فردی پس از بی‌حس كردن دستش، استخوان ترقوه كتف خود را با اره برید، كودكی كه همزمان با هیایوی چند كودك كار پشت چراغ قرمز، خود را زیر چرخ‌های یك ماشین قرار داد و...

رونق تصادف‌های ساختگی برای ساختن آب و نان!

سلامت نیوز:فردی پس از بی‌حس كردن دستش، استخوان ترقوه كتف خود را با اره برید، كودكی كه همزمان با هیایوی چند كودك كار پشت چراغ قرمز، خود را زیر چرخ‌های یك ماشین قرار داد، معتادی كه در نیمه‌های شب خود را به میانه اتوبان و مقابل یك ماشین انداخت،

به گزارش سلامت نیوز، جوان نوشت: پدری با لگد زدن عمدی به شكم همسرش، جنین چهارماهه خود را كشت، پسری كه از سوی پدر خود به سمت یك ماشین با سرعت بالا پرتاب شد، زنی كه با قیچی آهن بر دندان‌های خود را برید. اشتباه نكنید؛ اینها صحنه‌های یك فیلم با یك ژانر وحشتناك نیست، بلكه حكایت این روزهای خانواده‌هایی است كه از شدت فقر، روی غریزی‌ترین عواطف انسانی خود پا می‌گذارند تا با قربانی كردن خود یا سایر بستگان دور و نزدیك در تصادف‌های ساختگی از دیه تعیین شده در راستای تأمین هزینه‌های زندگی بر آیند.

 

 

افزایش قیمت دیه فرصت مناسبی شد برای سودجویانی كه از طریق تصادفات ساختگی جیبشان را پر پول‌‌تر كنند و در این میان سهم قربانیان اگر فوت و قطع نخاع نشوند، در بهترین حالت، دستی معیوب و پایی علیل است كه چند صدهزار تومان ناقابل را نصیب‌شان می‌كند. 
سال‌ها پیش بود كه به رانندگان توصیه می‌شد هنگام عبور از كنار اتوبان‌ها و بزرگراه‌ها به خصوص در ساعت‌های خلوت و تاریكی هوا مراقب افرادی باشند كه ناگهان از لابه‌لای فضای سبز حاشیه اتوبان خود را مقابل ماشین پرتاب می‌كنند. بعضاً هم این شگرد را متعلق به معتادانی می‌دانستند كه طلب خسارت در این زمینه داشتند. از آنجایی كه همیشه كثرت یك بحران اجتماعی تنها منجر به تلنگر زدن و فكر كردن برای یافتن راه‌حل می‌شود، این روند تا جایی ادامه یافت كه خبر پرت كردن عامدانه كودكان از سوی والدین مقابل خودروها‌ی عبوری شنیده شد. 

 
پاتك باندهای تصادفات ساختگی به پزشكی قانونی!

حال آنكه با گذشت چند سال و به‌رغم ادعای پزشكی قانونی برای داشتن راهكارهای لازم جهت تشخیص ساختگی بودن تصادفاتی كه منجر به جرح یا فوت می‌شود، كار این افراد به تشكیل باندهای تصادفات ساختگی رسیده است. پزشكی قانونی می‌گوید الگوهایی را ثبت كرده كه از سراسر كشور جمع‌آوری شده و در هنگام مواجهه با نمونه‌های مشابه تشخیص ساختگی یا غیر‌ساختگی بودن آن را می‌دهد، اما از سوی دیگر این باندهای هنجار‌شكن كه كسب درآمد با جان را انتخاب كرده‌اند نیز بیكار ننشسته‌اند و دست به طراحی راهكارها و شیوه‌های نوینی برای این تصادفات ساختگی می‌زنند تا الگوهای ثابت در پزشكی قانونی را كنار بزنند.
 
یكی از شهروندان درباره شگردهای تازه این افراد می‌گوید: چندی پیش یكی از بستگانم پشت چراغ قرمز ایستاده بود كه با هیاهوی چند نفر از كودكان خیابانی برای پاك كردن شیشه خودرواش مواجه می‌شود. او از كودكان می‌خواهد كه از ماشینش دور شوند، اما به محض اینكه چراغ راهنما سبز می‌شود حركت می‌كند، ولی هنگام حركت متوجه می‌شود كه از روی یك مانع رد شده است، توقف می‌كند و می‌بیند كه كودكی زیر چرخ‌های ماشین او قرار دارد كه سراسیمه كودك را به بیمارستان می‌رساند. پس از آن یكی از اقوام این كودك برای دریافت پول و رضایت با او وارد چانه‌زنی می‌شود.
 
وجه غیرانسانی‌تر این موضوع، استفاده ابزاری از كودكان و حتی جنین چند ماهه از سوی پدر و مادر خانواده‌های فقیر برای دریافت دیه از طریق یك تصادف ساختگی است. چنانچه اخیراً در خبرها آمده بود كه پدر یك جنین چهار ماهه با لگد زدن عمدی به شكم مادر و قربانی كردن بچه خود و بعد از آن با ایجاد یك صحنه تصادف ساختگی از بیمه درخواست دیه كامل یك انسان را كرده‌اند.  طبق اخبار منتشر شده در اغلب این باندها 80 درصد دیه به پیمانكار تعلق می‌گیرد و فرد آسیب دیده حدود 4 یا 5 میلیون تومان از این خسارت را دریافت می‌كند كه البته تكرار این كار هم برای باندها، هم افرادی كه تن به همكاری با این گروه‌ها داده‌اند، تصادفات ساختگی را به یك شغل كاذب پردرآمد برای آنها تبدیل كرده است.
 

این باندهای تصادفات ساختگی به صورت پیمانكاری كار خود را انجام می‌دهند و با استفاده از افراد به‌خصوص جوانانی كه اعتیاد دارند، صحنه تصادف را با خسارت‌های جانی كه از قبل به فرد وارد كرده‌اند، زمینه‌سازی می‌کنند و بعد از طی مراحل قانونی دریافت دیه، این هزینه را گرفته و تنها بخش اندكی از آن را به قربانیان خود اگر زنده بمانند، تحویل می‌دهند. 

 
كسب مال نامشروع به قیمت جان

به گفته یحیی كمالی‌پور، عضو هیئت رئیسه كمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، بخش دیگری از این ماجرا به كسب مال نامشروع مربوط می‌شود. وی در این ارتباط می‌گوید: ناهنجاری‌هایی چون تصادفات ساختگی ناشی از فقر اقتصادی است كه برخی از افراد به آن روی آورده تا از قِبَل آن ضمن دریافت دیه، پولی به دست آورند، این ناهنجاری‌ها سبب تزلزل پایه‌های اعتقادی مردم نیز می‌‌شود.
 
هرچند كه در این میان تنها سازمان پزشكی قانونی درگیر ماجرای تصادفات ساختگی نیست، ‌بلكه یك سوی دیگر این ماجرا شركت‌های بیمه هستند كه باید خود را ملزم به كارشناسی دقیق این موضوع كنند و نیز از نقش پلیس راهنمایی و رانندگی و دستگاه قضایی در جلوگیری از گسترش شكل‌گیری پرونده‌های ساختگی نباید غافل شد.
 
یادمان باشد در فقدان تصمیم‌‌سازی‌های درست این ما هستیم كه باید هوشیارانه عمل كنیم؛ چراكه هر راننده‌‌ای می‌تواند قربانی تصادفات ساختگی باشد، بدون آنكه روحش هم خبردار شود. گروهی از كلاهبرداران به قدری طبیعی رفتار می‌كنند كه شاید بازیگران حرفه‌ای هم نتوانند آن صحنه‌های خشن را به این خوبی بازی كنند.
 

پیش‌تر از این هشدار‌هایی را در این‌باره داده بودند كه اگر دستگاه‌ها هر چه زودتر جلوی تصادفات ساختگی را برای دریافت دیه نگیرند، در آینده شاهد افزایش صحنه‌سازی قتل در تصادفات ساختگی خواهیم بود. اگر چه صحنه‌سازی برای قتل در تصادفات ساختگی هنوز شیوع نیافته است، اما موضوع ایجاد جراحات عمدی با هدف اخذ دیه آنقدر جدی شده است كه بیشتر و دقیق‌تر مورد توجه قرار گیرد و تدابیر درخوری عملیاتی شود. 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha