شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۸
کد خبر: 220186

وقتی بدن به اندازه کافی آب ندارد، بزاق دهان که مسئول تمیز کردن باکتری‌های دهان است به میزان کافی تولید نمی‌شود. همین امر منجر به بو گرفتن دهان و نفس می‌شود.

۹ علت بوی بد نفس

سلامت نیوز:وقتی بدن به اندازه کافی آب ندارد، بزاق دهان که مسئول تمیز کردن باکتری‌های دهان است به میزان کافی تولید نمی‌شود. همین امر منجر به بو گرفتن دهان و نفس می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت درنگ، ۹ دلیل برای بوی بد نفس عنوان شده است که در زیر به آنها اشاره می‌شود.


    خر و پف

اگر خر و پف کنید یا دهانتان باز بماند، دهان خشک می‌شود و این عامل محیطی مناسب برای رشد باکتری‌هایی است که سبب بوی بد دهان در صبح می‌شوند. وقتی به پشت می‌خوابید احتمال خر و پف کردنتان بیشتر است و می‌توانید با روی پهلو خوابیدن آن را کاهش دهید. همچنین غذای بین دندان‌ها می‌تواند عامل بوی بد دهان باشد که با مسواک زدن و نخ دندان قبل از خواب می‌توانید آن را از بین ببرید.

    مشکلات لثه

اگر نفس شما بوی تند و تلخی دارد احتمالا زیر لثه‌های شما باکتری وجود دارد که می‌تواند سبب التهاب و حتی عفونت شود. اگر شما فردی سیگاری هستید و یا مرز بین دندان و لثه‌تان را خوب نخ نمی‌کشید احتمال ابتلا به این عامل بیشتر است. البته ممکن است بیماری لثه در شما ارثی باشد.

     رفلاکس اسید معده

این عامل سبب می‌شود اسید معده خلاف جهت جریان یابد و وارد مجرای ارتباطی بین گلو و معده شود. بوی ترش نفس و بالا آمدن مقدار کمی غذا یا مایعات به دهان به دلیل رفلاکس است. این اسید می‌تواند به گلو و دهان شما آسیب زده و زمینه‌ای برای رشد گونه باکتری‌های بد بو ایجاد کند.

    دیابت

اگر دیابت دارید و نفستان بویی میوه مانند می‌دهد به این معنی است که بدن از چربی به جای شکر (گلوکز) به عنوان سوخت استفاده می‌کند. این به این معنی است که انسولین افت کرده و باید با دکتر تماس بگیرید.

    عفونت‌های تنفسی

سرما خوردگی، سرفه و عفونت سینوس‌ها می‌تواند خلط‌هایی مملو از باکتری را به بینی و دهان شما بفرستد. این عامل نیز می‌تواند روی نفس شما تاثیر گذارد که معمولا با بهبود سرماخوردگی از بین می‌رود.

    داروها

بعضی از داروها به دلیل خشک کردن دهان، سبب ایجاد بوی بد می‌شوند. برخی دیگر از انواع داروها مانند نیترات‌هایی که برای درمان بیماری‌های قلبی استفاده می‌شود، داروهای شیمی درمانی و برخی داروهای خواب آور، مواد شیمیایی را آزاد می‌کنند که ممکن است سبب بوی بد شود. اگر شما بیش از اندازه ویتامین مصرف کنید نیز ممکن است دچار این مشکل شوید.

    کم آبی

وقتی بدن به اندازه کافی آب ندارد، بزاق دهان که مسئول تمیز کردن باکتری‌های دهان است به میزان کافی تولید نمی‌شود. همین امر منجر به بو گرفتن دهان و نفس می‌شود. مشکلات غده‌ای که مسئول تولید بزاق است نیز می‌تواند سبب خشکی دهان و بوی بد شود.

    مشکلات کبد

این امر می‌تواند سبب بوی شیرین و کپک مانند نفس شود. در واقع این امر نشان می‌دهد کبد شما به دلیل بیماری کبد به طور مناسب عمل نمی‌کند. شما ممکن است علائم دیگری مانند زردی (به بیماری گفته می‌شود که به دلیل انباشته شدن رنگدانه‌ای به نام بیلی روبین در سیستم بدن شما اتفاق می‌افتد و در آن پوست و سفیدی چشم شما به زردی می‌زند) نیز داشته باشید.

    مشکلات کلیه

اگر کلیه نتواند مواد زائد را دفع کند ممکن است نفس شما بوی ماهی مانند دهد. این حالت در پیشرفته‌ترین مراحل مشکلات کلیوی رایج است و وقتی به این مرحله می رسد معمولا با دیالیز و یا پیوند کلیه قابل درمان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha