معاون درمان دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی گفت: 90 درصد مشكلات بیمارستانی در كشور به علت خطاهای مدیریتی است كه برای رفع آن اجرای برنامه حاكمیت بالینی از 3 ماه پیش به بیمارستان‌ها ابلاغ شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس  مسعود یاوری امروز در دومین سمینار حاكمیت خدمات بالینی كه در تالار امام خمینی(ره) دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی برگزار شد اظهار داشت: حاكمیت خدمات بالینی بر اساس فعالیت‌های صحیح در زمان و مكان مناسب اطلاق می‌شود كه از یك سال و نیم قبل از طرف وزارت بهداشت به بیمارستان‌ها ابلاغ شده كه در این راستا كمیته‌های مربوطه نیز در هر بیمارستان‌ تاكنون ایجاد شده است.

وی گفت: ارتقا كیفیت درمانی و افزایش رضایت بیمار از اولویت‌ها و اهداف حاكمیت خدمات بالینی محسوب می‌شود كه در این راستا رؤسا و مسئولان بیمارستان‌ها موظف شده‌اند پروتكل‌ها و برنامه‌های خود را بر اساس برنامه‌های حاكمیت خدمات بالینی به دانشگاه‌های علوم پزشكی ارائه كند.

یاوری افزود: حاكمیت خدمات بالینی به نوعی بازگو كننده این امر است كه می‌توان با امكانات موجود و بدون افزایش هزینه‌ها رضایت بیماران را ارتقا داد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی اظهار داشت: حاكمیت خدمات بالینی در هر كشور سیستم‌های خاصی دارد و در كشور ما نیز بر اساس ابلاغ وزارت بهداشت حاكمیت خدمات بالینی در بیمارستان‌ها باید بر اساس 7 مؤلفه و دستور خاص كه معتقدیم بهترین روش نیز است اجرا شود.

یاوری تصریح كرد: بر اساس آمارهای بهداشتی آمریكا 90 درصد از خطاها در بیمارستان‌ها به دلیل خطاهای مدیریتی و پروتكل‌ها و سیستم‌های نامناسب است و برخلاف واقعیت‌ها كه تصور می‌شود خطاهای درمانی بیشتر مربوط به پزشكان و پرستاران است این خطاها بیشتر مربوط به مدیران و سیستم‌های نامناسب است كه در كشور ما نیز متعاقباً این خطاها نیز صورت می‌پذیرد.

وی با بیان اینكه از 3 ماه گذشته تمام مراكز درمانی موظف شده‌اند تا برنامه‌های حاكمیت خدمات بالینی را در بیمارستان‌ها اجرا كنند گفت: مسئولان بیمارستان‌ها باید پس از گذراندن این دوره‌های حاكمیت خدمات بالینی ایمنی بیمار و خطاها را بررسی كنند و با این موارد نیز مقابله شود.

یاوری با اشاره به اینكه بیشترین دلایل خطاهای پزشكی مربوط به استرس و مشغله‌های فكری كادر پزشكی است تصریح كرد: بر اساس آمارهایی كه در كشورهای پیشرفته همچون آمریكا تهیه شده است 45 درصد خطاهای درمانی « خطاهای نزدیك به پزشكی» است. این خطاها نیز 70 درصد تكرار شونده هستند كه اجرای حاكمیت خدمات بالینی در رفع این خطاها می‌تواند بسیار تأثیر‌گذار باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha