شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۰
کد خبر: 220160

یک متخصص تغذیه هشدار داد: استفاده از ظروف مسی که در آنها روکش قلع به کار نرفته و مواد غذایی مستقیماً در تماس با مس هستند، می‌تواند سلامتی انسان را به خطر اندازد و زمینه ابتلا به برخی از بیماری‌ها را در دراز مدت فراهم کند.

از ظروف مسی برای پخت و مصرف غذا استفاده نکنید

سلامت نیوز: یک متخصص تغذیه هشدار داد: استفاده از ظروف مسی که در آنها روکش قلع به کار نرفته و مواد غذایی مستقیماً در تماس با مس هستند، می‌تواند سلامتی انسان را به خطر اندازد و زمینه ابتلا به برخی از بیماری‌ها را در دراز مدت فراهم کند.

به گزارش سلامت نیوز،دکتر علی کشاورز در گفتگو با سلامت آنلاین افزود: در صورتی که ظروف مسی با روکش قلع پوشانده نشده باشند، هنگام قرار دادن مواد غذایی در این ظروف، مس زیادی آزاد می‌شود که احتمال مسمومیت را افزایش می‌دهد.

این متخصص تغذیه همچنین گفت: مس مانع از جذب آهن و روی در بدن می‌شود و در نتیجه سبب کم‌خونی و فقر آهن، اختلالات باروری و رشد غده‌های جنسی می‌شود و بر کوتاهی قد نیز اثر می‌گذارد.

کشاورز اظهار کرد: اگرچه خوردن آب در ظروف مسی بدون روکش قلع خطری ندارد اما پخت و پز و نگهداری موادغذایی در این ظروف موجب آزاد شدن بیش از اندازه مس می‌شود، علاوه بر آن مواد غذایی ترش و اسیدی، مس را در خود حل  می‌کنند که در نهایت موجب بروز مشکلات مذکور برای سلامت فرد می‌شود، به همین دلیل تاکید می‌شود که از ظروف فلزی بویژه ظروف فلزی فاقد قلع برای نگهداری مواد غذایی ترش و اسیدی استفاده نشود.

مدیر گروه تخصصی تغذیه بالینی دانشکده رژیم شناسی دانشگاه تهران با اشاره به یک راه مفید برای تشخیص به کار رفتن قلع در ظروف مسی اضافه کرد: علت سفیدرنگ بودن داخل برخی از ظروف مسی وجود قلع در آن است. به ظروف مسی حداقل سالی یکبار باید قلع اضافه کرد یا به اصطلاح آن را سفید کرد تا مشکلی برای پخت و پز و سلامتی ایجاد نشود. در گذشته هم که از این ظروف زیاد استفاده می‌شد هر چند وقت آن را سفید می‌کردند، بنابراین باید ضمن دقت در انتخاب ظروف مسی، به منظور حفظ سلامتی و بهره مندی از خواص استفاده از این ظروف، سفید کردن آن فراموش نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha