یافته های محققان دانشگاه شیفیلد انگلیس نشان می دهد امکان درمان مبتلایان به نوعی سرطان خون با متداول ترین داروی درمان آرتروز وجود دارد.

امکان مقابله با نوعی سرطان خون با داروی آرتروز

سلامت نیوز: یافته های محققان دانشگاه شیفیلد انگلیس نشان می دهد امکان درمان مبتلایان به نوعی سرطان خون با متداول ترین داروی درمان آرتروز وجود دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، درمان های فعلی پیشرفت بیماری را کند نمی کند و تنها علایم را کمی کاهش می دهد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آمریکایی ساینس دیلی،دکتر مارتین زیدلر از بخش علوم زیست پزشکی دانشگاه شفیلد به همراهی گروهی از محققان در تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند که داروی متوتروکسات می تواند برای درمان این بیماران مفید باشد.


سازمان جهانی بهداشت داروی متوتروکسات را که معمولا برای درمان آرتروز به کار می رود در فهرست داروهای ضروری قرار داده است . این دارو از تشکیل مسیر مولکولی مسبب بیماری پلی سمیتا ورا (نوعی از سرطان که با افزایش تولید گلبول های قرمز همراه است) جلوگیری می کند.


آزمایش های اولیه روی سلول های مگس سرکه انجام شد تا مولکول های کوچک مسبب این بیماری زیرنظر گرفته شوند. تغییر و انحراف در مسیر سیگنالی این مولکول ها دلیل اصلی بعضی سرطان های خون از جمله سرطان پلی سمیتا ورا است.


آزمایش های بیشتر در سلول های انسانی نیز نشان داد این دارو می تواند به عنوان یک سرکوب کننده مسیر فعال مولکولی این نوع از بیماری عمل کند؛ حتی در سلول هایی که ژن تکرارشونده مسبب نئوپلاسم بیش‌تکثیری مغز استخوان در بیماران وجود دارد.
آزمایش ها نشان داد دوز پایین از این دارو می تواند میزان افزایش یافته خون و افزایش سایز طحال را که ناشی از این بیماری است در موش ها به حالت عادی برگرداند.


ریدلز گفت: این تحقیقات به خوبی شان داد می توانیم از این رویکرد برای درمان مدل های موش مبتلا به بیماری نئوپلاسم بیش‌تکثیری مغز استخوان استفاده کنیم؛ نتایجی که چشم انداز بسیار منطقی تر از موفقیت در انسان ها را به دست می دهد.


داروی متوتروکسات از 35 سال قبل برای درمان بیماری های التهابی از جمله روماتیسم مفصلی، بیماری کرون و پسوریازیس استفاده شده اند. با آنکه سازوکار درمانی داروی متوتروکسات در این بیماری ها تاکنون کشف نشده است؛ اما کارآمدی و اطمینان از ان به خوبی ثبت شده و میلیون ها بیمار مرتب ان را مصرف می کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha