كنند تا بتوانند در آینده نتیجه زحماتشان را شاهد باشند. بنابراین در نهاد آموزش‌و‌پرورش نمی‌توان انتظار اقدامات زودبازده را داشت، در حالی‌که مسئولان كشور انتظار سرمایه‌گذاری كوتاه‌مدت از این نهاد را دارند و این تفکری اشتباه است. به گفته او با بررسی سیاست‌گذاری‌ها در كشورهای پیشرفته، مردم و مسئولان تصمیم‌گیران مسائل هستند، اما در كشور ما این مقوله برعكس است. آموزش‌و‌پرورش در دوره‌های متعدد با رویكرد شتاب‌زده وارد عمل شده و نتیجه آن نارسایی در امر آموزش بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha